
Най-касовите фантастики на 2024 г.
Кои филми са спечелили най-много пари от зрителите по кината миналата година?
Преди да пуснем нашата класация за най-добрите филми на изминалата година, редно е да обърнем внимание на по-важната подредба – кои филми са спечелили най-много пари. Все пак, в известен смисъл боксофиса на дадена продукция показва и как публиката гласува за нея – не с гласа си в някоя анкета, а с парите си.
Естествено, класацията отчита само най-гледаните филми по кината (по данни от Box Office Mojo). Ако на стрийминг е излязъл някой по-популярен филм, той няма как да бъде отчетен тук. Също така, разпространението на филма не корелира винаги с качеството му и ако даден филм не е взел достатъчно пари от продажба на билети, защото е пуснат по твърде малко кина в твърде малко държави, това не значи, че публиката не го е обикнала.
И така, най-касовите филми за 2024 са:
10. Venom: The Last Dance
Бюджет: $110 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $139 755 882
Приходи от останалия свят: $338 347 767
Приходи от България: $734 593
Общо: $478 103 649
Започваме с десетото място и то изненадващо е отишло при „Венъм: Последният танц“. Въпреки че последната част от трилогията за вечно гладния симбиот не се смята за главозамайващ успех и повечето критици я оплюха, тя все пак се е намърдала в списъка и, всъщност, е изкарала стабилна печалба на продуцентите си от Сони – приходите са над 4 пъти повече от бюджета. В България филмът е бил на девето място по приходи за годината, така че що се отнася до него сме в относителен унисон със света.
9. Mufasa: The Lion King
Бюджет: $200 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $188 777 479
Приходи от останалия свят: $350 900 000
Приходи от България: $918 578
Общо: $539 677 479
На девето място е „Муфаса: Цар лъв“, предистория за бащата на Симба и своеобразно продължение на култовия „Цар лъв“, което се показва за първи път – рядко се правят втори части и разклонения на римейкове, когато оригиналът им не е имал такива. Не можем да кажем, че филмът е грандиозен успех – донесъл е печалба на студиото, но е с 3 пъти по-малко приходи от предния филм и сякаш не произведе толкова много шум. В българския боксофис е на 10-то място, така че пак сме общо взето в разбирателство със зрителите по света.
8. Kung Fu Panda 4
Бюджет: $130 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $193 590 620
Приходи от останалия свят: $354 098 872
Приходи от България: $1 062 265
Общо: $547 689 492
Поредицата за Кунг фу пандата е жива и здрава с повече приходи от третата част и общо взето без твърде голямо отстъпление от първите две. Както се вика, дай боже всекиму такова дълголетие. Разбира се, за анимациите то сякаш се постига малко по-лесно, но пак си е постижение. В България поредицата си я обичаме особено много и в нашия боксофис сме я сложили на шесто място с над милион долара приходи, което си е почти 2 милиона лева. Сигурно вече има родители, които са били деца, когато са гледали първия филм през 2008-ма и сега вече водят своите деца за новите части.
7. Godzilla x Kong: The New Empire
Бюджет: $135 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $196 350 016
Приходи от останалия свят: $375 400 000
Приходи от България: $440 650
Общо: $571 750 016
Продуцентите на филмите за големи чудовища знаят, че винаги могат да разчитат на големи приходи в кината, стига да не пресоляват манджата. Тук дори може да се каже, че е постигнат голям успех, защото от петте филма в така наречената Monsterverse, този е с най-много приходи, въпреки че е с най-малък бюджет. В България също има фенове на Годзила и Кинг Конг, но не чак толкова, колкото по света – в нашия боксофис филмът е на 17-то място.
6. Wicked
Бюджет: $145 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $458 900 060
Приходи от останалия свят: $238 715 000
Приходи от България: $291 547
Общо: $697 615 060
Мюзикълът „Злосторница“ се разминава на косъм с топ 5, въпреки че за домашния си пазар е на трето място. Донякъде е и нормално, предвид че си е правен за американците, а в останалата част от света мюзикъли и сценарии с по-засукани фрази, каквито има в текстовете на песните, се котират по-трудно (просто защото са на английски, а не че ние сме по-тъпи от американците). У нас представянето в сравнение със световното такова е плачевно – извън топ 20 е, докато в останалия свят поне е на 12-то място.
5. Dune: Part 2
Бюджет: $190 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $282 144 358
Приходи от останалия свят: $432 300 000
Приходи от България: $1 290 724
Общо: $714 444 358
Съгласни сме с Дени Вилньов, който, като видял резултатите на „Дюн: Част втора“, въздъхнал с облекчение и заявил, че все пак има бъдеще за киното. Не че печалбата е огромна спрямо бюджета, но е достатъчна за придвижването на продължение и със сигурност носи престиж на всички замесени в продукцията, особено предвид хвалебствията за филма. А и не е като да не сме виждали предостатъчно филми (включително „Фюриоса: Сага за Лудия Макс“), които са качествени, но се провалят брутално в боксофиса. Даже тук доказваме, че сме малко по-умни от американците, защото в тяхната класация Dune: Part 2 е чак на седмо място, а в нашата – на пето. Разбира се, донякъде това се дължи и на факта, че тук книгата я тачим повече.
4. Despicable Me 4
Бюджет: $100 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $361 004 205
Приходи от останалия свят: $608 179 779
Приходи от България: $1 423 110
Общо: $969 183 984
„Аз, проклетникът“ се представя изключително стабилно в поредицата си – трети е по приходи от общо 6 заглавия във франчайза си, почти наравно с двете над него и значително над оригиналния филм. Каквито хвалебствия казахме за „Кунг фу панда“, тук важат почти двойно повече. В България също си обичаме миньоните, у нас те са на второ място.
3. Moana 2
Бюджет: $150 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $434 855 208
Приходи от останалия свят: $554 900 000
Приходи от България: $706 388
Общо: $989 755 208
„Смелата Ваяна 2“ също я броим за успех – тя събира с 50% повече пари от първата част. Интересно е, че тя е на четвърто място по приходи както в САЩ, така и в останалия свят, но общата сума я издига на трето място сумарно. У нас, може би защото полинезийските естетика и митология са ни малко по-далечни, е на 13-то място. Ако не беше анимация, което винаги е бонус за нашия пазар, сигурно нямаше да стигне и топ 20.
2. Deadpool & Wolverine
Бюджет: $200 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $636 745 858
Приходи от останалия свят: $701 327 787
Приходи от България: $1 382 685
Общо: $1 338 073 645
Марвел може би са си мислили „хайде да направим един последен реверанс към одъртелите ни фенове от преди 20 години“ когато са правили този филм, но въпросните фенове определено доказаха, че не са чак толкова дърти, че да не отидат на кино за любимците на младините си. За съжаление, филмът затвърждава и другата тенденция, че не е толкова важно колко качество има конкретният му сюжет, а колко много познати лица са наблъскани в него. Та, с ушесторяването на бюджета си филмът постига второ място и в САЩ, и в останалия свят, и сумарно, макар да е на трето място конкретно у нас (щеше и тук да е на второ, ако не беше излязъл тоталният блокбъстър „Гунди: Легенда за любовта“, който удари всичко друго в киноисторията ни в земята със своите около 9 милиона лева приходи от около 600 000 зрители).
1. Inside Out 2
Бюджет: $ 200 млн.
Приходи от САЩ и Канада: $652 980 194
Приходи от останалия свят: $1 045 798 243
Приходи от България: $1 363 573
Общо: $1 698 778 437
Тоталният шампион общо взето навсякъде по света (освен у нас – тук е на четвърто място) е „Отвътре навън 2“. Приходите му са двойно повече отколкото на първата част и над 8 пъти повече от бюджета. Трогателната история за Райли и новите ѝ емоции се представи отлично и сред критиците, така че приходите ѝ изглеждат напълно заслужени. С излезлия миналия месец сериал-разклонение и тези главозамайващи резултати, няма как да не станем свидетели на плодотворен франчайз, който тепърва ще бълва продължения и разклонения идните десетилетия. И няма лошо, защото концепцията и реализацията са добри, стига да не се изтъркат с времето.
Заключителни наблюдения
Спокойно и с удоволствие можем да кажем, че нашият жанр е доминирал през 2024 г., тъй като целият топ 10 на най-касовите филми е изпълнен с научни фантастики и фентъзита, или поне филми с достатъчно голям фантастичен елемент, че да ги броим към нашите. Първата нефантастика в световния боксофис е чак на 11-то място – „Гладиатор 2“, който е толкова исторически некоректен, че някои биха причислили и него към фентъзито.
У нас жанрът като цяло не е толкова обичан, колкото по света, колкото и да се мъчим да го популяризираме. Имаме цели 3 филма извън жанра в топ 10 на българския боксофис, 2 от които са български. Продължаваме да си чакаме хубава българска фантастика и не виждаме изгледи скоро да дочакаме по ред причини. Поне сме дали доста пари за „Дюн: Втора част“, което донякъде ни отсрамва.
Откъм студия, доминацията очаквано е на Дисни – 5 от десетте филма са от компанията на Мики Маус, включително целия топ 3. От останалите 2 са на Юнивърсал, 2 на Уорнър Брос и 1 на Сони.
Тъжно е, че от десетте филма само 1 не е продължение или предистория, и той пак не е оригинален, а е адаптация на друга творба.
Анимациите стават все по-хитови – половината от десетте филма са анимационни, като три от тях са в топ 4. Интересно е, че навремето анимациите се смятаха за по-евтини алтернативи на игралните филми, но ако сравним бюджетите сега – не се наблюдава такова нещо.
Скоро ще пуснем и нашата класация за любими филми и сериали на годината, така че ще е интересно да видим доколко предпочитанията на върлите жанрови почитатели се припокриват с финансовите резултати.