
Музиката като магия в душите ни
Ревю на превъзходния филм „Грешници“, по кината от 18 април.
Определено не очаквах „Грешници“ на режисьора Райън Куглър да ми хареса толкова. Все пак от трейлъра получаваме впечатление, че става дума за негри и вампири – какво пък толкова може хубаво да се получи от тази комбинация, което да впечатли мен, белия българин? Е, получило се е бижу, което със сигурност ще има място в класацията ми за края на годината. И явно не само в моята – към момента има 100% в Rotten Tomatoes от 54 ревюта, повечето от които вече му предричат Оскари и всякакви височайши признания, но всички са положителни и хвалебствени.
Понеже в България публиката е малко по-особена и се съмнявам да имаме голям принос към боксофиса на Sinners, ще започна ревюто директно с коментар върху най-актуалният му елемент, заради който повечето от вас изобщо няма да му дадат шанс, а някои вече се присмиват на либералните ми хвалби към него – уоукнеса. Да, тук става дума за репресирани негри в САЩ от 30-те години на ХХ век, да, лошите по една случайност са бели, да, културата и музиката на чернокожите е издигната в култ за целите на историята, а християнството е укорено. Ще трябва да си оставите червената Тръмп-МАГА-шапка вкъщи, защото предразсъдъците ще ви попречат да се насладите на иначе един прекрасен филм.
И би било странно и само във ваш минус, ако не можете да го направите. Гледайте на филма като на фентъзи (каквото той до голяма степен е), което ви потапя в друг свят, омагьосва ви с чаровете си и ви показва историята и света на персонажи, които са далеч от вас и живеят в различна среда с различни правила. Ако можете да направите това с елфите от „Властелинът на пръстените“, сините На’ви от „Аватар“ и всички шарени извънземни от „Стар Трек“, не виждам причина да не можете да го направите и за чернокожите от „Грешници“, само защото тук нещата са казани директно, а не метафорично, и са казани сега, в период на културен и социален разпад, а не преди време, когато беше приемливо да изпиташ емпатия към някой различен.
Не всеки филм се прави за доминиращата и най-платежоспособна публика и не е задължително всички да харесват всичко. Но има ленти, които прескачат границите на таргет групите си и показват общочовешки истории, на които всеки без предразсъдъци би могъл да се наслади. Пак казвам, 100% в Rotten Tomatoes, нито едно негативно ревю от сериозните критици до момента. Колкото и да са купени от уоука или каквато там конспирация ви се върти в главата, такъв унисон не се случва лесно. И аз ви казвам моето мнение, че хайпът покрай „Грешници“ е напълно заслужен!
Та, сега по същество. Общо взето целият сюжет се развива в рамките на едно денонощие от 1932-ра година. Главните герои са двама братя-близнаци (и двамата изиграни доста добре от Майкъл Б. Джордан) и техният братовчед, музикантът Сами, по прякор Попчето, защото е син на свещеник (изигран превъзходно от певеца Майлс Кейтън, за когото това е първа роля в киното и представлява изумителен дебют). Братята се завръщат в родното село след престъпен гастрол из щатите, за да започнат бизнес – нощен клуб от негри за негри. Първата половина на филма е посветена на тяхната подготовка и събирането на персонала и гостите сред местните берачи на памук със скрити таланти, пропити бивши музикални величия, роднини и стари любови, за да организират откриването на клуба – купен, между другото, от член на Ку-клукс-клан. И вечерта сякаш им се получава, поне като настроение, не толкова като финансов успех (очевидно не са си изпипали бизнес плана, защото все пак са необразовани негри и не е расистко от моя страна да го кажа, след като самият филм си го казва откровено). Но, не щеш ли, златният глас на братовчеда Сами може не само да омагьосва гостите и духовете, а също така и привлича опасни врагове – безмилостни вампири…
Обикновено се дразня, когато гледам някой филм заради хорър елемента му, а той пристига чак във втората половина, а първата е разпиляна в безсмислени експозиции и запознанства с героите, присъстващи във филма само за да умрат. Това ми попречи и при „От здрач до зори“, който иначе всички зрители обичат и мнозина сравняват с „Грешници“, а на мен не ми е любим. Тук обаче героите са достатъчно симпатични, добре развити и интересни, а светът им, макар и изпълнен с несправедливости, е достатъчно очарователен, за да ме задържи и без вампирите. Това са хора, които може и от време на време да вършат ужасни неща, но все пак са добри и загрижени за общността си. Купища малки моменти носят изключително много чар – закачките по време на брането на памук, инструкциите на Смоук към Сами за това как се задоволява жена и след това прилагането им, любовта между Смоук и вуду вещицата Беатрис, които все още не са прежалили смъртта на своето бебе, смешните моменти около пияницата Делта Слим, цялото поведение на Стак в градчето… Този свят е изгубен и това е хубаво, но все пак има елементи от атмосферата, които си струва да бъдат запазени.
Истински впечатляващото идва, когато партито започва и Попчето най-накрая показва музикалния си талант. Още в самото начало на филма се казва, че някои хора са толкова талантливи, че музиката им чупи границите между живите и мъртвите и привлича духове от настоящето, миналото и бъдещето… Но реализирането на този мит на практика, визуално и звуково, е извънредно яко. Само заради тази сцена си струва билета за IMAX или поне която зала е с най-добър звук. Всичко музикално във филма е феноменално, но тази сцена (като гледате, ще разберете за какво говоря) е върхът! Ако сте чували идиома burn the house down, сега ще го и видите. Впрочем, изобщо не съм фен на американската и афроамериканската музика, но в този филм тя е вълшебна. Гласът на Майлс Кейтън, басът, ремиксите, танците… Саундтракът на „Грешници“ е извънземен и каквото и да кажа за него ще бъде малко.
Но още по-прекрасното е, че той не е просто красив сам по себе си, няма песнички просто ей така, за да се привлече някой фен на мюзикъли, а сам е като герой и център в сюжета. Музиката може да има толкова много функции в живота ни и толкова огромно влияние. Тя може да е бягство от суровата реалност, освобождаване, може да е средство за извисяване на душата над злободневието, може да е оръжие за защита или нападение, да примамва лъжливо, да съхранява същността ни… Музиката играе роля дори при вампирите, като техните моменти са не по-малко магични и интересни (все пак, и музиката, и вампирите са безсмъртни). Признавам си, че аз също бих паднал в жертва, примамен от ирландските и шотландските им песни. Не се сещам за друг филм, в който музиката да е използвана толкова добре и на толкова много нива. Наистина, нямам думи да опиша цялата магия, която се създава от саундтрака на филма, и приноса му към историята и атмосферата. Тя просто трябва да се изживее.
Може да отнема известно време на вампирите да се появят, а и след това минава още малко време, докато започнат кървищата, но кулминацията на тяхната част от историята определено си струва. Напрежението бавно се натрупва и натрупва, а накрая избухва в кървава вакханалия и масово меле със зъбати усмивки и чесън. Куглър спазва всички правила на вампирската митология, дори добавя малко от себе си, а противопоставянето ѝ на африканските вуду заклинания е майсторски направено – без едната част да се налага върху другата или да ѝ пречи. Единствено съм недоволен, че в началото вампирството изглежда като да преобръща душите на хората по един начин, а в епилога след първите надписи (да, не бързайте да излизате от салона, има важна пост-кредит сцена) всъщност виждаме друго, но лекото несъответствие все пак може да бъде обяснено и е бял кахър.
Старанието, вложено във филма, е очевадно на всички нива. Актьорите са превъзходни, режисурата, кинематографията и операторската работа са чудесни, Райън Куглър е надминал себе си. Антиуоукистите ще кажете, че му се дава път на квотен принцип – не знам дали е така, но постиженията му за този филм са неоспорими. Майната ѝ на Черната пантера и каквото друго сте гледали от него, „Грешници“ е истината. Това си е и чисто негов филм, оригинален, а не стъпил на чужда и вече развита интелектуална собственост. Разбира се, това ще значи по-малко приходи и интерес от зрителите, но със сигурност не значи по-малко качество, даже напротив. И да, тази ниша вече е развита и заета от Джордан Пийл, но Райън Куглър се включва в нея превъзходно. Харесах Get Out и Us, но Sinners е на съвсем друго ниво, надрастващо жанровете, ремиксирани във филма.
Мога да изпиша още толкова много хвалби и размисли, пробудени от личните истории на всеки от героите, но не искам да спойлвам нищо и не искам ревюто да става прекалено дълго. Сигурен съм, че родните критици няма да се изкажат толкова ласкаво, тук се смята за срамно да похвалиш нещо с негри, сигурно и много от вас няма да усетят филма толкова положително, колкото мен. Опитайте се да го възприемете не като част от културна война, в която отдавна сте се позиционирали и зорко дебнете да не би някой да се опита да ви „натрапи“ „уоук“ „идеология“, а като междужанрово пиршество, съществуващо само за себе си. „Грешници“ прелива от великолепна красота и топла човещина – сигурен съм, че можете да ги видите и чуете, стига сами да не затворите сетивата си за тях.
История – 5.50
Герои – 6
Режисура, ефекти и актьорска игра – 6
Eлементи на изненада – 5
Теми за размисъл – 5
Емоционален заряд – 6
Фантастични елементи – 6
Саундтрак – 8
Старание на екипа – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 6
Общ успех: Отличен (5,95)