6 коментара
kral artur legenda za mecha

Крал Артур на (ску)камелот

Ревю на филма „Крал Артур: Легенда за меча“, по кината от 12 май.

Легендата за крал Артур е една от най-експлоатираните за различни филми и сериали – кои по-успешни, кои по-малко. Сега по кината тръгва поредната. Тя уж обещаваше да е по-интересна, защото е превърнала историята в епично фентъзи с модерен саундтрак, а режисьор е самият Гай Ричи. За съжаление, на новата интерпретация не й се е получило, а всички пари за страхотните битки изглеждат като хвърлени на вятъра.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Гай Ричи е много добър режисьор със свой собствен стил, който често накъсва повествованието, за да разбърка сцените и да го направи по-интересно и ангажиращо. Приложил е същия метод тук, даже прекалявайки на моменти с него (на бандата от „Две димящи дула“ сякаш не й е мястото в Камелот). За съжаление, без да има положителен ефект, защото протагонистите са скучни, а историята им не е нищо особено. И при положение, че всяка втора част от сюжета е история-в-историята, където кадрите френетично прескачат между разказвача и самата случка, няма как някой от персонажите да се открои като интересен. Не дай си боже, филмът да забави малко, за да покаже как просто двама души си говорят – тогава усещането е, че сякаш нещо не е наред.

Филмът започва с грандиозна битка, в която гигантски слонове мачкат кралства на забавен каданс. Такива сцени обикновено се пазят за финала, когато публиката знае кой за какво се бори и има своя фаворит. Тук просто някакви безименни рицари биват пометени. Но хоп, изскача великолепният крал Утер Пендрагон, който собственоръчно скача в битката и побеждава злия магьосник с вълшебната сила на Екскалибур. Оказва се обаче, че собственият му брат, Вортигерн, крои планове срещу него и в крайна сметка го затрива и узурпира кралството, а невръстният наследник на трона, Артур, е изпратен с лодка по течението в последния момент далеч от опасност. Артур се озовава в бордеите на съседния град и там пораства като нахален и досаден тарикат. Уж е благороден, но е доста противен (непреднамерено). Държи се сякаш си проси боя, но няма кой да му го хвърли. Когато вади меча от камъка се оказва, че вече е съвсем недосегаем (тотално незаслужено), а светът е негов. Екскалибур може да върши цялата работа, стига Артур „да го приеме“ (срещу което той се дърпа, за да има с какво клише да губят екранно време сценаристите). Води се, че Артур трябва да е млад и красив, но го играе брадясалият и намръщен Чарли Хънам, който прилича на чичак, връстник на злодея.

Изображение с име: king arthur
Това не са група избягали роби, нападнали немощен старец, а Крал Артур и двама от достойните му рицари.

От своя страна, Вортигерн също не е кой знае колко интересен, даже си е стандартен, но поне има няколко драматични момента около него, а Джъд Лоу се постарава да направи добра роля. Няма да разкривам подробности около него, в случай че решите да гледате филма, но определено ще се чудите на кого трябва да симпатизирате – на родения крал Артур, който е плачещо за шамар леке, или на превзелия трона му чичо, който може да е зъл тиранин, но поне има някакъв характер (макар и да прави една малоумна грешка към края, плод на тотален мързел от страна на сценариста).

Има многобройни второстепенни герои, но от тях интересни са само двама – баща и син от компанията квартални хулигани на Артур. Останалите са отегчителен пълнеж, включително и изиграните от задължителните актьори от „Игра на тронове“. Няма значение кои са и какво играят, важното е да са там, за да легитимират поредното фентъзи с претенции. От друга страна, задължителни за легендата герои като Мерлин, Моргана, Ланселот, Гуиневир са изпуснати (или неразпознаваеми). Не че е голяма загуба – и с тях, и без тях, все тая, просто не очаквайте придържане към легендата. За сметка на това имаме Кунг Фу Джордж, Мазния, Тъжния и тем подобни псевдоколоритни персонажи.

Доста е неприятно, че „Крал Артур: Легенда за меча“ е имал потенциал да се превърне в нещо интересно и различно, дори с тази хаотична режисура (можеше например злодеят да победи или всичко да се окаже сън, или някакъв подобен обрат, който да осмисли загубените часове), но идеята явно е била да се направи банален сюжет и само Гай Ричи да внася нестандартното. Отчетливият му почерк обаче не помага, а пречи. Просто този филм не е за него.

Изображение с име: King-Arthur-Legend-of-the-Sword-Movie-Wallpaper-19-1280x786
С племенник като Артур и аз бих е обърнал към черната магия.

Особено неадекватни са опитите му да използва животни като инструменти на злото. Слоновете от началото са заместници на Кинг Конг, а кръвожадните бобри/плъхове са направо смешни, въпреки че се предполага да са страшни. Зрелищна в добрия смисъл беше само една гигантска змия, но тя дойде от дълбочините на абсурдното нищо и отиде пак там.

Добри думи обаче трябва да се кажат за битките, особено финалната. Ричи обича да си играе със заснемане от различни ъгли, забързване и забавяне на действието (за да се акцентира върху интересните и зрелищни моменти), като това не пречи на видимостта на битката. От тази гледна точка има осезаем плюс, макар че не е достатъчен, за да спаси филма. А и трябва да се отбележи, че при цялото размахване на мечове, не се показа барем и една капка кръв. Не че хвърчащите карантии са задължителни, но дори в „Имало едно време“ на Дисни от време на време мацват малко червена боя на мечовете, когато с тях е заклан някой.

Огромен минус е саундтракът. Сам по себе си той не е лош, даже става дума за песни, които бих слушал в свободното си време, и които в нормални обстоятелства могат да издигнат един филм на друго ниво, но тук категорично не пасват както на повествованието и визуалния стил, така и една на друга. Първата битка е подплатена с епичен скандинавски саундтрак, сякаш взет от „Викинги“. Там тези песни ги пускат когато умира някой важен за последните три сезона герой, тук просто си виси. По-късно имаме рок и кънтри, а тук-таме – техно бийтове. Какафония от звуци, и нито един от тях не пасва на показваното на екрана. На моменти пък Ричи толкова се увлича с песните, че превръща части от филма в музикални видеоклипове. Отново, нелоши сами по себе си, бих ги гледал по The Voice, Планета или която там музикална телевизия си пускат днес младите, но неподходящи за киносалона.

Изображение с име: King-Arthur-Legend-of-the-Sword-Photo-1
Единствената жена, която изкарва повече от 2 минути на екран без да я убият, е най-безхарактерната и дразнещата.

Принос към усещането за хаос имат и дрехите. Те имат елементи от типичните фентъзи епоси, както е редно, но и отчасти са сякаш взети от гардероба на някой ексцентричен хипстър с пари, но без вкус. Кожени панталони, брони сякаш от дунапрен, парти ризка за краля, средновековна дрипа за кралицата… Не съм Денди от Модна полиция, но дори и аз мога да видя когато миш-машът иска да ми избоде очите.

Като заговорихме за миш-маш, не съм сигурен дали включването на азиатец и двама чернокожи в състава на Кръглата маса накрая е поредният опит за политкоректност на Холивуд или за осмиването й. Но е черешката на тортата в и без друго абсурден филм.

В крайна сметка, рядко си позволявам да отричам кино предложения, но „Крал Артур: Легенда за меча“ не заслужава дори да се изтегли от Замунда, а камо ли да дадете пари да го гледате на 3D. В него не само няма нищо грабващо, той направо може да ви отегчи до степен, в която нямате търпение да свърши (но ще ви мъчи цели два часа!). Две-три добри битки, един трогателен момент с бащата на Артур и усърдието на Джъд Лоу се опитват да го направят гледаем, но само те не могат да се опълчат на скуката, която се лее от всички останали елементи. Най-смешното е, че Гай Ричи очаква това да бъде начало на поредица. Е, прав е, хората гледат и по-големи тъпотии („Трансформърс“), но чак пък поредица…

Изображение с име: бележникМоята оценка:
История – 3
Герои – 3
Режисура, ефекти и актьорска игра – 3
Eлементи на изненада – 3.50
Теми за размисъл – 3
Емоционален заряд – 2
Фантастични елементи – 4
Саундтрак – 3
Старание на екипа – 4
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5

Обща оценка: Среден (3.35)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата