ffff

На какво се дължи тоталният провал на Fantastic Four?

Интернет прегря от критики към филма, който се превърна в най-мразената продукция с логото на Марвел досега.

Най-модерното занимание за блогърите в момента е да оплюват новия филм „Фантастичната четворка“, който изненада всички с ниското си качество и поредицата от грешни решения, съсипали продукцията. Нашето ревю също е доста негативно, но поне бяхме от първите, които го публикуваха 🙂 Оттогава досега се изписаха десетки хиляди статии, посветени на провала на Fantastic Four, като отношението към филма у мнозинството е не просто отрицателно, а граничещо с омраза.

fantastic-four-2015-poster-doctor-doomОценката на „Фантастичната четворка“ в Rotten Tomatoes, един от най-уважаваните агрегатори на критики, е 9%, което е най-ниският резултат за филм с логото на Марвел досега. Това го поставя под „Електра“ от 2005 г. и дори под „Хауърд патицата“ от 1986 г. В IMDB оценката е 4/10, което също е рядко срещан нисък резултат, особено за блокбъстър.

Целият този хейт се отрази значително и на финансовите приходи от първите дни на „Фантастичната четворка“ в кината. Първоначалните прогнози бяха, че в премиерния си уикенд лентата ще събере 50 милиона долара. След унищожителната първа вълна ревюта прогнозите бяха свалени до по-скромните 40 милиона. Хейтът обаче продължи, а и резултатите от предпремиерните прожекции се оказаха слабички, в следствие на което се заговори за 30 милиона.

На базата на първите пристигнали данни за посещаемостта в кината реалните приходи се оценяват на около 26,2 милиона или малко над половината от първоначалната прогноза. При 120 милиона долара бюджет (в който не се включват разходите за маркетинг и реклама) и при общоприето съгласие, че филмът е тъп, този резултат вероятно означава, че в крайна сметка Fox ще са на немалка загуба.

Стигна се дотам режисьорът Джош Транк да пуска туит (набързо свален след това, но останал достатъчно дълго, за да се разпространи из мрежата), в който обвинява студиото за провала и твърди, че неговата версия, която си е представял преди една година, е щяла да получи много по-добри ревюта, но ние никога няма да я видим. Така Транк прави отчаян опит да спаси достойнството си, не много успешно.

На какво се дължи този грандиозен провал?

Естествено, на първо място е реалното качество на Fantastic Four. Колкото и да се гневи един от главните актьори, Майлс Телър, и да твърди, че критиците рядко харесват филми по комикси (макар резултатът на „Х-мен: Дните на бъдещето минало“ в RT да е 91%), когато почти всички казват, че филмът е тъп и не струва, значи той най-вероятно е тъп и не струва. Не само това е проблемът обаче – и други супергеройски филми имат сериозни прегрешения по отношение на повествование, герои, стил, художествена стойност и т.н., но въпреки това са харесвани от публиката. Жанрът на комиксовите супергерои има огромни орди от фенове в САЩ, които в повечето случаи гарантират ако не успех, то поне избиване на инвестицията. Но тук и това не помогна. Защо?

Fantastic-Four-The-Fall-of-the-Fantastic-Four-Comic-Cover

Добре известно е, че според сделката, която 20th Century Fox и Марвел са сключили преди време, Фокс придобива правата над определени комиксови персонажи (всички от поредиците за „Фантастичната четворка“, „Х-мен“ и др.), но се задължава да прави филми за тях през определен период от време. В противен случай Марвел автоматично си взима правата обратно. Оттогава досега обаче Марвел станаха собственост на Дисни и не само изживяха разцвет, но и направиха революция в кино-индустрията, създавайки своята супер успешна поредица за „Отмъстителите“. От друга страна, Фокс така и не успява да напипа правилната формула с няколкото си опита за Fantastic Four.

Ето защо, мнозинството от феновете на Марвел агитират за това, Фокс направо да върне правата, за да може компанията-майка да използва персонажите в следващите си филми и да продължи да разширява „Отмъстителите“ – евентуално да включи Фантастичната четворка към вселената или поне да изправи Отмъстителите срещу култови злодеи от FF-поредицата (Доктор Дуум, Сребърния сърфист и др.). Именно тези фенове бълват най-много хейт срещу новата интерпретация на Джош Транк, разчитайки, че провалът ще убеди Фокс най-накрая да се реши на тази стъпка така, както Sony го направи за Спайдърмен. Това обяснява защо супергеройски филм, който е тъп, но не е чак ужасен, търпи толкова много критики, докато други, също доста тъпи филми от жанра, получават тотално опрощаване на греховете и най-малкото не носят загуба на продуцентите си.

ffour-michael-b-jordan

Същите тези фенове допринесоха за проблемите още от самия зародиш на филма, когато Джош Транк обяви, че ще прави нова история за зараждането на персонажите, която не е взета от комикс, ще сложи чернокож актьор в ролята на персонаж, който традиционно е бял, както и ще промени името на един от героите (Виктор фон Дуум щеше да се казва Виктор Домашев. В последствие поне това намерение на режисьора отпада и името се запазва, но другото се реализира). Ревностните фенове на комиксите видяха в тези планове явна подигравка с любимците си и заклеймиха продукцията още преди да е била реализирана. Това вероятно е довело до следващите проблеми и до невъзможността на Джош Транк да реализира идеята си в чист вид.

Една от критиките към „Фантастичната четворка“ (2015) е очевидно неподхождащи си стилове и моменти. Последната му третина пък е тотално неадекватна на първите две. Според слуховете (а те не само, че не изглеждат необосновани, но и идват от няколко различни източника), студиото наистина се е намесило доста грубо в работата на Джош Транк. Хора от екипа твърдят, че режисьорът е бил докаран почти до нервен срив от Фокс, които са отлагали кастинга и одобрението на сценариите, отрязали са три големи екшън сцени, намалили са обещания бюджет с десетки милиони и са наложили промени в последната възможна минута, след като снимките вече са започнали.

Намесата е причинила стрес и объркване у екипа от самото начало и е затруднявала работата впоследствие. Може би това идва от недалновидност, наглост и тъпотия у продуцентите (много творци към 20th са се оплаквали от същото), може би се е налагало, защото първоначалната версия е била още по-ужасна (от самото начало се знаеше, че Транк не планира обикновен супергеройски филм по стандартната формула), а може и да е резултат от отношението на феновете към продукцията в зародиш, но определено намеса, вероятно в отрицателен план, има.

fantastic-four

В нашето ревю отбелязахме десетина минути от филма, които загатват потенциал за „Фантастичната четворка“ да се превърне в доста добър хорър. Нещо подобно Транк вече е направил с първия си филм, благодарение на който се прочу. Много е вероятно режисьорът да е искал именно такава да бъде неговата интерпретация, което всъщност не би било никак лоша идея, имайки предвид, че тези минути бяха единствените интересни от целия филм. Когато работиш за установен франчайз обаче, не можеш да очакваш безгранична свобода и не бива да се учудваш, ако инвеститорите реагират с неприязън на нестандартните идеи. И ако в последствие те са осакатени и пресирани от налагането на задължителния Марвелов сюжет.

Естествено, никой не твърди, че Транк е невинна жертва, дори напротив. Според слуховете, поведението на режисьора по време на снимките е било абсолютно недопустимо – той е закъснявал за работа, дори пропускал цели дни, а когато удостоявал с присъствието си, често бил дрогиран. Налагало се е оператори и помощници да вършат неговата работа. Отнасял се е отвратително с екипа и е потрошил къщата, която продуцентската компания е наела за него докато траят снимките, нанасяйки щети за над 100 000 долара.

Ако тези слухове са истина, то нищо чудно, че, както много от ревютата отбелязват, актьорите изглеждат сякаш грам не се забавляват пред камерата, допринасяйки към отегчителната атмосфера във филма. В крайна сметка се е наложило студиото да се раздели с режисьора, при което пост-продукцията, обработването и изрязването на кадрите е било извършено от допълнително наети хора (което също би обяснило много неща за финалния продукт). Естествено, това важи и в двете посоки – ако Джош Транк наистина е некадърен лабилен наркоман, то грешката е и на самите продуценти, че са хвърлили десетки милиони долари в ръцете на човек, който досега е имал само един успешен филм, и то нискобюджетен.

Изображение с име: DF–02242 – Director Josh Trank lines up a shot on the set of CHRONICLE.

Впрочем, не бива да се надценява и потенциала на самата Фантастична четворка. Макар комиксите с тях да са първите супергеройски такива на Марвел и да са сред най-продаваните (което обяснява апетита и на двете студия да ги прилапат за своите филми), може би тези персонажи просто не са подходящи за големия екран. Концепцията им е кичозна и е продукт на отминало време. Броят им е твърде голям, за да не им даде възможност да блеснат индивидуално (като всеки от „Отмъстителите“), но и твърде малък, за да впечатли с размера си (като „Х-мен“).

Оказва се, че има много причини Fantastic Four да е толкова зле и, съответно, да се проваля както пред критиците, така и с привличането на публика. Поредица от грешки е унищожила филма и е коствала на студиото над 100 милиона долара, които иначе можеха да се използват, за да се нахрани някоя африканска държава или да се плати външния дълг на Маршаловите острови. За бълващите злоба срещу Фокс фенове провалът може да окаже обратен на търсения от тях ефект – франчайзът може да се окаже мъртъв и неспасяем за много години напред, дори и правата да се върнат при оригиналния им собственик. Защото ако това стане, те вече ще са употребени за 3 поредни провала и до голяма степен ще са безполезни.

Но и така да стане, Марвел ще свият рамене, ще бръкнат в торбата със стотици комиксови персонажи и просто ще извадят следващия (както направиха с „Ант-мен“, човека-мравка). Журналистите и блогърите пък си намериха материал за писане и кокали за глозгане в иначе безсъбитийния уикенд. Провалите на големите винаги са интересни за читателя и самата им скандалност ги раздува още повече. Проблемът в случая е с конкретния унищожен франчайз, сериозната финансова загуба за Фокс и сринатата кариера на Джош Транк. Но, казано накратко – изброените лица сами са си виновни.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата