Letniqt-ricar-rrr

Да сбием лятото и зимата!

Ревю на романа „Летният рицар“, четвърта книга от поредицата „Досиетата на Дрезден“ на Джим Бъчър и изд. „Колибри“.

Letniqt ricar cccНа този етап, ако сте фенове на „Досиетата на Дрезден“, вие сигурно знаете за „Летният рицар“ и нищо чудно дори да сте я прочели. Ако пък още не сте дали шанс на един от най-симпатичните магьосници на всички времена, по-добре започнете с първата книга, „Буреносен фронт“, или поне някоя от предишните. В „Летният рицар“ вече има твърде много елементи, особено от третата книга, „Смъртоносна опасност“, които трябва да познавате, за да възприемете пълноценно написаното.

Може да се каже, че Джим Бъчър вече е напипал формулата, която търси. Темпото е по-равномерно и премерено, структурата е по-стабилна и адекватна. С три книги от поредицата зад гърба си, авторът вече е по-наясно за това как иска да изглежда текстът му и отново имаме видим прогрес. Същевременно, той още не се е изчерпал откъм идеи за разширяване на богатия магически свят в и отвъд Чикаго, така че не се усеща умора или по-малко свежест. Нещо повече, светът вече има стабилни основи, на които да стъпят новите сюжети, посоки, в които те да се развиват.

Една от най-положителните черти на „Буреносен фронт“ и „Смъртоносна опасност“ бяха многото преплитащи се сюжетни линии, в които главен герой е Хари Дрезден. Концентрацията върху само една такава в „Безумна луна“, втората книга, беше по-скоро недостатък. Тук имаме опит за някакво средно положение – новият случай, пред който се изправя Дрезден, е само един, но е достатъчно заплетен и епичен, за да прекара героя през много места и да го срещне с много персонажи.

Мястото на събитията този път основно е светът на феите. Те се делят на два лагера – летни и зимни, които са обречени на вечна вражда, която поддържа баланса и регулира сезоните на Земята. Ако този баланс бъде нарушен и избухне истинска война между Лятото и Зимата, земните същества, включително хората, могат да бъдат сигурни, че няма да доживеят края й. Именно това се случва – някой е убил Летния рицар и феите са готови за кръвопролитен сблъсък. По стечение на обстоятелствата, Дрезден е този, който трябва да открие убиеца и да спре феите от масово изтребление. Магьосникът няма почти никакви улики, с които да работи, а на всичкото отгоре изходът от ситуацията пряко ще се отрази на непосредственото му бъдеще – ако се провали, не само светът ще бъде бавно унищожен, но самият Хари ще бъде бързо обезглавен – от Белия съвет на магьосниците, феите или вампирите, които с удоволствие биха пили кръвта му, бавно и мъчително.

91478Ако си спомняте, в предишната книга Дрезден започна война между магьосниците и вампирите, която е в разгара си в „Летният рицар“. Неговата приятелка Сюзан пък изгуби паметта си и беше превърната във вампир. Тези две много важни сюжетни линии обаче са оставени встрани, тази със Сюзан дори служи само като фактор за емоционалното състояние на Дрезден, а не като история. Не са забравени, но не са и централни. Дългът на Хари към неговата фея-кръстница пък направо е удобно елиминиран, за да не тегне над главата му в следващите приключения. Така наследството от предишните книги хем трябва да се знае, хем не е толкова важно за настоящите сюжети.

От друга страна, миналата книга Мърфи мина през сериозно изпитание след като зъл магьосник облада тялото й и държа душата й в мъчителен плен. Лейтанантката вече не е толкова безстрашна като преди (най-накрая образът претърпява развитие), по-наясно е с магическия свят и започва да става по-важна за общата история, макар и пак присъствието й да е сравнително кратко. Ако има аспект, в който натрупаните досега събития да се отразяват добре на „Летният рицар“, това е именно историята на Мърфи.

Други по-интересни персонажи са доведената сестра на Хари, Елейн, която се появява като част от сложната история, за да създаде допълнителни грижи на Хари, а също и полутролката Мерил, която може да се нарече третоспененна, но изиграва важна роля в края, когато се разразява битката между летните и зимните феи (не може без епична битка, а тази се развива в магически свят и вероятно би изглеждала впечатляващо на екран). Има и много други герои, но те са с твърде кратки появи и сякаш не са достатъчно интересни, включително и глутницата върколаци, които са симпатични, но недоразвити и недоизползвани.

Един от недостатъците на „Летният рицар“ е по-слабият емоционален заряд в сравнение с предишни книги. Проблемът се дължи донякъде на факта, че това е четвърта книга, а Джим Бъчър сякаш започва да влиза в рутина на писането. Хари минава през доста премеждия, мнозина искат главата му, но ние знаем, че той ще оцелее, не без чувство за хумор (въпреки че книгата започва с Хари отчаян от живота, този път мрънкането му значително е намаляло). Зарядът е като в обикновен приключенски роман – сюжетите са интересни, но лековати, а не драматично ангажиращи (което, всъщност, поначало е основната идея на поредицата).

Джим Бъчър
Джим Бъчър

Четивото като цяло отново е доста увлекателно, почти всяка глава завършва с клифхенгър, на който трудно бихте оставили книгата за по-късно, тоест отново при наличие на време и желание може да се чете на един дъх. Стилът си е същият – лесен за четене и разбиране, разтоварващ.

Почитателите на поредицата няма в никакъв случай да останат разочаровани от „Летният рицар“, тъй като общото му ниво е като това на първата и третата книга. Романът завладява вниманието и доставя това, което очаквате от „Досиетата на Дрезден“ – приключения, хумор, магия, представени от най-чаровния чикагски магьосник, Хари Дрезден. Авторът вече пише като писател-ветеран, който знае какво иска читателят и как да задържи вниманието му. „Летният рицар“ е стабилен епизод от „Досиетата на Дрезден“ и затвърждава високото качество на поредицата.

 

Изображение с име: Да сбием лятото и зимата!Моята оценка:
История – 6
Герои – 5.50
Стил на писане – 5.50
Eлементи на изненада – 5-
Теми за размисъл – х
Емоционален заряд – 4+
Фантастични елементи – 6
Степен на оригиналност – 6-
Старание на автора – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал на книгата – 5+

Общ успех: Мн. добър (5.44)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата