1 коментар
Струва ли си новото возене на платформата?

Струва ли си новото возене на платформата?

Ревю на филма The Platform 2 / El Hoyo 2, достъпен за гледане по Netflix.

С учудване установявам, че испанският „Платформата“ няма ревю на сайта, въпреки че е страхотен филм. Мислех си, че отдавна съм го нахвалил. Със сигурност щеше да влезе в класацията ни за най-добри филми на 2019, ако беше излязъл наистина през 2019 и го бяхме гледали навреме. Явно не съм говорил подробно за него, но сега ще го направя за втората част.

В абзаците по-долу ще бъде ревюто без спойлери, а след втория трейлър ще поместя коментара, за който не може без спойлери. В него ще вкарам и обяснения какво всъщност сме гледали, защото не е много лесно да се схване всичко от раз.

Бутон за зареждане на YouTube видео

В „Платформата 2“ се запознаваме с Перемпуан, която е попаднала там заради един свой непризнат грях. Не се губи време в опознаване на обстановката, защото се предполага, че сме гледали първия филм и знаем – платформа, отрупана с ястия се спуска от първи етаж надолу чак до дъното. На всеки етаж има двама души, които са поръчали конкретно ядене. В края на първия филм героите стигнаха до извода, че ако всеки яде само това, което е поръчал, то ястията ще стигнат за всеки от обитателите на всяко от многото нива. Но обикновено „аристократите“ на високите нива не се въздържат и така храна до ниските нива почти никога не достига и хората там измират. Перемпуан минава през няколко различни съквартиранта и нагласи към общественото устройство, което й осигурява интересно за нас, но болезнено за нея развитие.

Не съм напълно съгласен с извода от първия филм, даже го намирам за доста комунистически. Той може и да работи конкретно за платформата, но не става като послание за истинския свят. И е чудесно, че във втория филм става ясно защо.

Героите тук са стигнали до извода, че трябва да се яде само зачисленото, и даже си помагат взаимно да налагат това поведение като правило, за да е сигурно, че всички ще оцеляват винаги. Но няма как да се възпре човешката алчност. Нещо повече, правилата са полезни докато се съобразяват със ситуацията, но ако просто се налагат сляпо и всяко минимално и безобидно прегрешение се наказва със смърт или лишаване от крайник, то дори хубавите правила започват да стават противни и вредни.

След като обявиха втора част на „Платформата“, ми стана доста любопитно как изобщо може да се направи друг филм в този свят, след като първият беше толкова добър и самостоятелен. Е, оценките за El Hoyo 2 са доста по-ниски и това е напълно разбираемо – няма как продължението да повтори оригинала, след като мистерията вече е разкрита и почти всичко е ясно. Но аз няма да се съглася с разпространеното негативно мнение и ще кажа, че втората част всъщност допълва и развива концепцията от първата отлично и абсолютно си струва да се гледа. Да, не е същото, но и няма как да бъде. Може би сте очаквали малко повече отговори на мистерията, но пък с такива нямаше да се развият толкова добре философията и социалният коментар.

В The Platform 2 има и повече насилие и кървища от първата част, което аз лично намирам за добре дошло. Брутализмът чудесно илюстрира идеите и посланието, допринася за реализма и допълва концепцията, атмосферата и визията. Същевременно, колкото и да е отблъскващ на моменти, той все пак е изпипан и стилно направен, в помощ на историята, а не самоцелно.

Трябва да призная, че откъслечните кадри без особена връзка с основния сюжет, на деца, играещи си на пирамида, не стоят много добре. Не се обяснява защо са там и каква им е функцията в сюжета, освен като метафора и допълнителни мета-внушения. Твърде чести са, твърде дълги и отвличат внимание от основната история, което е в контраст на иначе доста доброто темпо. Ако не сте разбрали посланието им, нищо чудно да ви подразнят и да ви развалят впечатлението от филма.

Въпреки това в The Platform 2, има достатъчно сюжет, достатъчно персонажи, идеи и хубави кадри, за да дам на филма положителна оценка. Аз останах доволен, а ако вие не сте – съчувствам ви. Може би причината е, че много неща не са ви станали ясни – ако е така – продължете да четете следващата секция, за да си обясните някои неща сред спойлерите.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Първият филм също имаше доста неясни моменти, но основното се разбра, докато тук обърквацията е по-голяма. През повечето време си мислим, че 2 е продължение на 1, и това изглежда напълно логично. Напълно би се вързало, ако Горенг от 1, разгадал как всички могат да оцеляват, се е превърнал в митична, дори религиозна фигура, и отражението от неговото пътешествие из платформата остава за следващите поколения. Още в средата обаче виждаме Тримагаси (дядото), който умря в 1, да е жив и здрав. В края пък Перемпуан посреща Горенг на дъното, което означава, че 2 всъщност е предистория. Ако сме по-бдителни, ще забележим и Бахарат от първия филм, който тук е един от варварската орда на Перемпуан. Оказва се, че Дагин Баби е прав и решението на главната героиня да срине системата води до тотален хаос в цялата платформа, който Горенг от 1 заварва. Това също така би означавало, че Горенг е приятелят с умрялото по вина на Перемпуан дете, съответно и неговата история, че е влязъл, за да откаже цигарите и да получи диплома, е лъжа.

Перемпуан успява да се събуди по време на „чистенето“ на платформата, защото поглъща част от картина с давещо се куче. Явно в мастилото има някаква отрова, която кара тялото й да умре за малко, или поне да намали дишането си, за да може в този период да не се надиша с приспивателния газ и да бъде помислена за мъртва. Докато хората спят, служителите на платформата чистят труповете и разместват обитателите, а Парампуан се възползва, за да види какво има на дъното. Липсата на гравитация говори, че вероятно Ямата с 333 нива е построена в космоса и по време на чистенето гравитацията е изключена – същата технология би могла да обясни движението на платформата, която не изглежда закрепена за нищо. Но това не е важно така или иначе.

Кадрите с децата, играещи си на пирамидата, са метафора за човешкото общество и доказателство, че сме роби на най-низките си импулси. Първоначално те играят сравнително организирано, но накрая се боричкат все по-ожесточено кой да бъде на върха на пирамидата. Ако уж невинните добри дечица са толкова жестоки едно към друго, какво остава за възрастните?

Победителят в детската игра получава отвратителна награда – помества се на ниво 333, където със сигурност ще умре. Вероятно това отново е метафора за обществото – докато по-силните на горните нива се бият, тези на ниските са най-беззащитни, като деца, и съвсем нямат никакъв шанс, освен ако цялото общество не се подобри. А може би се слагат там като последен тест или пречка за бягството за затворниците, стигнали до дъното? Перемпуан вижда детето и се отказва от плана си – тя жертва себе си, за да спаси него и така да изкупва греха си, заради който изобщо е попаднала там. Чрез решението си тя се освобождава както от физическия затвор на ямата, така и от умствения затвор, който сама си е наложила (но уви, най-вероятно и от затвора на живота). Сцените накрая с хората на дъното също са по-скоро метафорични, защото те са мъртви. Което пък би означавало, че цялата вертикална структура всъщност е един вид чистилище за съгрешили души, а това малко обезсмисля идеята с нулевата гравитация и космоса, но да не задълбаваме толкова.

И въпреки че метафората с децата и изкуплението е ясна, феновете не могат да стигнат до единен отговор каква е функцията им в сюжета и дали изобщо има такава. Ако си спомняте първия филм, там имаше една героиня Михару, която всеки месец се спускаше докъдето може с платформата, за да търси детето си. Но според Имогири, която провеждаше интервютата преди да влезе в експеримента, тя няма дете. Възможно е Михару да е луда, възможно е и всъщност да има дете и то наистина да е в ямата, а тя да лъже за причината си да влезе, само и само да получи шанс да го намери. Възможно е също така да е част от администрацията – все пак в 2 именно тя избира и повежда момчето, което ще осъмне на ниво 333. Стискаме палци да има трети филм, който да обясни историята й по-добре, защото към момента има повече въпроси, отколкото отговори.

Очевидни са препратките към християнството и бунтът срещу него – с Месията, гладувал и хранил се с плътта си, за да остане храна за останалите, който най-вероятно е измислен, за да вдъхновява и фанатизира, с неговите апостоли-инквизитори, с видението накрая за Тайната вечеря, в което се намеква, че Перемпуан е Юда, задето е предала Закона, с 333-те нива, съответно 666 души и т.н. Ако сте религиозни и праведни, филмът сигурно няма да ви хареса.

Та, това са общо взето обясненията за по-мъглявите моменти – за вас остава да помислите единствено по следното: ако имате две алтернативи – ред и затвор или свобода и риск от смърт, коя бихте избрали? А ако редът е фанатичен и несправедлив и прави оцеляването по-неприятно отколкото дори смъртта? А ако носите отговорност и за останалите около вас? В началото на филма редът изглежда като доста разумна алтернатива, но към края е напълно разбираемо защо варварите се обявяват срещу него, макар и това да води до тотален хаос и масова смърт. Както свободата води до необуздана алчност, така и редът води до агресивен фанатизъм. Явно, както във всичко, трябва да търсим златната среда, но в реалността това рядко е възможно, камо ли пък да накараме всички да се придържат към нея.

Лично аз съм много доволен от „Платформата 2“ и не знам защо оценките за нея не са по-високи. Да, доста объркващ и отворен за интерпретации филм е, да, може би сте очаквали от него друга посока, но сам по себе си пак е чудесен филм, поне дотолкова колкото може да бъде след прекрасната първа част. Ако ви се занимава с размисъл и главоблъсканици по теми за общественото устройство, препоръчвам го горещо.

 

бележникМоята оценка:

История – 5
Герои – 5.50
Режисура, ефекти и актьорска игра – 6
Eлементи на изненада – 6
Теми за размисъл – 8
Емоционален заряд – 5
Фантастични елементи – 5
Саундтрак – 4
Степен на оригиналност – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 4.50

Общ успех: Отличен (5.50)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата