nope

НЕ!, нямаме нов успех на Джордан Пийл

Ревю без спойлери на филма „НЕ!“, вече по кината.

Разбирам, че режисьорът Джордан Пийл и филмите му се възприемат полемично от публиката, както в САЩ, така и у нас. Част от неговия бранд е да вплита темата за расизма в сюжетите и посланията си, като тя беше основна за хита, с който изгря – Get Out. Мнозина в Източна Европа директно отказват да гледат филмите му заради нея, уморени от политкоректността. На мен лично не ми пречи и смятам „Бягай“ за страхотен филм, а следващото му творение – Us – за доста сносен и приятен хорър с хубав край. Затова и очаквах Nope да бъде нещо интересно, особено предвид че видяното в трейлъра ме заинтригува.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Уви, останах разочарован. Даже двойно по-разочарован, тъй като идеята зад филма ми харесва много, но въпреки това той е тъп. Дразнещо е да виждаш потенциала, да виждаш добре направените елементи и всичко това да бъде погребано под посредственост и загуба на време.

Впрочем, чернокожият елемент, на който трейлърите наблягат, изобщо не е толкова силно застъпен – става дума за просто две пораснали деца, останали сами срещу света и мистериозния облак в небето. Както и за още едно такова, оцеляло след травма в детството си, но за него ще ви пиша по-късно – така или иначе историята му е толкова зле пришита към филма, че сякаш изглежда взета от друга продукция и заслужава съвсем отделна критика.

Та, идеята е чудесна. Брат и сестра, останали да се грижат за западащото семейно ранчо, биват тормозени от НЛО. От време на време странни предмети падат около имота им (така умира баща им – стотинка от небето се забива в черепа му), токът мистериозно спира. А недалеч оттам, над възвишението, стои един облак, който не помръдва. Отчаяни да изкарат някой лев в свят, в който явно само зрелищата носят пари, двамата решават да заснемат НЛО-то, макар и с риск за живота си. Самото НЛО постепенно се разкрива и тероризира местността все повече, но за съжаление не мога да го обсъждам подробно, защото ще бъде спойлер.

И така, имаме страхотен, интригуващ и визуално впечатляващ враг в небето, който във втората половина на филма се показва в пълната си прелест, а финалната битка с него си е направо яка. Какво НЕ! ми харесва тогава?

Бутон за зареждане на YouTube видео

Основните ми проблеми са два. Първо, отнема много време да се стигне до НЛО-то. Вече съм възрастен и работещ човек, нямам нерви да гледам един час банални и разводнени сцени за това колко е труден животът, особено в и около Холивуд. Несгодите на шоубизнеса и психичните проблеми на хората, които живеят заради зрелищата, НЕ! ме вълнуват твърде. Второто всъщност причинява първото, но ми отне секунда-две да го схвана и затова го представям отделно – „НЕ!“ не е хорър с извънземни, а по-скоро сатира със социална критика. Бих го сравнил дори с така омразния ми Don’t Look Up, макар че там хиперболата е много по-страшна. На моменти героите се държат абсурдно, защото те НЕ! са истински хора – те са инструменти и метафори на автора, който държи да си предаде посланието. А самото послание е банално и добре известно на всички, но се представя драматично с претенция за възвишеност и дълбока интелектуалност. Какъв по-добър начин да убиеш тръпката от добрата идея, от това да я заринеш с плитки литературно-кинематографски похвати, предназначени да накарат дъртите интелектуалци с монокли и шалове да зацъкат с език, а НЕ! да осигурят хубав филм за нормални хора. И дори това НЕ! е направено както трябва – за пример вижте само безсмисления край на историята на оператора-суперзвезда. Ако персонажът с най-нормално и адекватно поведение е конят Лъки, значи филмът НЕ! е за мен.

Обяснявам си цялата продукция така – Джордан Пийл е получил отнякъде страхотна идея за хорър с НЛО. Тъй като обаче досега е бил хвален за социалните послания и някои умели похвати във филмите си, а животът в Холивуд е натрупал у него впечатления и му е повлиял, се е взел насериозно и е решил да комбинира двата елемента. Обаче НЕ! Не му се е получило.

Вероятно защото е осъзнал поне подсъзнателно оскъдността на това, което предлага, Пийл е лепнал и още една история към така забъркания буламач, която е спестена от трейлърите. Донякъде се връзва тематично и алегорично с посланията на филма, но сюжетно и стилово е болезнено непасваща. Става дума за Джуп, героя на Стивън Юн от „Живите мъртви“. Като малък той е участвал в сериал с маймуна, която един ден е полудяла и е избила всички на сцената с изключение на него. Сега той е мъртъв душевно, но продължава да прави зрелища и пари с лунапарка и травмиращото си преживяване. Убедеността му, че е оцелял, защото по някакъв начин е специален, го кара също да се заиграе с НЛО-то, което… не води до добър резултат. Сцената с проклетата маймуна е повторена сигурно 15 пъти, сякаш я е преживял не второстепенен персонаж с няколко реплики, а главен герой. Но отново, тя служи не толкова на сюжета, колкото на мерака на режисьора да си отправи и натърти посланията. Също така, НЕ! търсете смисъл в изправената обувка, тя е просто още един пример за „лошо чудо“. И хитринка да се задържи вниманието на зрителя, когато няма какво толкова да му се покаже.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Разбирам донякъде защо критиците хвалят тази продукция. След като написах ревюто и преди да стигна до този финален абзац, изчетох няколко американски трактата на тема защо Nope е добър филм. Отново се връщам на „Не поглеждай нагоре“ за сравнение – явно хората се впечатляват лесно от псевдоинтелектуалщина. В крайна сметка обаче „НЕ!“ е по-добър за обсъждане, отколкото за гледане (уточнявам, без да е добър за обсъждане). НЕ! казвам да НЕ! го гледате, но според мен е по-добре да изчакате да излезе по някоя стрийминг платформа, тъй като НЕ! заслужава да плащате допълнителни пари за него.

 

Изображение с име: бележникМоята оценка:

История – 3
Герои – 3
Режисура, ефекти и актьорска игра – 5
Eлементи на изненада – 4
Теми за размисъл – 4
Емоционален заряд – 4
Фантастични елементи – 5
Саундтрак – 4
Старание на екипа – 5
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5

Обща оценка: Добър (4,20)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата