23 коментара
spaceships

5 от най-добрите космически кораби в битка

Научната фантастика изобилства от великолепни космически кораби, които често попадат в зрелищни битки. В това разнообразие е трудно да се избере на кого да заложиш ако се изправят един срещу друг.

Изображение с име: Space BattleКолкото и да се правим на интелигентни с различните ни задълбочени анализи и ревюта, не можем да забравим факта, че един от най-зрелищните и печелещите фенове елементи в научната фантастика са космическите битки. Може да не стимулират мозъка с философски търсения, но определено радват окото и вдигат адреналина. Кой не обича да гледа впечатляващи батални сцени на флотилии в космоса? Кой не обича да се наслаждава на интересните и детайлни дизайни на мащабните конструкции, които могат да осигурят дом на хиляди хора и с тяхна помощ да се превърнат в страшилища на Вселената?

Интересно е, че голяма част от космическите кораби всъщност не са създадени за битки. Моя от „Фарскейп“, например, е живо същество, което изглежда е концентрирано повече върху драмата на своята история и на екипажа си, отколкото върху подчиняването на враговете си. Левиатаните като нея нямат оръжия (като изключим сина й Талън, който се оказва изрод на Умиротворителските амбиции и в крайна сметка има много кратък живот), могат да бъдат сравнително лесно подчинени на чужда воля и единствената им защитна стратегия е бягството чрез хиперскок. „Червеното джудже“ пък може да е огромен космически кораб, приютяващ милиони хора, който спокойно може да се превърне във сериозен военен фактор за която и да е цивилизация, но единствената му функция е да… копае. Той се използва за добив на ценни ресурси от други планети и транспортирането им обратно до Земята. „Файърфлай“, кораба клас светулка, също почти не е оборудван с особен арсенал, въпреки че често има нужда от такъв. Силата му, също както и тази на подходящия му екипаж, е в бягството и печеленето на опасни ситуации с хитрост. Дестини от „Старгейт: Вселена“ има някакви оръжия, колкото да си разчисти пътя от астероиди, но трудно може да оцелее дълго ако й се изпречат синкави извънземни.

Изображение с име: Space BattleБолшинството от космическите кораби обаче се правят грамадни с една единствена цел – победа в битката срещу врага. SciFi.bg помисли и оцени най-важните характеристики на космическите кораби, които им помагат при ситуации със смъртоносен изход за една от двете страни. На базата на техните способности за маневриране, мощност на оръжията, енергия на оръжията, разнообразие на оръжията и поносимост на щети подредихме петте космически кораба, на които бихме се чувствали в най-голяма безопасност при среща с гадни извънземни.

5. Лекс

На пръв поглед Лекс е най-мощният космически кораб, който е измислян някога. Неговото оръжие може да унищожи цяла планета с един единствен изстрел. При това, стига да се е наял и да не е твърде стар, той може да стреля колкото си пожелае без почивка. В себе си съчетава изследователския и изобретателския опит на най-големите умове във Вселената на Светлината – първоначалните планове са на бунтовниците-еретици, но дизайнът е откраднат от силите на Божествения Ред и вероятно подобрен от техните собствени учени. Той е съчетание на солидни метални конструкции и органична тъкан – самият кораб е жив и има висока степен на осъзнатост, макар и да не блести с особен ум и по всяко време да е подвластен на желанията на капитана си. Живата тъкан и огромните размери правят задачата на враговете му да го повредят особено трудна. Той може да се тресе при по-мощните удари, но винаги остава почти невредим. Всякакви повреди, които му нанесе врагът, той може да излекува достатъчно бързо, за да е готов навреме за следващата битка. Лекс обаче страда от много сериозни недостатъци, а именно липсата на достатъчна маневреност и липсата на разнообразие при оръжията. Колкото и да е мощно главното му оръдие, то му е единствено. Също така изстрелът е твърде бавен – той може да порази планета или част от нея, но един малък кораб лесно може да избяга от траекторията на жълтите точки. Така, ако бъде нападнат от множество малки и маневрени кораби, Лекс може лесно да бъде победен – поне при липса на такава подкрепа от своя страна. В подобна ситуация Лекс трудно може и да избяга – ако трябва да се движи в права линия е бърз и може да избяга на малките кораби, но се обръща бавно, а и му липсват възможности за скок в пространството. Все пак, голямата здравина на корпуса, която притежава, може и да му бъде достатъчна, за да избяга. От друга страна, Лекс има и много възможни входове – малки кораби (или ръце-дрони например) Изображение с име: Lexxмогат да се скрият в него и да причинят куп поразии, докато вниманието на екипажа е заето с врагове с по-големи размери.

Оценка:
Маневреност: 3+
Мощност на оръжията: 6+
Енергия: 6-
Разнообразие на оръжията: 3
Поносимост на щети: 6-
Общ успех: Мн. добър: 4,80

 

4. Бойна звезда Галактика

След като изяснихме колко мощно е оръжието на Лекс, няма как да дадем на който и да е друг кораб кой знае колко висока оценка за мощност на оръжието. Специално на Бойна звезда Галактика не можем, дори и да искаме – нейните оръжия честно казано не са кой знае какво като сила. Доста по-разнообразни са отколкото на Лекс, от гледна точка на това, че макар и да се доближават до арсенала на съвременен морски боен кораб, все пак могат да се изстрелват от различни места и в различни посоки (а не само напред, както е при Лекс). Също така Бойна звезда Галактика разполага и със своите вайпъри, които могат да се погрижат за по-малките врагове, а също и за по-големите, ако обединят усилията си. Корабът е сравнително маневрен, а разполага и с възможност за скок в пространството. Лошото е, че той изисква много енергия. Във фактора енергия ще включа и екипажа на Галактика. Те са постоянно заети с лични драми, мрачни мисли от рода на „силон ли е онзи там или не е“, или с изтрезняване. В този смисъл те не са особено ефективни бойци, каквито са например хората и извънземните на „Ентърпрайз“. Все ще се намери някой мъртвопиян пилот да катастрофира с вайпъра си в някой астероид, или пък някой недоспал, който да борави с оръдията, но мерникът му да не е от най-точните. Галактика не може да се похвали и с особено силна издържливост на продължителен обстрел. Да, винаги се оправя със силонските нападения, но след това й е необходимо много време за ремонт или за възстановяване на изгубени ресурси покрай някоя битка (взривен склад на вода и т.н.). А Изображение с име: Battlestar-Galactica-shipпо време на самите нападения често има бъгове в системата, отказ на оръжия, угаснали екрани и други подобни неудобства.

Оценка:
Маневреност: 6-
Мощност на оръжията: 5-
Енергия: 4
Разнообразие на оръжията: 5,50
Поносимост на щети: 4,50
Общ успех: Мн. добър: 4,85

 

3. Атлантида

Става дума за града Атлантида от „Старгейт: Атлантида“. Макар през повечето време градът да предпочита да плува в някое море, той е създаден да бъде и ефективен участник в космическа битка. Неговите оръжия не са особено разнообразни, но пък могат да се изстрелват от страшно много места и то без обезателно всички да са заети от хора. Всъщност, изглежда е достатъчно един човек да седне в стола на Древните, за да борави с повечето от силите на Атлантида. Дроните, които изстрелва Атлантида са доста мощни. Не могат да се използват срещу цели планети (в това отношение Лекс си остава безспорен шампион), но няколко дрона са способни да се справят с една скромна призрачна флотилия например. Атлантида има и някои проблеми обаче. Тя може да влиза в хиперпространството, избягвайки битката по този начин, но ако тази възможност липсва, не е особено маневрена. Трудно например може да избяга от добре насочен вражески изстрел – може да се премести достатъчно, за да не попадне точно в целта, но едва ли ще го пропусне с целия си корпус. Най-сериозният недостатък е енергията. Атлантида изисква огромно захранване, за да поддържа щитовете си в изправност, оръдията си стрелящи и същевременно да захранва себе си и животоподдръжката с енергия. За целта тя трябва да е заредена със ЗПМ-и, които много трудно се намират. А самите щитове пък, дори и захранени с енергия, лесно губят мощност, когато поемат повече от няколко изстрела. Отпаднат ли щитовете, Атлантида е на няколко изстрела живот, особено ако врагът знае къде да се прицели. Но така или иначе, изглежда Изображение с име: Atlantisи случайните попадения върху нея винаги уцелват нещо важно, което създава много проблеми на екипажа след това.

Оценка:
Маневреност: 5
Мощност на оръжията: 5
Енергия: 4-
Разнообразие на оръжията: 5,5
Поносимост на щети: 5-
Общ успех: Мн. добър: 5,00


2. Андромеда

За разлика от Бойна звезда Галактика, екипажът на Андромеда е много дисциплиниран и изобретателен. Корабът има възможност да презарежда сред многото планети в Конфедерацията, включително и с нови хора. Така те са отпочинали и годни за служба. Зоркият поглед на морално извисения Дилън Хънт пък ги държи в правия път. Оръжията са с една идея по-слаби от тези на галактика, най-вече защото нямат малки корабчета, които да помагат в битката. Въпреки това обаче самите оръдия на кораба са малко по-мощни, а арсеналът – по-разнообразен. За маневреност Андромеда получава същата оценка като Галактика. Макар тя да е по-малка и по-маневрена от страшилището на 12-те колонии, нейният хиперпространствен скок отнема повече време и представлява деликатен момент, Изображение с име: Andromedaв който корабът е по-уязвим. Поносимостта на щети е същата като при Галактика и Атлантида – при всеки удар хвърчат искри, падат кабели и монитори и вероятността да бъдеш убит от вътрешен инвентар по време на битка е по-голяма отколкото да се взриви самият кораб.

Оценка:
Маневреност: 6-
Мощност на оръжията: 4,50
Енергия: 6
Разнообразие на оръжията: 5
Поносимост на щети: 4,5
Общ успех: Мн. добър: 5,15

 

 

1. Бяла звезда

Корабите бяла звезда са още по-малки и от Андромеда. Поради това са и много по-маневрени. Не само че могат лесно да избягват противниковите изстрели, но и могат да си отворят собствен хиперпространствен прозорец, нещо за което другите във вселената на „Вавилон 5“ изискват или портал, или доста по-внушителни размери. В това малко тяло, белите звезди са побрали най-добрите оръжия на Минбаритата, те са мощни и разнообразни, като същевременно не изискват кой знае какво захранване. Самите Минбари и рейнджъри, които боравят с кораба се славят със своята дисциплина и прецизност. Като по-малък кораб, той ще поеме повече щета при директен изстрел в него, колкото и да е трудно такъв да се реализира, но Ворлонската технология в него му дава възможност сам да се излекува, а живата тъкан да омекотява ударите. Където и да търсим дефект в този симпатичен малък кораб, едва ли ще го открием. Изображение с име: White starТой няма изключителни способности и мощности, в никакъв случай не може да унищожи планета, но би спечелил в битка с който и да е от гореизброените кораби.

Оценка:
Маневреност: 6
Мощност на оръжията: 5+
Енергия: 5+
Разнообразие на оръжията: 5,50
Поносимост на щети: 5,50
Общ успех: Отличен: 5,50

 

Научната фантастика предлага разнообразие от космически кораби и вълнуващи битки. След преглед на всички многофункционални дизайни и специални технологии, обаче, сред огромните страшилища на Вселената, излиза че най-голямото невинаги е най-силно. Оказва се, че старата максима важи и в космоса – „Не е важен размерът, а как го използваш“.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата