2 коментара
ujas rrr

Същински снежен ужас

Ревю на романа „Ужас“ от Дан Симънс, изд. „Изток-Запад“

Изображение с име: ujas cccНяма да се впускам в обяснения колко е велик Дан Симънс или колко много интересни книги издадоха „Изток-Запад“ през последните няколко месеца – това вероятно сте го видели и сами. Новият роман на този автор излезе в края на миналата година. Издателството явно знае с какво бижу разполага, защото преводът е много качествен, печатни грешки почти няма, а корицата е прекрасна и на 120% адекватна.

Първата реакция, като видиш цената от 30 лева за изданието с меки корици, вероятно е да си кажеш „Ужас!“. Много хора, при вида на книга от 800 страници, също възкликват „Ужас!“. Бързам да ви успокоя, че цената си заслужава, а обемът изобщо не тежи – стилът е много лек за четене (макар да не описва леки за четене неща), а историята е толкова завладяваща, че може и да не усетите как сте прелистили книгата за няколко дни.

В романа „Ужас“ става дума за полярна експедиция от 134 души, които през ХІХ век се отправят на север, за да търсят преки пътища до Канада и да картографират сякаш вечно замръзналите земи около Северния полюс. Особено тежката зима по време на тяхното пътуване обаче ги сварва неподготвени и двата кораба са сковани в леда някъде на 70-тия градус северна ширина. Техните хранителни запаси стремително намаляват, студът прави всеки по-невнимателен моряк жертва на измръзване и това са само предвидените неудобства.

В последствие започва да ги дебне мистериозен и сякаш непобедим звяр, появяват се болести, мистериозна ескимоска, за която моряците смятат, че е вещица, и бунтовници сред екипажа. Моряците започват да измират един по един, а оцелелите отслабват и се разболяват от студ, глад и стрес. Ситуацията става все по-тежка, ледът не дава признаци за пропукване и, като знаем, че двата кораба от романа, „Еребус“ и „Ужас“, са съществували реално и нито един член на екипажите им не се е завърнал, героите от романа изглеждат обречени.

Изображение с име: dansimmons
Дан Симънс

Ужасът от заглавието е напълно буквален и… поради липса на по-силна дума, перфектно описан. Добре ще е да прочетете този роман докато още е зима. Прибирате се отвън, където е -5 градуса, и веднага се сгушвате под одеалото, за да се стоплите, проклинайки студа и по-късия зимен ден. Отваряте книгата и… се озовавате в свят, където обичайната температура се движи около -45, -15 градуса се смятат за жега, а слънцето не изгрява с месеци наред.

Потръпвате и посягате към дистанционното, за да усилите климатика. Героите от този роман могат да си позволят по един час парно отопление дневно и то само защото корабите им са връх на технологиите, и то само докато не им свършат и последните запаси от въглища.

Четете за несгодите им и ви става лошо, чувствате вечерята си да се движи из корема ви. Героите от книгата са прекарали последните две години в ядене на развалени консерви, осолено свинско и нищо друго. Но дори и тези запаси намаляват, докато гладът все по-настойчиво чука на вратите им.

Заболява ви главата – може би сте хванали грип? Героите от „Ужас“ заболяват от скорбут, при който зъбите и косата падат, кръвта изтича от всяка възможна дупка на тялото, всеки удар причинява неспасяем вътрешен кръвоизлив, а всеки по-силен звук може и да ви убие.

Изобщо, атмосферата от първите 600 страници на книгата е най-мрачната, на която съм попадал в художествено произведение. И може би най-качествено изградената такава. Читателят не просто се потапя в нея, студът от страниците се просмуква в костите му, а тварта от романа сякаш го дебне зад гърба му. Симънс не пропуска нито един детайл, който може да се използва за натъртване или усилване на ужаса (без в никакъв случай да прекалява).

Изображение с име: the-terror-by-dan-simmonsОще по-хубавото е, че се потапяш в тази атмосфера още от самото начало. При обем от 800 страници, човек очаква първите 200 да минат в приготовления за експедицията, опознаване на героите и тем подобни глупости. Напротив, още от самото начало се озоваваме на борда на хванатия в капана на ледовете „Ужас“ с неговия капитан и мъжете, търпеливо чакащи възможността да се спасят от студа, мрака, глада, звяра и ескимоската вещица, приютена на борда. По-нататък има няколко ретроспекции за преди заминаването, част от които изглеждат излишни, но всъщност помагат на героите да влязат под кожата ни или подсилват значението на развръзките накрая.

Странно е как в тези 800 страници хем не се случва много, хем почти няма моменти на излишни описания или досада. В редките случаи, в които е минало повече време без някакво по-значимо събитие, а Симънс е задълбал в някоя подробност, е достатъчно само да обърнеш още 1-2 страници, за да стигнеш до нещо впечатляващо. Тайната може би се крие в това, че авторът успява да изцеди максималното от сюжета и да предаде всяка случка по начин, който да я направи запомняща се и значима.

Странно е също как хем някои неща са предвидими, хем като цяло не знаеш какво да очакваш и обръщаш всяка следваща страница с нетърпение. Не се търсят толкова стряскащите появи на чудовище от нищото, колкото се залага на напрежението от очакването, мистерията на това какво и защо всъщност се случва, откъде се е взело чудовището и каква е ролята на ескимоската в цялата история. Симънс цели не толкова да ни шокира с обрати, колкото да ни завладее и да превземе умовете ни с историята си. И му се получава.

Въпреки че е сред доайените на фантастиката, Симънс е бил пестелив с фантастичните елементи в „Ужас“. Самото чудовище всъщност има доста редки появи, а свръхестественото идва от митовете и легендите на ескимосите, които за целите на романа се оказват истински. Реално обаче, не се усеща липса, защото атмосферата и без чудовището е достатъчно тягостна и завладяваща. Изобщо, в този роман не може да се каже, че нещо, което трябва да го има, липсва.

Изображение с име: TerrorГероите не са малко, отнема им известно време да ни станат симпатични, но след като успеят, а това неминуемо се случва, всяка следваща смърт има силен емоционален заряд. Колкото и мрачни да изглеждат нещата, сякаш винаги се надяваш следващият план да проработи или поне този или онзи герой да оцелее. Няма да ви кажа дали някой оцелява или не (то и без друго има основания за спор по този въпрос), само ще ви кажа, че инвестицията във време и емоции за прочитането на книгата се отплаща.

Колкото до темите за размисъл и литературните достойнства – има ги в изобилие. На практика имаме сблъсък между две култури, два тотално различни начина на живот – англичаните от ХІХ век и ескимосите. Има моменти, в които е възможно да се зачудиш дали студът е в леда около земите на ескимосите или в сърцата на хората от лицемерното общество на цивилизацията.

Чест прави на Симънс, че деликатно е вкарал няколко пиперливи теми, които са само загатнати, но обективно, с доброто и лошото и на двете страни. Така например има четирима герои хомосексуалисти, по това време наричани още содомити. Двама от тях спокойно могат да се определят като лоши, а другите двама – като добри. В крайна сметка обаче съдбата им е еднаква – както на всички хора, без значение от ориентацията им. Разбира се, този детайл е нещо съвсем странично – нито е особено важно за сюжета, нито смятам да обръщам ревюто на дискусия „за или против гей парадите“. Ако въпросът ви притеснява, върнете се на секса с извънземни от предишните творби на Симънс. Това е само една от социалните теми, един от разрезите на обществото, деликатно втъкнати в романа, за да го направят много по-задълбочен, отколкото изглежда на пръв поглед.

Няма да задълбавам в литературен анализ, дори да има почва за такъв, защото не се смятам за висш критик и мразя да се занимавам с такива неща. Само ще ви кажа, че, независимо дали си търсите просто хорър-романче или по-задълбочена литература от жив класик, „Ужас“ има потенциал да се нареди сред любимите ви четива и със сигурност ще остане за дълго време в съзнанието ви.

 

Изображение с име: Същински снежен ужасМоята оценка:
История – 6
Герои – 6-
Стил на писане – 6
Eлементи на изненада – 6-
Теми за размисъл – 6
Емоционален заряд – 5.50
Фантастични елементи – 5+
Степен на оригиналност – 6
Старание на автора – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал на книгата – 5.50

Общ успех: Отличен (5.78)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата