3 коментара
Spider-вселената на Sony е мъртва. Защо?

Spider-вселената на Sony е мъртва. Защо?

„Крейвън Ловеца“ беше последният опит на Сони да намаже от собствеността си върху спайдърменовите злодеи. Повече такива няма да има. Какви са причините тази киновселена да се провали?

Досега

Историята на Спайдър-мен в Sony е дълга и изпълнена с върхове и спадове. Сони купиха правата върху марвеловия супергерой, както и всички свързани с него злодеи от комиксите през годините, и продължиха да ги експлоатират, за да не ги загубят – според авторското право в САЩ и сделката им с Марвел, те трябва да произвеждат поне по един филм на 5 години, за да продължат да ги държат, в противен случай, правата ще се върнат при Марвел и настоящия им собственик – Дисни.

Първият им опит за кино трилогия с Тоби Магуайър в главната роля от началото на века беше доста сполучлив, макар и с немалко критики, особено относно третия филм. Вторият – с Анди Гарфийлд – не чак толкова, но все пак произведе два прилични филма. Третата итерация на Човека-паяк беше направена по-интересна – в сътрудничество с Марвел и като част от тяхната вече силно развита вселена на Отмъстителите.

Изображение с име: spiderman-homecoming tt

Сони обаче не се отказаха от желанието си да експлоатират франчайза на макс и пробваха да си направят своя собствена киновселена с персонажи от комиксите за Спайдър-мен, предимно злодеи. Известен успех постигнаха с „Венъм“, който изкара цяла трилогия, но удариха на камък с „Морбиус“, „Мадам Уеб“ и най-скорошния си опит – „Крейвън Ловеца“. Споменатите три филма бяха низвергнати от критиците и феновете и не успяха да постигнат успех в бокс-офиса.

Неизбежният резултат от това е, че SSU (Sony’s Spider-Man Universe, но без Спайдър-мен) е официално мъртва. Няма планове за продукция на следващи филми от нея, поне не и самостоятелни такива. Оказва се, че спайдърменовите злодеи, поне под този тип ръководство на Сони, няма как да изнесат свой собствен франчайз на гърба си.

И докато феновете-пуритани на Марвел си отдъхват от привидно скръбната вест, в тази статия ще разгледаме основните причини да се стигне дотук.

1. Финансова загуба

Основната причина е ясна – естествено, това е финансовият резултат от начинанието. От шестте филма с по около 100-110 милиона долара бюджет, единствено трите с Венъм успяват да донесат печалба. „Морбиус“ е с бюджет 75 милиона и е събрал 167 от прожекциите си по кината, което носи някаква печалба, но тя е крайно недостатъчна за продължение, особено предвид хладния прием от критиците, включително и от нас. „Мадам Уеб“ едва си е покрил бюджета, но му трябват поне двойно толкова пари, за да доведе до истинска печалба, а „Крейвън Ловеца“ до момента не е избил и половината от вложението си.

Заглавие на филма:ГодинаОценка в RTБюджетПриходи
Venom201830%$100 млн.$856,085,161
Venom: Let There Be Carnage202158%$110 млн.$506,813,864
Morbius202215%$75 млн.$167,460,961
Madame Web202411%$80 млн.$100,498,764
Venom: The Last Dance202441%$110 млн.$473,063,616
Kraven the Hunter202415%$110 млн.$52,588,877 (до момента)

Та, ясно е, че дори филмите да бяха отвратителни, ако носеха печалба – щяха да се правят още от тях. Но те, с изключение на Венъм, не носят. Какви са причините да са толкова лоши, че дори комиксовите фенове да бягат от тях?

Изображение с име: kraven the hunter

2. Неизвестни персонажи

Кой точно е чувал за Мадам Уеб или Крейвън Ловеца? Само най-най-върлите фенове на Спайдър-мен, чели и гледали почти всяка анимация за него. Тогава за какво да ги гледаме? Липсва силен бранд, който да привлече зрители в кината, просто се подхвърля някаква бегла връзка с нещо, което масовият зрител може и да харесва, но не дотам, че да хвърля пари за всяка високобюджетна троха, евентуално свързана с някаква неуточнена негова версия. Разбира се, Марвел доказаха, че не е нужно всеки персонаж да е предварително известен, за да бъде успешен (справка – Пазители на галактиката), но там се постараха да направят хубав филм и да го свържат с общата вселена, с което преодоляха пречката. Тук натрупването на много негативни фактори пречи да се елиминира влиянието на липсата на разпознаваемост. Изключението в списъка от горните 6 филма потвърждава правилото – Венъм е единственият по-популярен персонаж от четирите екранизирани и това му помогна да бъде най-успешният от тях.

3. Профанизиране на персонажите

Основното, за което Сони бяха критикувани още от първия ден, беше пренебрегването на оригиналните замисли за злодейските персонажи и превръщането на емблематичните злодеи в трагични и дори забавни антигерои. Те вече не са зли безмилостни заплахи, а просто малко по-сиви, но иначе стандартни супергерои. По-горе споменахме, че все пак има върли фенове, които ще познават персонажите, и продуцентите могат да разчитат на тях, ако не на масовия зрител, да посетят кината. Но вместо да уважат сигурните си зрители, те ги заплюха с разводнявания и профанизирания на образите. Да, очевидно е, че това е направено с цел да не се отчужди и без друго отчуждения масов зрител, който не разбира много какво точно гледа, но в крайна сметка нито масовият зрител беше привлечен, нито върлият фен – задържан.

Изображение с име: venom

4. Липсата на Спайдър-мен

Естествено, изграждането на киновселена около Човека-паяк без наличие на Човек-паяк в нея е доста трудна задача още по първоначална концепция. Не че е невъзможно второстепенни герои да бъдат успешни сами по себе си (справка – Жокера), но в крайна сметка именно титулярният персонаж е този, когото масата фенове харесват и искат да гледат. Злодеите около Спайдър-мен са мислени за врагове на Спайдър-мен, а не за кой знае колко дълбоки персонажи с достатъчно интересни самостоятелни истории, че да се изграждат цели киновселени върху тях. С всеки следващ филм липсата на Човека-паяк тежи все повече.

Нещо повече, освен че принадлежаха на една вселена по име, абсолютно нищо друго не свързваше тези персонажи един с другиго. В MCU се чувстваме длъжни да гледаме филмите дори на героите, които не харесваме чак толкова, защото знаем, че те ще бъдат важни за следващи епизоди от киносериала и може би дори ще се появяват в сборни проекти като „Отмъстителите“. Тук защо точно трябваше да се интересуваме от този или онзи и имало ли е някакви планове те да се събират? Не. Бледи нереализирани намеци в пост-кредит сцени не се броят.

5. Следването на стари и изтъркани формули

Супергеройските филми започнаха да излизат още 80-те и 90-те години на миналия век. Формулата им се утвърди в началото на този век, а през второто десетилетие на сегашния век тотално доминираха кинопейзажа. Доказаха се някои формули и задължителни елементи, а зрителите дълго време нямаха против да се тълпят в кината, независимо че вече е ясно какво ще гледат и какво ще стане във филма. Е да, но вече сме в третото десетилетие на века, киновселената на Марвел промени правилата на жанра, умори хората и дори, въпреки няколкото си опита за иновативност, сама тръгна да залязва, първият опит за киновселена на DC едвам изкрета няколко филма, разчитайки на същите формули и изфиряса, а Сони тръгва с техния опит чак сега. Честно казано, филмите им с тези злодеи изглеждат замръзнали в 2005 година. Банални сюжети, изтъркани шегички, посредствени плоски герои, стандартни режисура и ефекти, никакви изненади. Е, няма как на такова ниво да се кара вечно. Да, винаги ще има хора, които ще ходят на такива филми и с удоволствие ще си изключват мозъците, но големите пари вече не са там.

Изображение с име: morbius

Бъдещето

С SSU официално е свършено и повече игрални филми със злодеи от вселената на Спайдър-мен не се очакват. Обявените или загатнатите преди време филми Sinister Six, El Muerto, Jackpot, Black Cat и Silver Sable няма да се случат. Вероятно и „Крейвън Ловеца“ нямаше да се случи, ако Сони не бяха побързали да му дадат зелена светлина преди да видят какъв провал ще се окажат „Морбиус“ и „Мадам Уеб“. Работата по него беше започнала много преди това, но по изключително скромния и плах маркетинг беше ясно какви са очакванията на Сони за бокс-офис на последния от списъка и че просто искат да го пуснат, защото вече са го платили и е време да им се маха от главата.

Това обаче не означава, че Сони се отказва от правата върху Човека-паяк и го връща на Марвел, даже напротив. Съвместните проекти между двете компании ще продължат, както и анимационните сериали и разклонения на Спайдър-мен. Догодина очакваме Beyond the Spider-verse, финала на много харесваната трилогия с Майлс Моралес. Работи се по още едно разклонение – Spider-Woman, както и по игрален сериал, вдъхновен от Spider-Man Noir от Спайди-вселената и озвучен от Никълъс Кейдж. Вероятно ще има и още поне един филм с Том Холанд като Спайдър-мен, въпреки че е възможно в него Питър Паркър да предаде щафетата на нова версия на Майлс Моралес. Тази година имахме анимационен сериала – Meet Spidey and His Amazing Friends трети сезон, а още следващия месец по Disney+ започва новата анимация Your Friendly Neighborhood’s Spider-Man, за която снощи пуснаха и пълен трейлър.

Бутон за зареждане на YouTube видео

С други думи, Сони са решили, че именно причина 4, а не друга, е била основният им проблем и сега свръхкомпенсират. Предстои да видим дали наводняването на пазара с версии на човека-паяк ще донесе успех и дали от това изобилие на вариации няма да излезе поне една свястна или хората съвсем ще се уморят от едно и също.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата