Урок по финансиране на филми или ще има ли Dredd 2?

Продуцентът на „Съдия Дред“ Ади Шанкар обяснява подробно какво е необходимо за продължение на култовия хит.

„Съдия Дред“ с Карл Ърбан и Лена Хеди не се справи добре с бокс-офиса, но пък си спечели доста гласовити фенове, които не спират да плачат за продължение. Медиите, като цяло, също харесват филма и често пишат за него, макар и години след излизането му. Така въпросът, не може ли някак си да се направи „Съдия Дред 2“, става доста важен.

Оказва се, че отговорът му не е лесен. За щастие, тук се намесва Ади Шанкар, продуцентът на Dredd, а също и човекът зад скорошното фен филмче на Пауър Рейнджърс, което пожъна голям успех в нета. Той е направил 6-минутно клипче, в което обяснява накратко как работи кино индустрията и какво е необходимо, за да се осъществи така лелеяното продължение на „Съдия Дред“.

Краткият урок е пречупен през опита с Dredd (и съдържа думата fucking около 20 пъти), но е много интересен и полезен за тези, които си мислят, че е лесно да се финансира филм. Откъде идват бюджетите, кои територии са важни и кое може да спаси всеки франчайз, ще разберете ако гледате клипчето. За незнаещите английски по-долу сме приготвили кратко резюме.

1. „Съдия Дред“ е независимо продуциран филм, което означава, че бюджетът му не е дошъл от голямо холивудско студио (а в случая от Индийски конгломерат). Обикновено, филмите, финансирани по този начин, остават еднократни, без продължения.

2. Независимо продуцираните филми набират средства от бъдещите си дистрибутори – всеки дистрибутор, харесал идеята, дава своя дял от бюджета, за да може след това да прибира печалбите от разпространението в собствената си страна.

3. Формулата за определяне инвестиционната стойност на филма е D+I+S, където D са очакваните приходи от прожекции и продажби в страна, в която филмът е направен, I са приходите от другите страни, а S са държавните субсидии. Шанкар казва, че в много държави правителствата субсидират филмите, снимани на тяхна територия, дори продукцията да е чуждестранна. Ако разходите за филма надвишават D+I+S, то филмът няма да се реализира, независимо какви звезди участват в него или колко добър може да бъде. Ако разходите са по-малки от сумата на очакваните приходи, то филмът ще се реализира, независимо колко тъп се очаква да бъде.

4. Трудната част във формулата е определянето на очакваните приходи от прожекции и продажби. За тях помагат присъствието на голяма звезда, голям режисьор или известна интелектуална собственост (ако направиш нов филм за Батман, си гарантираш много по-голям първоначален интерес, отколкото ако се осмелиш да направиш нещо ново). Така например, купувачите са се избивали за „Скитница“ на Стефани Майер, тъй като е имало голяма възможност тя да стане следващия „Здрач“.

5. Най-важната част от формулата са международните продажби. През 90-те САЩ са разчитали основно на родния си пазар, но днес 60-70% от приходите идват от световната дистрибуция. Важно е филмът да се хареса във Франция, Великобритания, Италия, Германия, Испания, Скандинавия и Австралия – тези държави формират основната част от компонента I. Съставът им обаче е динамичен, тъй като днес икономиката на Италия и Испания не е толкова силна. Китай се е присъединил към тях за кратко, но се е оказал краткотрайно явление (въпреки че опитът с „Трансформърс 4“ от миналата година май показва обратното). Въпреки това, там филми са се продавали за над милион долара.

6. Продажбата на тези права, съответно набирането на бюджет за филма, става на международни филмови фестивали, като този в Кан или този в Берлин. Много е вероятно обаче евентуалният купувач да ти се намеси и да поиска промени в концепцията, които евентуално да направят филма по-атрактивен.

И така, за да има „Съдия Дред 2“, са необходими 2 неща: всички от гореизброените основни територии да купят правата; и да се намери голям дистрибутор в САЩ. За да се постигнат двете цели има 3 опции: да се намали бюджетът, защото при разходите за „Съдия Дред“ накрая купувачите са се оказали на загуба; да се вземе голям режисьор (въпреки че истински добрите не правят продължения на чужди франчайзи); или да се вземе известен актьор. И за трите обаче, шансовете за обръщане посоката на неравенството в правилната посока, и то с достатъчно голяма разлика между разходи и приходи, не са особено големи, така че едва ли скоро ще видим Dredd 2.

Хареса ли ви урокът? Вече сте почти готови да хванете самолета за Кан и да пробутате своите сайфай концепции на големите дистрибутори. Успех!

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
1 коментар

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

Кал

Интересни обяснения, благодаря! (Днес съм на изчисляваща вълна. 😀 )

Съдейки по Box Office Mojo (http://www.boxofficemojo.com/), други големи сили в международните продажби (освен Китай – много добре си се справят юнаците, какво 😉 ) са Русия, Япония и Южна Корея. Като Южна Корея май е най-впечатляваща, ако гледаме съотношението приход към брой население…