5 от най-големите провали на научно-фантастични сериали

Случвало ли ви се е да очаквате нещо с огромно нетърпение, а накрая да се окаже, че то въобще не е направено както трябва? Не само на вас. Вижте как списанието ни класира петте най-големи провала на научната фантастика.

Научната фантастика е един от най-амбициозните жанрове за творене. Тя позволява разгръщане на въображението, но и съобразяване с логиката и все пак възможното. Тук границата се размива, защото възможното днес и възможното след хиляда години или пък на другия край на Вселената се различават доста. При всички положения, не всеки може да твори в научната фантастика и с тази задача се заемат най-смелите.

Не липсват и фенове на жанра, пазарът е позволил създаването на цели телевизии за него. По света се организират сайфай конференции, на които присъстват корифеи на жанра и продуктите му в телевизията, киното, литературата и игрите.

Ето защо не липсват и инвеститори. Телевизиите и продуцентите също са сред смелчаците в правенето на сайфай, тъй като те влагат неимоверно много средства в реализирането на научно-фантастични филми и сериали, и естествено, очакват определена възвръщаемост. Правилото в икономиката гласи, че ако очакваш много интерес и печалба от определен проект, трябва да вложиш повече средства в него. Мечо Пух казва „Колкото повече, толкова повече“. Затова напълно разбирам и съчувствам на инвеститорите, които са повярвали в тези пет изброени проекта. На хартия, те изглеждат невероятно изгодни и имат всички предпоставки да станат абсолютни хитове от самото си начало. Обикновено това са или разклонения на много успешни сериали, или римейкове, чийто успех изглежда подсигурен от предшествениците. Лошото е, че както във всичко, и тук има риск потенциалът да не бъде достигнат, дори пропилян безобразно. Така вложените милиони долари отиват на вятъра, феновете остават крайно разочаровани, а добрите идеи зад проектите се отхвърлят и прашасват.

Това са провалите на телевизионната научна фантастика. Подбрали сме 5 от най-големите разминавания между очаквания и резултати и се надяваме скоро време да не се налага актуализиране на отличените в непрестижната класация.

 

5. „Самотните стрелци (The Lone Gunmen)“

Самотните стрелци са всъщност тримата хакери от „Досиетата Х“. Те се появяваха от време на време от самото начало на сериала, за да помагат на Мълдър с информация, която той не би могъл да получи отдругаде. Те са уникални компютърни специалисти, но иначе абсолютни загубеняци, лишени от умения за общуване. Е, каква изненада, половината фенове на „Досиетата Х“ са точно такива, поради което те веднага са се влюбили в необичайното трио. Дотолкова, че през 2001, Fox решава да разклони „Досиетата Х“ – собствен сериал само за тях и приключенията им извън извънземните търсения на Мълдър и Скъли. Въпросната половина от феновете се радва, на останалите не им пука особено, но никой няма нищо против. Ще повторя обаче, че годината е 2001 – най-лошият период на Фокс, в който телевизията бърза да се освободи от всичките си хубави сериали по неизвестни причини (година по-късно се разиграва фиаското с несправедливо спрения „Файърфлай“, оплакан в класацията ни за сериалите, спрени без време). Оттук тя (не без съдействието на Крис Картър) решава да направи „Самотните стрелци“ неудачна комедия, както и да наложи клиширани герои, уж за поддръжка на триото, но всъщност пилеейки ценното екранно време. Триото гениални хакери сякаш губи около 100 точки от общия си коефициент на интелигентност в разстоянието между последното им появяване в „Досиетата Х“ и началото на собствения им сериал, което допълнително отдалечава разклонението от предшественика му. Феновете се разочароват малко по малко и рейтингите са незадоволителни. Все пак има немалка група от тях, на която сериалът определено допада. Самите епизоди пък стават все по-добри и по-добри и мнозина вярват, че сериалът вече стъпва на краката си и върви към славата, която му е предопределена. Изведнъж телевизията решава, че рейтингът е твърде малък и не смята да даде втори шанс на новото си попълнение. Феновете протестират, но Фокс не склонява – тогава зрителите едва ли знаят, че това е само началото. И така, сериалът свършва с надпис „Следва продължение“ и многото започнати сюжетни линии остават с отворен край. Все пак, телевизията не остава напълно глуха към недоволството на феновете и отделя един епизод от последния сезон на „Досиетата Х“, за да убие благородно триото хакери и да завърши историята им. Епизодът не се харесва нито на феновете на „Досиетата Х“ заради непознатите елементи от „Самотните стрелци“ в него, нито на феновете на „Самотните стрелци“ заради твърде рехавия завършек на повечето сюжетни линии и напълно ненужното убийство на героите в края. Провалът със „Самотните стрелци“ е двоен, но за сметка на това е една от многото грешки на Фокс, която поне не им е струвала прекалено много пари, така че случаят се класира на пето място.

 

4. „Кръстоносен поход (Crusade)“

В края на 90-те години приключва „Вавилон 5“ – един от култовите сериали за жанра, уважен и в предишна наша класация – за култовите сериали на 90-те. Също като номера на станцията, броят сезони е достатъчен, за да обхване една голяма епична история и да развие до последния детайл нейните начало, кулминация и край. Сериалът приключва невероятно красиво, но интересът към него и потенциалът за още продължават да са големи. Ето защо американската телевизия TNT решава да инвестира в „Кръстоносен поход“, една от новите идеи на създателя на „Вавилон 5“, Джей Майкъл Стражински. Оцелелите врагове от великата война със Сенките – Драките, решават да отмъстят на човечеството за загубата си и заразяват Земята с ужасна чума. Планетата бързо е поставена под карантина, а флотилията й, начело с кораба Екскалибур, е изпратена да изследва далечния космос в търсене на технология, достатъчно напреднала, за да излекува човечеството. Интригуваща идея с достатъчно препратки към сериала-майка, но без да поругава паметта му. И така, работата по проекта започва, феновете са в екстаз и чакат с нетърпение. Оказва се обаче, че телевизията не е склонна да остави Стражински да си върши работата и започва твърде много да му се меша. Първо, по средата на снимките решава да смени униформите и интериора на повечето помещения в кораба с по-грозни. След това разменя реда на епизодите и преорганизира целия снимачен процес, за да стане нейното. При това, тя решава, че сериалът е твърде сложен и му липсва екшън, поради което кара Стражински да го опрости и да впише повече екшън-сцени. Получава се един хаос от скучни разговори с лепнати към тях напълно неподходящи екшън-сцени. Актьори от „Вавилон 5“ са включени в надписите като основни за сериала, но всъщност присъстват в по-малко от половината епизоди, защото телевизията е искала „Кръстоносен поход“ да се отдалечи от първообраза си. Накрая телевизията сама решава да ограничи сериала си и да направи епизодите редки (и уж по-скъпи), като по този начин дори не довършва историята. Провалът и безкрайно неуместните поругавания на територията на Стражински от страна на телевизията довеждат до разочароване на цели орди от фенове, започнат, но недовършен хаотичен сериал и спиране на всякакви по-нататъшни опити да се продължи успеха на „Вавилон 5“. Типичен пример за проект с огромен потенциал и очаквания, но безобразно провалил не само себе си, но и целия франчайз, към който принадлежи.

 

3. „Старгейт: Вселена (Stargate Universe)“

От трето място нататък провалите започват да стават по-грандиозни. Вероятно сте запознати с историята на „Старгейт“ франчайза. През 2009 „Старгейт: СГ-1“ вече е завършен, а „Старгейт: Атлантида“ спрян поради изчерпващите се истории и намаляващия рейтинг. Ордите от фенове на Старгейт обаче искат още, а създателите имат нова идея. Така се ражда „Старгейт: Вселена“. Целта му е малко да поразнообрази вече повтарящите се истории в предшествениците му и да погледне на Вселената от нов ъгъл. Историята става много по-сълзлива и драматична, прави се опит за Старгейт сериал за по-зрели хора. Дали защото феновете не са достатъчно зрели, или защото сценаристите се провалят в задачата си отвсякъде, третото разклонение на филма от 1994 показва стабилна тенденция към намаляване на рейтинга. Първите епизоди са по-ефективни от хапчетата за сън, а паузите, които трябва уж да допринесат към драмата, заемат целия епизод, правейки го една голяма пауза. Героите пък са също толкова повърхностни, колкото и в оригиналните Старгейтове. Всеки има една определена функция и не се разпростира много повече извън нея. На предишните обаче им беше простено, защото случващото се беше достатъчно, за да държи интереса на зрителя пред екрана, а и имаше достатъчно комедийни елементи. Тук не се случва нищо, а героите през цялото време са многострадални и унили. Хардкор феновете наистина опитват да дадат шанс на сериала, но малко по малко масата се отказва от проваленото разклонение. В последните си епизоди „Вселена“ показа огромно подобрение (подробно ревю ще има скоро), но това не беше достатъчно, за да върне разочарованите фенове и syfy спря сериала.

Междувременно, MGM наля много пари в продукта си, въпреки дълговете, които имаше отпреди това. Тези инвестиции не се отплатиха и сега компанията е във фалит и трепетно чака някой мощен капиталопритежале да я купи, за да спаси филмите и сериалите под крилото й от забвение. Това означава край на целия Старгейт франчайз за обозримото бъдеще, въпреки все още съществуващия потенциал и в трите сериала за нещо стойностно. Всяко нещо си има край r 17 години са повече от приличен живот за научно-фантастична вселена. Въпреки това „Старгейт Вселена“ уби франчайза твърде рано и ще трябва да мине време докато раните зараснат и някой се престраши да се върне към иначе брилянтната идея зад „Старгейт“.

 

2. „Господарите на научната фантастика (Masters of Science Fiction)“

През 2007 година ABC решава да реализира брилянтна своя идея – да филмира разказите на най-награждаваните, обичаните и интелигентните автори на научно-фантастична литература в Америка. Налива много пари, за да направи всеки епизод един минифилм, докосващ се до брилянтността на съответните произведения, прави внимателен отбор и плаща щедро за истории, които да се филмират, вика отличени актьори. Целта е да се постигне интелигентен сериал, над нивото на обикновените сайфай продукции с цицорести роботки и битки с шарени лазерни мечове, шарени лазерни пистолети и шарени лазерни оръдия на космическите кораби. По всичко личи, че дори да не стане абсолютен хит, сериалът ще издигне високо престижа на телевизията и ще задоволи претенциите на по-интелигентната публика.

Реализацията обаче страда от много грешки. Първата, е че се прави в САЩ, страна, където интелигентната публика не се намира в изобилие (спомнете си новината за многото американци, които си оперират ушите, за да приличат на елфи, или пък за звездите им, които се презапасяват за Апокалипсис). Втората е, че непрофесионалисти в интелигентната телевизия се заемат с важните решения и тук. Криворазбраната интелигентност се интерпретира чрез натоварване на сериала с политически субтеми, твърде мелодраматична музика, прекаляване със сдухващите предзнаменования за черното бъдеще, липса на каквито и да е вълнуващи сцени и претупване на произведенията на съответните писатели. От сериала не могат да спечелят дори производителите на Валиум – не защото без съответното лекарство може да се гледа епизод на „Господарите на научната фантастика“, а защото американците се отказват твърде бързо. И така, ABC ограничава загубите си докато още може, и отписва вложените си три милиона в само шест епизода. Сериалът остава в забвение и не се показва никъде извън САЩ с потенциала си, задушен в зародиш.

 

1. „Посетителите (V)“

Вече написахме обстойно ревю за грешките на „Посетителите“, днес излезе и новината за спирането му. Специално я изчаках, за да пусна класацията и да сложа този сериал на първо място. Накратко – уникална идея с невъобразим потенциал, жадуваща за още фенбаза от стар оригинал, спрян, преди да му е дошло времето, високопрофилни актьори, много реклама, много инвестиции и… сценаристи под всякаква критика, които пропиляват всички възможности за успех на „Посетителите“. В един проект с много инвестирани средства и усилия трябва всичко да е на ниво. „Посетителите“ доказва, че веригата е толкова здрава, колкото най-слабата й брънка. В случая, верига от първокачествена стомана е съединена с брънка от картон, останал в излишък след сглобяването на последния трабант. И е сглобена от застаряващ работник с две леви ръце, ако приемем, че и телевизията влиза в картинката. Изненадващо е, че потенциалът и нежеланието на ABC толкова лесно да се откаже от инвестицията си, допуснаха продължаването на сериала до втори сезон. Но публиката и критиците си казаха тежката дума – потенциалът вече е безвъзвратно пропилян, историята вероятно никога няма да се направи наново, поне не в този си вид, и „Посетителите“ ще остане в аналите на историята като един от най-големите провали на научната фантастика, за който много малко хора ще тъжат.

 

Разбира се, посочените примери нито са първите, нито последните провали в жанра. Хората грешат и понякога грешките им струват милиони и като долари, и като разочаровани фенове. Единственото нещо, на което историята ни учи, е че хората не се учат от историята. Да се надяваме, че тази максима ще влияе все по-малко на бъдещите решения на телевизии, продуценти, сценаристи, режисьори, актьори и т.н. и провалите им ще стават все по-малко. При неизбежното им случване пък, е важно човек да излезе от ситуацията достойно, да се поучи от грешките си, и да продължи да работи за по-добро бъдеще.

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
2 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

данаил

Ако коментара за ‘Самотните стрелци’ има нещо общо с реалността, значи е време да влизам в лудницата. Личното ми мнение е че, тоя който го е писал е меко казано олигофрен! Препоръчвам му да изгледа поне 1 серия, преди да пише работи по хавата си