exodus gk

Всичко за „Изход: Богове и царе“

Повече информация за сюжета, актьорите и начина на заснемане на филма.

След по-малко от 2 седмици по кината излиза новият филм на Ридли Скот „Изход: Богове и царе“. Той ще представлява епично приключение с лек религиозен привкус, в който непокорният предводител Мойсей (Крисчън Бейл) се надига срещу египетския фараон Рамзес (Джоел Еджертън) и организира преселение на 400 000 роби, спасявайки ги от ужасяващи смъртоносни бедствия в Египет.

Трейлърът на филма изглежда впечатляващ визуално, макар и да не загатва за кой знае колко оригинален сюжет. Въпреки това известните имена в актьорския състав (освен гореспоменатите – Бен Кингсли, Сигорни Уивър, Арън Пол, Джон Туртуро и др.), както и сред сценаристите (носителят на Оскар Стив Зейлиан от „Мъжете, които мразеха жените“ е направил последната редакция) подсказват, че в него може би се крие нещо повече, отколкото изглежда на пръв поглед:

Бутон за зареждане на YouTube видео

За новия си филм режисьорът на „Пришълеца“, „Прометей“ и „Гладиатор“ казва следното: „Животът на Мойсей е един от най-великите приключения и духовни търсения на всички времена. Обичам всичко, което е истинско. Знаех какво да правя с „Гладиатор“ – как да го направя така, че наистина да диша, да живее с чувствата на хората от онази епоха. С „Изход“ исках по подобен начин да вдъхна живот на египетската култура и самата история по начин, какъвто досега никога не е бил възможен.“

В подкрепа на думите му, декорите и облеклата наистина изглеждат детайлни и автентични. Може би белите хора в актьорския състав са повече от необходимото, но и за това режисьорът има обяснение: „Египет е бил – както е сега – под силното влияние на различни култури, поради фактът, че се намира на кръстопът между Африка, Близкия изток и Европа. Ние избрахме актьори от различни етноси, за да отразим това разнообразие във филма – от перси до испанци и араби. Има много различни теории за етноса на египетския народ, и водихме много дискусии за това как най-добре да представим културата им. Вдъхвайки живот на една история, в която са внедрени корени от много религии и е важна за хората по целия свят, ние търсехме актьори, които биха могли чрез своите ярки изяви, да пресъздадат правдиво универсалната история.“

exodus gods and kingsЕ, трябва да признаем, че въпреки това „разнообразие“, основните роли, включително на фараона и майка му, се изпълняват от бели хора, заради което филмът търпи критика в САЩ. Една от причините сериалът „Йероглиф“ да не види бял свят е именно неподходящият от расова гледна точка актьорски състав, заради който целият проект беше масово оплют. Тук обаче става дума за бюджет от 140 милиона долара – колкото и да е депресиращо това за различните етноси, все още няма кой да инвестира такава сума в проект с непознати имена на небели актьори. Но така или иначе, тези, които са се доредили до роли, не са случайни, а са носители на награди от най-различни страни по света.

На първо място е Крисчън Бейл, на когото Скот е неприкрит фен. „Крисчън притежава много силно физическо присъствие на екрана. Той навлиза директно в образа [на Мойсей] и в негово лице зрителят вижда истински пламенен водач. Аз с удоволствие работих както с Крисчън; той ме изненадваше всеки ден. Очаквах много, а получих още повече. Мойсей е емблематична фигура, която в същото време трябва да бъде изиграна като реален човек. Той е героичният център на филма и неговото емоционално ядро.“

Самият Бейл е подходил сериозно към ролята си – чел е свещени текстове, включително Тора и части от Корана, както и книгата Мойсей: Един живот на Джонатан Кирш, за да проучи образа си. „Открих, че Мойсей е бил сложна личност, която се превръща в герой не по своя воля. Чрез вярата си той е превърнат в борец за свобода, който няма да се спре пред нищо, за да подпомогне Божията воля. Това показва също и че той е мъж с вътрешни противоречия: Той е вярващ, но и логичен; колеблив, но и категоричен; воин, но и освободител; размирник, но и стоик. Мойсей е един от най-очарователните герои, които някога съм проучвал“, казва Бейл.

В противник на Мойсей се превръща фараонът Рамзес, с когото са израснали като братя. Мойсей е неговият най-доверен съветник и втори човек в командването. Но когато Рамзес научава, че Мойсей всъщност е юдей, той прогонва „брат“ си в пустинята, обричайки го на почти сигурна смърт. „Рамзес олицетворява как абсолютната власт абсолютно развращава, – казва Джоел Еджъртън, който е в ролята на фараона. – Рамзес започва да вярва, че той всъщност е бог, което създава прекрасна динамика между него и Мойсей.“ Еджъртън е попаднал в полезрението на Ридли Скот покрай кастинга за „Небесно кралство“, където е отхвърлен. Въпреки това Скот си го набелязва и продължава да следи кариерата му, за да го държи под ръка в случай, че се появи по-подходяща роля за него. „Джоел има усет, той е атлетичен, интелигентен, донякъде мрачен и в същото време много сърдечен. Той успя елегантно да транспонира поведението си в древноегипетски маниер, пресъздавайки епохата без усещането за нещо отминало. Рамзес е лош човек с добри отделни емоционални черти, така че не сте сигурни дали го мразите или не, Джоел също има силно физическо присъствие, и зрителят чувства почти реално неговото въздействие или ярост.“

DF-08965Еджъртън признава, че Рамзес има огромно его, както и се очаква от човек, който е възпитан да вярва, че е жив бог. „Той е неразумен и му липсва съпричастност към останалите, – казва актьорът. – Рамзес е тиранин и диктатор, но това е част от вярванията по това време.“ Рамзес започва да гради своя град, Пи-Рамзес, и го украсява със свои подобия, както е бил тогавашния обичай. Огромна статуя на главата му – построена от продукцията по модел на самият Еджъртън – бди над полето, където работят робите. Със своята височина от петдесет фута, статуята се превръща в нещо като местна забележителност по време на снимките.

Сигорни Уивър е в ролята на Туя, майката на Рамзес и първата съпруга на фараона Сети. Тя казва на новото си сътрудничество със Скот: „Сякаш нищо не се е променило отпреди. Аз все още виждам един блестящ ум, който безпогрешно те насочва как да пресъздадеш неговата визията на екрана.“ За своята героиня Уивър отбелязва, че й е „трудно да гледа как Мойсей е любимец на фараона Сети. Ридли я описа като пантера и въпреки че Туя може да се разглежда като зла, за мен тя е много добра майка. Тя знае от колко много подкрепа се нуждае Рамзес, въпреки че той не го признава. Рамзес обича Мойсей и се бори да постъпи правилно с него, но той и Туя са разтревожени от близостта на Моисей с фараона Сети. Зрителите може да гледат на Туя като злодей, но тя не е. Тя просто защитава сина си.“

Джон Туртуро пък е в ролята на Сети – владетел на Египет, баща на Рамзес и бащина фигура за племенника си Мойсей. „Сети е на власт от дълго време и това му е в тежест. – казва актьорът. – Той има по-близки отношения с Мойсей, отколкото със собствения си син, Рамзес, и би предпочел Мойсей заеме мястото му като фараон. Но Сети знае, че това не може да се случи.“

Бен Кингсли и Арън Пол също са сред важните имена в актьорския състав, които Скот се радва да привлече на своя страна. Кингсли е Нун, юдейски учен и духовен водач на робите. Той разкрива истината за Мойсей и предизвиква верига от събития, които водят до изгнанието на героя на Бейл. Пол пък, който вече е известен покрай „В обувките на сатаната“, е Исус Навин, юдейски роб, който помага на Мойсей да изведе юдеите от Египет.

Несъмнено, една от най-силните страни на филма ще бъдат неговите визуални ефекти – десетте напасти и разделянето на морето. Когато Рамзес отхвърля молбите на Мойсей да позволи на юдеите да напуснат владенията му, Египет е поразен от редица напасти и епидемии. Съветници на Рамзес предлагат научно обосновани обяснения на тези явления, които са едновременно вълнуващи и ужасяващи.

DF-00830R

Първата от десетте напасти идва след като крокодилите в Нил започват да се атакуват помежду си, погубвайки няколко египетски моряци в ожесточено, свирепо безумие. Кипящата вода на Нил се оцветява в червено, а повърхността на реката се покрива с килим от мъртва, лишена от кислород, риба. В търсене на храна жабите плъзват из Пи-Рамзес, дори и в двореца на фараона.

Зад висока един метър ограда на снимачната площадка са подсигурени четиристотин жаби, за които се грижат шестима дресьори. Голшифтен Фарахани, която е в ролята на Нефертити, неколкократното демонстрира смелост по време на снимките на сцената, в която актрисата се преструва, че спи, и знае, че една голяма торба с живи жаби ще бъде изсипана над главата й, и лигавите земноводни ще се заплетат в дългите й коси.

Следващата напаст са мухите. Когато жабите умират, от труповете им се излюпват безброй личинки и над улиците пада черна завеса от мухи. Отговорника за визуалните ефекти Питър Чан споделя: „Ние разгледахме тези бедствия от различен ъгъл и на друго ниво. Направихме мухите с ясни очертания и отчетливи движения, дори и когато са безброй много в един кадър. А при последвалото нашествие на скакалци засилихме усещането за тревожност в начина, по който те се движат на рояци.“

DF-02064След мухите следват болести и циреи по телата на почти всички египтяни, а нощта носи градушка с размерите на камъни, последвана от огромен рояк скакалци.

Природните закони, достигнали своята крайност, а може би и с божествена намеса – могат да обяснят тези напасти, но последния удар е отвъд силата на природата: първородните синове на Египет са умират през нощта, включително собственото дете на фараона. Когато Рамзес осъзнава, че само юдейските деца на робите са останали живи, той позволява на юдеите да напуснат Египет – но скоро след това заповядва на армията си да преследва и убие.

Филмът е заснет в Pinewood Studios, в Лондон, в Алмерия, Южна Испания и Фуертевентура, Канарските острови. Дизайнът на продукцията и екипът за визуални ефекти работят заедно, за да създадат огромни снимачни площадки и екшън сцени. Например Статуята на Рамзес се издига на височина 200 фута, 30 от които са действително построени; останалото е компютърна анимация. „Когато се придвижвате от небето към статуята, ще видите дигитални изображения от върха, които постепенно се преливат в действителната версия на земята. – обяснява Скот. – Но преминаването е безпроблемно и няма да уловите никаква разлика.“

Художественият и строителен екип наброяват над хиляда души, които работят на три места. В Pinewood Studios изграждат интериора на богатите дворци и храмове на египетските кралски особи, както и разпилените робски коптори. Огромният екстериор на Великата зала на фараона също е заснет там, както и триумфалното завръщане на египетската армия след кървавата им битка с хетите. Заграден воден резервоар се превръща в кипящата, почервеняла река Нил, пълна със свирепи крокодили, които се избиват помежду им.

Производството използва повдигаща система, разработена за Гладиатор, за да може бързо да се организира подредбата и издигането на огромни статуи, колони и части от стени. Скот наричат този метод гигантско LEGO.

DF-02427RЕдна от най-интересните локации, на които е снимана продукцията, е Алмерия, Южна Испания. Там има почти 1 миля линия с палми, част от които са засадени от екипа за целите на филма. Битката при Кадис, в която Рамзес и Моисей извоюват победата на египтяните над хетите, се е провела наблизо. Действителната битката се счита за една от най-големите военни операция за времето си, с хиляди войници и стотици колесници. Сцените са заснети в продължение на пет дни, с участието на стотици статисти, каскадьори, животни и колесници, с пет камери и два снимачни екипа. Процесът е спрян само веднъж – от огромна буря, която залива района с вода, откъсвайки голяма част от членовете на екипа от пътя наобратно. Местните медии наричат това природно явление „библейско“ по мащабите си. Няколко дни по-късно, след залез слънце се разразява пясъчна буря в равнината на Алхамила, която поврежда декорите и заслепява актьорите, екипа и масовката. Бурята е толкова зрелищна, че е заснета и кадрите й са включени във филма.

Exodus: Gods and Kings е проект, на който Ридли Скот отделя много време и внимание (да не говорим, че е една от причините да се бавят обещаните продължения на „Прометей“ и „Блейд Рънър“). Продукцията не бива да бъде подценявана, независимо че сюжетът изглежда познат (вече сгрешихме веднъж, като подценихме „Ной“). „Изход: Богове и царе“ излиза по кината на 12 декември.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата