rogue-one-biletite-sa-v-pordajba

Защо половината сцени от трейлърите на Rogue One не са във филма?

Отговорът показва хаотичния процес зад правенето на филми.

С над 800 милиона долара приходи от кината и одобрение от критиците, „Rogue One: История от „Междузвездни войни“ определено може да се смята за успех. Една от причините някои да се съмняваха в добрия резултат бяха слуховете, че е имало големи разногласия между режисьора Гарет Едуардс и Дисни, довели до презаснемане и промяна на огромна част от филма в последния момент. Сякаш доказателство за същото е първият трейлър, в който много от сцените и репликите изобщо не са част от крайния продукт.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Нормално е да има кадър или два в трейлърите, които да не присъстват във филмите, но последният път когато толкова много от рекламата да е „фалшива“ беше при „Фантастичната четворка“. Там се доказа тенденцията, че ако има голямо разминаване между трейлъра и филма, то филмът вероятно е бъркотия и ще бъде провал. Напук на очакванията обаче Rogue One се получи повече от приличен.

Именно на презаснеманията се приписват повечето от разминаванията. Според Гарет Едуардс обаче, това не е съвсем така. Оказва се, че някои от най-запомнящите се сцени в трейлъра, липсващи във филма, просто се дължат на моменти вдъхновения, хаотичен творчески процес и маркетингови решения. Кадрите, в които Джин Ерсо се обръща към камерата в имперски коридор, докато светлините около нея се палят, или пък с директор Креник, застанал заплашително пред екраните в Звездата на смъртта, са били заснети предварително, без ясна представа как ще паснат на филма. Ето какво разказва той: „Бяхме завършили снимките на една от сцените и Фелисити Джоунс просто отиваше към декорите за следващата сцена, които бяха в края на тунела. Докато ходеше, някой светна лампите и те се запалиха примигвайки. Някой я извика, тя се обърна и аз си помислих „О, боже, това изглеждаше страхотно“. Извиках „Спрете, спрете, спрете!“ и всички спряха. „Това ще отнеме 10 секунди, просто пуснете камерата“. След това десетте секунди се превърнаха в половин час, а ние заснехме кадъра сигурно 17 пъти. Като свършихме се възцари едно чувство, тип „За какво беше това?“, а аз казвах „Не знам, просто ми хареса“.

В крайна сметка, кадърът не е намерил място в монтажа, но маркетинг отделът е намерил кадърът за завладяващ и го е сложил в трейлъра въпреки липсата му във филма. Речта на Соу Герера, която изглежда заснета в неговата пещера, но отсъства от филма, също е била продукт на подобно моментно вдъхновение, преди сценарият да е напълно готов.

В друг от трейлърите виждаме тай файтър (боен кораб на Империята), който се появява пред Джин, докато тя върви по върха на комуникационната кула в Скариф (видяхме нещо такова и във филма, но без файтъра, изникващ пред нея). В същото клипче Джин тича по брега, помъкнала със себе си кутията с чертежите на Звездата на смъртта. Имаме и кадър в горния трейлър с Креник, който ходи по плитките скарифски води, а пелерината му се вее зад него. Тук вече виновници са презаснеманията и промените във филма – в първия вариант Джин и Креник са излезли от кулата, след което са осъзнали, че няма как да избягат, и са се върнали обратно, решавайки да се жертват героично. Във финалната версия този момент е пропуснат (за щастие – иначе историята щеше да се забави ненужно, а краят да стане пределно ясен от самото начало, вместо само да намеква за себе си), но заснетите кадри са останали полезни за промоцията.

Бутон за зареждане на YouTube видео

И така, изводът е, че маркетингът на филмите често използва кадри, които просто изглеждат яко, следователно са идеални за трейлъри, дори и да не присъстват във филмите. В случая са помогнали и презаснеманията и спонтанните хрумвания, които са произвели много кадри, без всички да са свързани от самото начало в последователна история. В крайна сметка за Едуардс монтажът се е получил като „тичане из магазина. Просто грабваш всичко. Хората те питат „Какво ще готвиш?“ и ти казваш „Не знам. Магазинът затваря след 10 минути и няма как да се върнем по-късно, затова просто купувам каквото ми попадне“.

Човек би си помислил, че когато става дума за емблематични франчайзи и продукции с деветцифрен бюджет, творческият процес ще бъде малко по-организиран и добре планиран. Оказва се обаче, че дори и днес хаосът и моментните вдъхновения са важна част от правенето на филми. Понякога това е за добро, друг път за лошо – можем само да сме щастливи, че Rogue One е в първата категория.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата