Каотични митове и легенди

Каотични митове и легенди

Ревю на сериала KAOS.

„КАОС“ е осъвременен преразказ на някои митове от древногръцката митология. Или по-точно, сериалът се базира на споменатите митове, но сценаристите определено си играят с тях и се забавляват. Вярвам, че лентата, за някои скучна, може да се гледа с два различни погледа – повърхностно и задълбочено. И те разкриват съвсем различни картини.

Ако вземем първото гледище, то това е историята на Риди (Евридика), която, вместо да напусне мъжа си, умира. По този начин тя се среща с Канеус и те си стават близки, разплитайки тайните на Олимп, докато Орфей се опитва да я съживи. Същевременно, това е и историята на властването на Зевс и проблемите му с някои от роднините му. И не на последно място това е история за Ари и минотавъра. Този повърхностен поглед би отблъснал хората, които навсякъде виждат проблеми, като фокуса на Холивуд към главни женски роли и/или ЛГБТИ+ пропаганда.

Въпреки това създателят на този текст вярва, че този фокус е хитър похват да се представи единзадълбочен социален коментар за наболели проблеми в настоящето. Спойлерите почват да валят.

Бутон за зареждане на YouTube видео

На пръв и най-очебиен поглед се набива представянето на Орфей и Евредика. Оригиналният мит потвърждава, че двамата са се обичали. Също така превръща Евредика в безгласна сянка, когато Орфей тръгва към света на живите с нея според условията на Хадес. Това в сериала е представено по по-интересен начин, рисувайки Риди като жена, която не може и не знае как да излезе от брака си. Също така Орфей успява да я изведе в света на живите, но я губи, защото разбира, че тя не го обича повече. Нима в днешно време с фокуса към романтични връзки хората не са застрашени да преплуват света за някого и накрая да не им отвърнат на чувствата? Или да бъдат в задушаваща/токсична връзка и да се чувстват безсилни?

Следващият интересен момент е политическата обстановка на Крит. Страданието на троянците за удоволствие на няколко души и употребата на политическа власт като инструмент за лични удоволствия, а и пропагандата, че марганилизирана група хора са зли, са само част от историите, които и без друго се наблюдават по новинарски канали и социални мрежи.

Управлението на Крит се води демократично в родината на демокрацията. С президент, който не е нищо повече от поставено лице… на боговете. Макар и слаб, този мъж има една силна и волна дъщеря в образа на Ари. От мита за Тезей и минотавъра Ариадна е тази, която най-много помага на Тезей да се спаси след влизане в лабиринта. В случая и с цел да се запази фокуса върху Ари, този мит е разчленен на съставни частици, които му помагат да придобие нов облик.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Произходът на Минотавъра в сериала е близък до оригиналния. Минос отново се кланя на Посейдон, но не го лъже по никакъв начин и следователно жена му не си ляга с бик. За сметка на това, при раждането на близнаците, Ари и Андрогей, Минос кара Дедал да затвори в лабиринта първороденото си, защото вярва, че това дете ще го убие един ден според рожденото му пророчество. Така Андрогей и Минотавъра са слети в един образ.

Значителна промяна е и Тезей, който е оказва гей и охранител на президентското семейство. Той спомага за малък бунт на троянците, чийто събирателен образ в оригиналния мит е на атиняните. Заради този малък бунт Минос търси кръв, а Ари поради несподелената ѝ любов към Тезей пак се опитва да му помогне и да го спаси. В крайна сметка, като в гръцка трагедия, Ари убива баща си и успява така да изпълни собственото му пророчество. Смъртта на Минос е също променена, от което не става ясно дали ще заеме задгробната си роля според митовете.

Последният основен мит, който движи историята, е този за Прометей. В случая Прометей не дава огъня на хората, а се опитва да им каже истината за устройството на света. Прометей се оказва „най-добрия приятел на Зевс“, пратен в немилост да му ядат дроба или извикан да слуша емоционалните драми на бога на гръмотевиците.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Сериалът е пълен с още всякакви намеци, препратки и намигвания към първоизточника си. Някои по-интересни за мен са:

  • образът на Хера е толкова близък до представите ми, че се плаша колко промит ми е мозъкът. Въпреки това, не съм си представял, че тя би била способна на изневяра. Ама изневяра ли е, ако остава в семейството?
  • Дионисий е представен като слаб бог, привилегирован и разглезен, но вярвам, че ако на сериала бяха дадени повече епизоди, щеше да расте.
  • Много интересно е представен инцестът на Хера и Зевс.
  • Ериниите (фуриите), Цербер, Медуза са сред забавно представените второстепенни герои.
  • Връзката на Хадес и Персефона е представена като брак по любов – нещо, което напоследък се вижда и в други съвременни прочити на историята.
  • Образите на мойрите с тяхното куиър представяне бе много силен и забавен. Определено много на място в сериала.
  • Канеус. Според оригиналния мит Посейдон изнасилва младото момиче, което след това го моли да стане мъж, и насилникът отговаря на желанието й. Реално актьорът, играещ ролята на Канеус, е транс мъж.

Това е един приятен сериал за дъждовен уикенд. Лек и праволинеен, ако човек не желае да се замисля, но същевременно с възможност да повдигне доста теми – от история и древногръцки митове до социална справедливост и права на човека. KAOS е достъпен за гледане по Netflix.

 

бележникМоята оценка:

История – 5.50
Герои – 5.50
Режисура, ефекти и актьорска игра – 4
Eлементи на изненада – 5
Теми за размисъл – 4
Емоционален заряд – 6
Фантастични елементи – 6
Саундтрак – 5
Степен на оригиналност – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5

Общ успех: Отличен (5,20)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата