Стремежа на мъртвите към живот

Стремежа на мъртвите към живот

Ревю на сборника „Кървави книги, том 3“ от Клайв Баркър, изд. „Колибри“

kyrvavi knigi ccФеновете на ужасите вероятно вече са прочели трети том от хорър-поредицата на Клайв Баркър „Кървави книги“. Но ако по някаква случайност сте от тях, а все още не сте се сдобили с четивото, то това ревю ще има за цел да ви убеди да запълните пропуска си. Първи том не беше особено впечатляващ, но втори доста вдигна летвата с изчистване на стила и интересни идеи. Трети том бележи още по-значително подобрение по всички показатели! Петте разказа в него са много увлекателни, изпипани и въздействащи. Определено си личи как Баркър става все по-добър писател и стига до нивото, което днес му носи престижа и признанията (не бива да забравяме, че кървавите книги са писани през 80-те години, макар че чак сега излизат на български).

Може да се каже, че разказите в „Кървави книги, том 3“ са обединени от обща тема, а именно стремежа към живот. Мъртви, полумъртви или неодушевени персонажи, идеи и предмети прекарват героите на разказите през най-различни и ужасяващи изпитания, за да се доберат до състояние, което поне да наподобява живот. От друга страна, ние хората възприемаме живота, съществуването си като даденост и сякаш не го уважаваме много. А когато умрем (по брутален и ужасяващ начин, естествено от демонична или поне свръхестествена намеса) вече е късно да го оценим. Така темата е по-въздействаща, повдига интересни теми за размисъл и е разгледана и експлоатирана от различни страни, през различни хорър-елементи. Това в никакъв случай не означава, че разказите не са разнообразни – изобилието от типове герои и сюжети е също толкова голямо, колкото и във втория том, просто трети успява да постигне по-силен емоционален заряд, обвързващ всички разкази и подсилващ въздействието им.

Самите персонажи пък са още по-добре разработени, отколкото в първите два тома от поредицата. Баркър продължава да е чудесен психолог, който явно влага много усилия в изпипването на героите си, техните добри и лоши черти, тяхната човешка същност, независимо дали е чиста или покварена. Макар за мен винаги да е било трудно да се идентифицирам с герои от разкази, тъй като текстът ми е твърде кратък и няма време да ме накара да ми пука за тях, тук на Баркър му се получава, особено с последния разказ.

Том 3 започва с „Рожба на киното“. В него болен от рак престъпник умира, криейки се от полицията в киното. Същността и болестта му обаче се смесват с екранните образи и не след дълго започват да убиват. Разказът не ми е любимият, но идеята е сравнително нестандартна и добре разработена, главната героиня е интересна, а атмосферата е доста силна. Първите страници са направени така, че не е много ясно какво точно се случва – кое е реалност, кое е илюзия и дали не е форма на наркотична халюцинация. Същността на злодейската единица не е много конкретна, но е ясно, че иска да бъде обожавана и да убива. Творбата има и нещо като епилог или втори финал след финала, който също е доста интересен.

Клайв Баркър
Клайв Баркър

Вторият разказ е „Негово величество Роухед“ – той е и най-дългият. Роухед е нещо като нашия Торбалан, същество, с което родителите плашат децата си. Мъглявата концепция обаче е развита доста детайлно от автора, като някои пасажи дори са разказани от гледна точка на чудовището – неговите желания, страхове и минало. Сюжетът е често срещан – съществото е изкопано и събудено (поради невнимание и незнание) в затънтено село, при което започва да избива народа и да сее ужас. Има един много силен момент от онези ужаси, които са не толкова плашещи, колкото отвратителни. Баркър явно е усетил силата му и е акцентирал доста на него, за да извлече максимална доза погнуса, но не от тотално отблъскващата, а от тази, която те кара да четеш по-нататък. Има доста персонажи (малка част от които оцеляват), а разказът съвсем спокойно може да се превърне в интересен филм.

В средата се запознаваме с „Изповедта на савана (на един порнограф)“. Ако не знаете (аз не знаех), саван се нарича чувалът, в който слагат труповете. Привидно праведен човек, счетоводител, открива, че работи за мафиоти, част от незаконния бизнес на които е да разпространяват порнография. Възмущението му е огромно, а не след дълго той се оказва набеден, че бизнесът е именно негов и целият му внимателно граден досега живот се срива (всъщност, не е голяма загуба). На пуритана му прищраква и започва да избива някогашните си шефове. Затруднява се с най-големия, дори умира преди да отмъсти, но духът му изпълва савана и чрез неговата материя успява да очисти и баш мафиота. Главният герой е типичен пример за социопат, който не се наслаждава на живота, а сюжетът напомня на „Плюя на гроба ти“.

kurvavi knigi tom 1
Така започна всичко

Предпоследният разказ е „Изкупителни жертви“, в който група младежи неволно забива яхтата си на необитаем остров. Той обаче се оказва гробище на удавници, което те са осквернили, и скоро ще бъдат наказани за това от самите мъртъвци. Сам по себе си, разказът не е толкова силен, но въздейства като част от целия сборник. Главните герои отново не живеят пълноценно и сякаш смъртта им не е нещо, което да си струва да оплачеш. Плашещо е обаче колко нормални хора са всъщност те и колко много прилича всеки от нас на тях (с изключение на един кървав епизод, който задвижва сюжета). Ако персонажите бяха отишли да купонясват и да се наслаждават на живота, щеше да ни е малко по-мъчно за тях докато биват избивани. Но тези са до голяма степен апатични, не са особено близки един с друг и май не са много сигурни какво точно правят на яхтата. Така разказът се оказва въздействащ по съвсем друго направление.

Сборникът завършва с „Човешки останки“, който ми стана любим и в който всъщност се проявяват най-ясно всички тези послания и идеи. Той има дори философски елементи. Макар че главният герой е мъжка проститутка, нещо, от което нормалният човек е твърде далеч, читателят отново може много лесно да се идентифицира с него, неговите неосъществени стремежи и мечти, неговата самовлюбеност. За него сексът е също толкова скучен, колкото купчина камънаци от археологически разкопки. Животът му е осакатен и непълноценен в много отношения, но дори така е повече от привлекателен за една статуя, която иска да бъде жива. Разказът не е твърде дълъг, но в него се случват много неща и се повдигат много интересни теми за размисъл. Има кървища, но ужасът е повече психологически, дори екзистенциален. Лично за мен имаше силно въздействие и единствено липсата на категоричен край леко ме подразни.

И така, трети том от „Кървавите книги“ на Клайв Баркър е значително по-добър, стойностен и интересен от първите два, като и стилът, и героите, и ужасите и много други елементи са много по-качествено написани. Ако тази възходяща посока се запази, то четвърти и пети том би трябвало да са още по-интересни, а шести да е направо феноменален. Съвсем скоро ще имаме възможност да разберем дали тенденцията ще се запази поне за том 4 – той излиза на 17 август.

 

Изображение с име: Стремежа на мъртвите към животМоята оценка:
История – 5.50
Герои – 6+
Стил на писане – 6+
Eлементи на изненада – 5-
Теми за размисъл – 6+
Емоционален заряд – 6-
Фантастични елементи – 6-
Степен на оригиналност – 5+
Старание на автора – 6+
Маркетинг, промоция и хитов потенциал на книгата – 6-

Общ успех: Отличен (5.78)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата