5 препоръчителни фантастики с малки бюджети

Скъпите специални ефекти не са задължителни за хубавата фантастика.

Едно от основните неща, които научнофантастичните продукции ни предлагат, е да се потопим в един различен свят от нашия, заради което и ги харесваме толкова. Навремето се впечатлявахме от визуалните приключения, с които се сблъсквахме благодарение на многобройните екипи, заети със специални ефекти и трудната задача да материализират историите, излезли от въображението на сценаристите. Някои филми разчитат само на това, за да са успешни – John Carter от 2012 г. (на който не му се получи боксофисът), други успяват да добавят и интригуващ сюжет – Matrix, Space Odyssey, но има и такива, които не могат да разчитат на голямо финансиране и на чиито режисьори и сценаристи им се налага да влагат цялото си въображение и умение в история, която да компенсира. Тази страна на научната фантастика, която ни кара да преживяваме истории, които няма как да се случат в реалния свят (в повечето случаи) изобщо не е за подценяване и мисля, че с годините оценяваме тези филми повече отколкото визуалните шедьоври без субстанция. По-долу съм представил пет такива продукции, които разчитат по-малко или са почти без специални ефекти, но историята и персонажите са достатъчно завлядяващи, за да не ни липсват.

ARQ

Петата позиция не предоставя нищо ново откъм time loop концепцията (употребявана особено успешно и в сериалите) и това, което сме гледали в Groundhog Day и Edge of Tomorrow, но самата история и изпълнение го правят порядъчно интересен за гледане. Не успях да намеря данни за бюджета му, но отявлено се вижда, че действието се развива най-грубо казано в къща с гараж, където главните герои биват нападани от неизвестни противници, които обикалят да търсят храна в един постапокалиптичен свят. Главният герой се опитва да се измъкне и да ги надвие, но обикновено пада в жертва, при което денят му се рестартира отново и отново, като той си спомня предишните такива. Историята постепенно добавя нови разкрития, детаили и обрати без да става монотонна, скучна или твърде нелогична.

Time Lapse

Тук главните герои са трима и те притежават машина, която може да прави снимки 24 часа напред в бъдещето. Както и в горния случаи, идеята далеч не е нова, а първоизточникът никак не е изненадващ – става дума за епизод от Twilight Zone, “А most unusual camera”, с тази разлика, че там снимките са само 5 минути в бъдещето. Историята обаче еволюира в сложни причинно-следствени времеви цикли, когато бъдещите събития са в основата на настоящите, а настоящите именно в основата на бъдещите, при което човек от време на време трябва да спира филма, за да осмисли видяното. Усложнените лични отношения между персонажите също допринасят за качестото на историята.

Los Cronocrímenes

Представете си бай Цвятко от Рударци, който си ремонтира вилата. Един ден започват да му се случват странни неща, само защото е шпионирал с бинокъл (без да иска, де) някаква девойка, която се съблича. Докато се усети какво се случва, вече го преследва психопат, обвит в розови бинтове на главата, девойката си лежи в безсъзнание, а тайнствен учен го светва за експериментална машина на времето. На кого му трябват специални ефекти, след такова интро на сюжета?

Продукцията, както личи по името, е испанска, с бюджет около 2.5 млн долара (но с вид на по-евтина), с изключително интересна идея за пътуването назад във времето в рамките на кратки периоди и усложненията, които възникват от това за всички намесени. И докато си мислите, че сте разгадали филма, се оказва точно обратното, след поредния странен обрат, който режисьорът ни предлага.

Coherence

Изключително нискобюджетна продукция за само около 50 хил. долара. Тя разказва историята на 8 приятели, които се събират на вечеря, за да хапнат, пийнат и поприказват малко. Докато преминава комета, токът им спира (буквално), кутии с техните снимки върте се появяват пред вратата им, къща в далечината е единствената, в която има светлина, а недоизказани чувства и емоции между тях взимат връх в тази обстановка. Режисьорът Джеймс Уорд Бъркит признава, че основната му идея е била да заснеме филм без помощен персонал и сценарий. Снмачната площадка всъщност е всекидневната му, а на актьорите е била дадена свобода за импровизация спрямо персонажите им, тъй като и самият режисьор не е имал представа в каква посока би се развила историята. Крайния резултат, поне за мен, е повече от впечатляващ. Признавам си този филм ме вдъхнови да потърся и други такива, в които историята взема превес над останалото, независимо дали са нискобюджетни или не, тоест, именно той вдъхнови класацията.

Primer

За Primer вече сме писали, в класацията за филмите, които трябва да се гледат повече от един път. Тук просто му отдаваме дължимото място, като шампион в категория “предимство на съдържанието над формата”, както биха се изразили професионалните счетоводители. Интересен факт е, че някои критици са на мнение, че Coherence e вдъхновен, както от Twilight Zone (което в интерес на истината е видно, след като човек гледа филма), така и от Primer. Бъркит признава за Twilight Zone, но за него влиянието на Primer се простира дотолкова, че да покаже на творците, че има пазар за сложни нискобюджетни филми, с което съм напълно съгласен. Даже бих казал, че може и още.

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
Няма коментари

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |