
Netflix купува Warner Bros
Как ще се отрази това на филмите и сериалите от DCU, HBO и WB и какво ще се промени в бизнес моделите като цяло?
Голямата новина на уикенда е, че Нетфликс купуват компанията Уорнър Брос за близо 83 милиарда долара (72 милиарда за покупката и още почти 11 поемане на натрупан дълг). Така стрийминг лидерите се сдобиват с емблематични поредици и франчайзи като Игра на тронове, Супермен, Батман и цялата DCU, Хари Потър, Дюн, Смъртоносна битка, Матрицата и какво ли още не. Така стрийминг платформата HBO Max и кинопроектите на Warner Bros минават под контрола на Netflix.
Последната подобна разтърсваща сделка беше неотдавна, когато Дисни купиха Фокс за 71 милиарда през 2019 година. Въпреки че по принцип се очаква от подобни грандиозни сливания да носят повече негативи в дългосрочен план, при този пример нещата не са толкова зле, колкото се очакваше (поне засега). Най-големият печеливш е Марвелската вселена, която събра голяма част от разпилените си права, но известна плодовитост се наблюдава и при „Пришълецът“ и „Хищникът“.
Случаят на Netflix и Warner Bros. не е точно такъв, защото там няма кой знае колко допирни точки, така че ще видим след време дали е било за добро или не. Факт е, че Нетфликс си бълват доста продукция и сега, но те така и не успяха да натрупат достатъчно големи франчайзи през годините – само по някой хит тук-таме. Уорнър брос пък държат права на много култови IP-та, но така и не успяха да превземат пазара както Дисни.
Какво означава сливането за любимите ни филми и сериали?
Въпреки основателните притеснения как две различни компании с два различни бизнес модела ще се съчетаят, феновете могат да бъдат спокойни – поне засега. От Netflix обещаха, че всичко планирано при Warner Bros. ще си остане такова, каквото е. Нетфликс не са големи приятели на кината – ако зависеше от тях, нямаше да има кина изобщо и всичко щеше да се гледа вкъщи през абонаментния план. Въпреки това обаче всички предстоящи и замисляни филми на Уорнър Брос ще си излязат по кината така, както е планирано. Джеймс Гън ще продължи да си развива DCU без особени намеси, „Дюн: Част трета“ и „Смъртоносна битка 2“ ще си излязат по кината на обявените дати. Netflix пък ще продължи да пуска своите филми съвсем за кратко и ограничено по кината, колкото да могат да се борят за Оскари, след което ще ги промотира по-усилено в платформата си. Това е логично, предвид че тази година беше една от най-успешните за Warner Bros в кината от много време насам – през септември станаха първото студио с над 4 милиарда долара бокс офис, както и направиха рекорд за най-много последователни заглавия с дебюти над 40 милиона –Sinners, A Minecraft Movie, F1 The Movie, Final Destination Bloodlines, Superman и Weapons. Без дългите периоди, в които тези филми бяха ексклузивни за големия екран, тези резултати вероятно нямаше да бъдат постигнати.
HBO Max също ще продължи да съществува като отделна платформа, съответно „Рицарят на седемте кралства“ и „Домът на дракона“ ще си пускат сезоните там, както и сериалът „Хари Потър“ няма да се мести. Сигурно ще се измисли някакъв пакет, според който абонатите да могат да получават Netflix и HBO Max на по-ниска цена заедно, но няма да се обединяват в едно. В далечно бъдеще може и да отпадне HBO Max, но сега е твърде рано някой да се притеснява за това (така, както отнема 7 години на Дисни да абсорбира Hulu).
Общо взето, двата модела ще си продължат без сътресения, а всякакви оптимизации и реални обединения ще започнат да се усещат след години. Самата сделка ще отнеме между 12 и 18 месеца да се финализира. Единствената промяна ще бъде в това, че ще е възможно филми и сериали на Warner Bros да излизат по-бързо по Netflix, отколкото това е ставало досега, както и каталогът на Нетфликс постепенно да започне да се разширява по-бързо, а този на НВО по-бавно.
Интересен детайл е, че сделката не включва телевизионните канали като Discovery Channel, HBO Max, discovery+, CNN, DC, Eurosport, HBO, HGTV, Food Network, OWN, Investigation Discovery, TLC, Magnolia Network, TNT, TBS, truTV, Travel Channel, Animal Planet, Science Channel и други. Тъй като Нетфликс не се интересуват от телевизионни канали и не смятат да се развиват в тази умираща медия, съществуващите уорнърбросови канали ще се отделят в отделна кампания, която ще продължи да съществува самостоятелно – и вероятно да замира с времето или да се превърне в пропагандна машина тип Fox News.

