jelezniqt izpit rr

Да откриеш себе си

Ревю на „Железният изпит”, книга първа от поредицата „Магистериум”,на Холи Блек, Касандра Клеър и издателство Егмонт България

Magisterium_cover_1BG-201x300„Железният изпит” поставя началото на новата поредица „Магистериум”, която ни въвежда в свят на магии, елементи и чудовища. Магистериумът е училището, в което се обучават децата с магически дарби, за да овладеят силите си и да научат как да не представляват заплаха за себе си и света.

Дванадесетгодишният Калъм Хънт е самотно момче, което отива в тайнственото училище без желание, но след като прекарва известно време там той не само открива нови приятели, както и на какво е способен, а и научава много повече за самия себе си – всъщност, може би дори повече, отколкото е способен да понесе.

Структурата на историята – трима приятели и съученици (в случая Калъм, Арън и Тамара) навлизат заедно в света на магията, но скоро им се налага да се справят с ужасяващ враг – очевидно е позната. Разбира се, „Хари Потър” съвсем не е първата (или дори втората 😉 ) поредица, която включва Избран, училище по магия, страховит черен магьосник, чиято крайна цел е да предизвика самата Смърт. Но в случая приликите са толкова много, че на моменти правят сюжета предсказуем. Въпреки това, „Железният изпит” има своя специфична атмосфера, написан е увлекателно, и (макар че ще получи ниска оценка за оригиналност, в края на това ревю) представлява доста приятен детски роман.

Светът на магьосниците е таен, но не защото последните се крият, а защото е защитен от магии. Дори Магистериумът, за който кандидатстват множество деца от немагически семейства, е едновременно скрит и пред очите на всички. Обикновените хора, които са получили покана да заведат децата си на приемни изпити, по някакъв начин си внушават, че ги изпращат в елитно училище. Младежите, които стават чираци (тоест ученици), всъщност нямат избор – за тях е задължително да бъдат обучени, тъй като в противен случай биха били опасни за обществото.

"Огънят гори, водата тече, въздухът навява, земята сковава. Хаосът поглъща." - въпреки че не е част от петостищшието, душата също е един от природните елементи, които използват магьосниците.
„Огънят гори, водата тече, въздухът навява, земята сковава. Хаосът поглъща.“ – въпреки че не е част от петостишието, душата също е един от природните елементи, които използват магьосниците.

Магията в тази поредица се основава на елементите – огън, вода, въздух, земя, хаос, душа. Елементалите са различни магически същества (често подобни на животни), които принадлежат на един или друг елемент. Магиите са изключително опасни и могат да доведат до унищожението на този, който ги използва, или до това той да бъде погълнат от някой елемент и да се превърне в човешки елементал. Хаосът е най-опасният от всички, а манипулирането му се отдава само на Макарите – рядък вид магьосници, които имат дарбата да създават нещо от нищо (както и да правят много по-ужасяващи и опасни неща).

Така изградена, концепцията за елементална магия е интригуваща, но за съжаление не е достатъчно добре развита. Уроците на чираците биха могли да бъдат една от силните и оригинални страни на романа, но (поне в първата част) са представени само в няколко кратки епизода. Самият Магистериум се намира под земята и представлява система от пещери. Учениците се обучават в продължение на пет години, всяка от които носи името на различен метал – първата от тях е Желязната година. Завършването на тази година е критично за чираците, тъй като преди да минат през Първата порта, магията им може да бъде запечатана, а спомените им за мястото – изтрити.

Писателките Холи Блек и Касандра Клиър са не само съавторки на тази поредица, а и добри приятелки.
Писателките Холи Блек и Касандра Клеър са не само съавторки на тази поредица, а и добри приятелки.

Изминали са едва десетина години от последната (трета) война на Маговете. Тя е била предизвикана от Врага на смъртта – Константин Мадън – Макар, който се посвещава на каузата да овладее Хаоса. Той иска не само да стане безсмъртен, но и да връща хора от мъртвите – тоест да победи Смъртта на няколко фронта. Константин не е успял да постигне целта си, затова пък в хода на експериментите си е създал обсебените от Хаоса – хора и животни, в чиито души е посят хаос, и които се подчиняват на неговите заповеди. Техен отличителен белег са очите им, в които се въртят различни цветове. След като последният Макар (от страната на добрите – т.е. Асамблеята на Маговете) се е изправил срещу него в дуел и е изгубил живота си, Асамблеята е сключила примирие с Врага.

Калъм Хънт е единственият оцелял от Студеното клане – битка, по време на която Врагът и слугите му атакуват (и избиват) евакуирани в планинска пещера беззащитни магьосници. Калъм е още бебе, затова не помни нищо от случилото се, но макар и жив, той не се спасява невредим – левият му крак е ранен, в резултат от което момчето остава куцо и търпи болки през целия си живот. Той е открит от баща си – Алистър, който осъзнава, че вероятно нещо със сина му не е наред, тъй като мъртвата му съпруга е издраскала съобщение в скалата, използвайки последните си останали сили. Съобщението гласи: ”Убий детето.”

Симпатичните илюстрации, които са представени в умален размер на страниците на книгата, са дело на Скот Фишер.
Симпатичните илюстрации, които са представени в умален размер на страниците на книгата, са дело на Скот Фишер.

Алистър предполага, че това означава, че момчето е обсебено от хаоса (или нещо подобно), но тъй като то е единственият му останал жив роднина, решава да го спаси и да го държи на страна от света на магьосниците. Въпреки усилията му (както и усилията на самия Кал, който по препоръка на баща си дава всичко от себе си, за да се провали на приемните изпити), младежът е приет в Магистериума и става чирак на майстор Руфъс (който е нещо като директор на училището). Кал е наплашен от разказите на своя баща, затова очаква най-лошото, но скоро се сприятелява с останалите чираци на Руфъс – Арън и Тамара, и открива, че светът на магията е привлекателен и интересен. Постепенно той обиква този нов свят и мечтае да намери мястото си в него. Скоро самият Кал започва да подозира, че нещо с него не е наред (по различни причини, които няма да издавам в ревюто), но разкрива притесненията си само пред двамата си най-добри приятели. В края на Желязната година той се изправя пред обстоятелства, които застрашават не само живота, но и самата му същност.

Събитията в романа са представени през погледа на главния герой – Калъм. Той е и най-добре развитият персонаж – научаваме много за него, за чувствата и мислите му. Калъм е нещастен – както заради крака си, така и заради това, че сякаш не може да се впише никъде. Това го прави саркастичен и песимистично настроен към всичко. Въпреки това, той е добър и състрадателен. Понякога решенията, които взема, изглеждат нелогични и дори повърхностни, но тъй като Кал е все още дете, начинът му на мислене е разбираем.

Тамара е амбициозна – възпитана от родителите си да бъде перфекционистка, тя се стреми да бъде първа във всичко. По време на първата година от обучението си, тя осъзнава, че желанията и разбиранията на родителите й не винаги съвпадат с нейните собствени.

Магистериумът се намира в система от тайнствени и красиви пещери, подобни на тази на снимката.
Магистериумът се намира в система от тайнствени и красиви пещери, подобни на тази на снимката.

Третият чирак на Майстор Руфъс е Арън – добър и благороден младеж, склонен да търси доброто у всекиго, който развива някои изненадващи дарби. Не мога да разкрия повече за това, тъй като би било спойлер, но образът на Арън е с огромен потенциал и вероятно ролята му за развитието на историята ще бъде не по-малка от тази на Кал.
Сред останалите герои по-забележителен е Майстор Руфъс – сериозен и понякога заплашителен, но въпреки това – добронамерен към чираците си магьосник. Неговият питомец – огненият елементал с вид на гущер (Уорън) е сам по себе си интригуващ персонаж – надявам се да присъства и в останалите части от поредицата.

По своему интересен е и Дрю, чирак на друг майстор, който първоначално изглежда като забавен, но лабилен младеж, а в последствие се оказва, че е прикривал истинската си природа.

Стилът на писане на авторките е достъпен – без сложни термини и метафори. Загадките, заложени в сюжета, се разплитат лесно – малко от тях остават неразрешени, което прави книгата незатормозяваща и подходяща за читатели, чиято възраст е близка до тази на основните персонажи. Темите за размисъл са традиционните за един роман, предназначен за млади читатели, и се отнасят до стойността на истинските приятели, значението на избора и последствията от собствените постъпки.

Най-опасният и могъщ от всички елементи, е Хаосът.
Най-опасният и могъщ от всички елементи, е Хаосът.

Редом с тях се заформя една много по-сложна тема, която включва в себе си разликата между добро и зло, смисълът на смъртта като част от цикъла на живота и значението на човешката душа. По нея наистина би могло да се разсъждава и вероятно различните читатели биха стигнали до различен отговор за себе си (т.е. отговор, който е свързан с най-големия обрат в края на книгата), затова би било добре, ако авторките й обърнат специално внимание в продълженията. Финалът е напрегнат и изпълнен с обрати, има дори смърт. Съществува зловещо пророчество, според което даже главните герои не са в безопасност и вероятно някой (или някои) от тях ще изгуби живота си преди да завърши Магистериума.

В случай, че книгата ви допадне и искате да навлезете по-дълбоко в света на Калъм и компания, може да разгледате сайта, посветен на поредицата, на който освен допълнителна информация (на английски), има и някои безплатни игри.
Междувременно, правата за филмиране на „Магистериум“ са закупени от Constantin Films, които и преди са работили с Касандра Клеър.

БележникМоята оценка:
История – 4 (само защото твърде често напомня за „Хари Потър”)
Герои – 5
Стил на писане – 5
Елементи на изненада – 6
Теми за размисъл – 6
Емоционален заряд – 4
Фантастични елементи – 6
Степен на оригиналност – 3
Старание на автора – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал на книгата – 6
Общ успех: Много добър (5.10)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата