Да разчупим границите на времето и реалността

Ревю на интерактивния филм Black Mirror: Bandersnatch, без спойлери, но с интересни бонус-открития покрай епизода.

Пресилено е да наречем „Черно огледало: Бандърснач“ революция в развлечението, въпреки че мнозина се изкушават да го направят. Интерактивните филми не са нещо ново, но досега винаги са били по-долнопробни и неизвестни. Със сигурност обаче комбинирането на тази все пак рядко ползвана концепция с и без друго оригиналния и често експериментиращ сериал Black Mirror ще даде добър резултат. И наистина, Black Mirror: Bandesnatch е успешен продукт, макар и с някои малки слабости. Ако добавим интерактивния филм към класацията на най-добрите епизоди на сериала, той ще влезе в топ 5, но не и в топ 3. И то основно заради начина, по който интерактивният елемент чупи четвъртата стена, не толкова заради самия сюжет.

Трудно е да се говори за този филм без спойлери, особено когато възможните финали са толкова различни, а сюжетът е толкова обвързан с интерактивността. Затова ще започна с няколко съвета:

1. Задължително гледайте Black Mirror: Bandersnatch така, както е предвиден – в Netflix. Това е интерактивен филм и цаката е вие да контролирате героя, иначе смисълът се губи. Пиратските копия в Замунда не ви позволяват да правите избор, а просто са нахвърляли различните сцени в един видео файл. Да гледате такова нещо е все едно да гледате как някой друг играе игра, ако не и по-зле. И да не ви се дават пари, Netflix позволява активиране на един безплатен месец – възползвайте се, колкото да пробвате „Бандърснач“, струва си. Впрочем, ако Netflix се чудят как да се преборят с онлайн пиратството – ето им готовото решение. Хакването на интерактивните филми е твърде голям труд за пиратите, така че ще мине известно време преди да се намери начин те да се предлагат хем пълноценно, хем безплатно от трети страни. Дотогава, Netflix ще властват, защото няма да има друг начин да се гледат тези неща, освен на самата им платена платформа.

Ако изследвате финали достатъчно дълго, ще ви се отвори нова сцена, в която Стефан пътува в автобуса към офиса на Такърсофт, но този път не слуша нормална музика, а доста неприятни звуци от Бандърснач. Прекарването на тези звуци през емулатор на ZX Spectrum компютър вади този QR-код. Той пък води до сайт на Tuckersoft, където можете да играете споменатите в епизода игрички. Доста яко „великденско яйце“ за хардкор геймъри и фенове!

2. Препоръчително е да играете сами, защото за всеки избор си има таймер 10 секунди. Ако сте двама или повече и заедно контролирате героя, може да имате различни идеи за това как да продължи той и така накрая и двамата няма да сте го изиграли както искате. А правенето на избори има значение и за самите вас, защото те могат да ви покажат какъв човек сте (How’s that for entertainment, you psychotic f**k?!).

3. Препоръчвам ви да избирате по-предвидимите опции при първо гледане, за да извлечете максимална наслада. Ако се правите на много оригинални, има шанс епизодът да ви писне твърде рано, тъй като ще стигате бързо до нежелани финали и ще се връщате на предишни избори.

4. В никакъв случай не се отказвайте след достигане на първия финал. Netflix ви дава възможност да се връщате и да опитвате други опции след приключване на сюжета и е добре да се възползвате. Честно казано, нито един завършек не е напълно задоволителен сам по себе си. Якото е изпробването на различните финали, което, при потапяне в сюжета на епизода, означава прескачане между различни времена и реалности и забавление с цяла една минивселена, над която вие привидно властвате. Кадрите от якия трейлър горе са предимно от различните финали, а е малко вероятно да минете през всички тях след само едно изиграване. И е добре да минете през повече разклонения на сюжета, защото има някои финали, които няма да разберете, ако не сте минали преди това през други. Накрая все ще стигнете до някой момент, в който сте изчерпали основните различни възможности (а за изкарването на абсолютно всички с малките разлики в детайлите сигурно ще трябват около 10 изигравания и цял ден занимавка). Лично аз бях достатъчно зарибен, за да изиграя филма няколко пъти и да видя докъде точно може да се стигне, с което ми замина целият следобед. Ето ви една карта със спойлери за различните пътеки на Стефан, но даже и тя е малко по-опростена от реалните възможности.

Bandersnatch Mapped v2.4 (outdated)

Като цяло, Black Mirror: Bandersnatch напълно отговаря на нивото на гениалност, което очаквате от сценариста Чарли Брукър, и е смел добре обмислен и подготвен експеримент. Възползва се много добре от концепцията за интерактивен филм и я извисява на друго ниво, ангажирайки ви повече от една обикновена книга-игра, например. Интерактивните филми имат голямо бъдеще и е странно, че чак сега започват експериментите с тях.

От друга страна, емоционалният заряд на епизода е сравнително нисък, а и след първото изиграване ще видите, че той е по-праволинеен, отколкото се изкарва в началото. Развлечението е по-скоро интелектуално, отколкото емоционално (освен при екшън-финала, който си е чист купон). Безкрайното прескачане между различни пътеки ви оставя с леко чувство на недовършеност, а ако предпочетете да си изберете само един финал, то който и да е той, няма да ви се стори достатъчно логичен и задоволителен (защото така ще остави другите възможности отворени и необяснени).

Демонът Пакс е използван крайно пестеливо, въпреки че е интересен елемент от потенциалните разклонения на сюжета.

Разбира се, критиката е напълно доброжелателна, защото това е сред първите по-високобюджетни опити за интерактивен филм и е нормално жанрът все още да се опипва и изучава на принципа проба-грешка. В крайна сметка, имаме много добро и нестандартно преживяване, което успешно ще ви ангажира за няколко часа и ще ви остави теми за размисъл и положителни спомени дълго след това. Нищо не ми се стори разочароващо тук, въпреки че подходих с големи очаквания от самото начало. Не мога да искам повече.

Black Mirror: Bandersnatch не се води епизод към пети сезон, а отделен филм. Самият пети сезон ще излезе през 2019 г., вероятно през втората половина, макар и вече да е заснет. Нямаме търпение за предстоящите нормални серии, а и стискаме палци това да не е последният интерактивен филм на Чарли Брукър.

 

бележникМоята оценка:
История – 6
Герои – 5
Режисура, ефекти и актьорска игра – 5.50
Eлементи на изненада – 6
Теми за размисъл – 6++
Емоционален заряд – 4
Фантастични елементи – 6
Саундтрак – 6
Старание на екипа – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 6

Общ успех: Отличен (5.70)

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
2 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

Петя Ивайлова

Аз пък искам всички филми и сериали да са интерактивни – знам, че ще се заснемат по-трудно и ще е по-скъпо, но все пак това е проблем на екипа, не мой 🙂 Така например може да се включат опции от няколко актьори, изпълняващи една и съща роля, ако сериалът е по книга – да има вариант, който е точно по сюжета и на зрителя са спестени творческите напъни на режисьора, освен това може да се регулира нивото на политкоректността … Знам, че коментарът ми не е точно по темата, но поне става дума за бъдещето на телевизията (за киното ще се осъществи по-трудно).

Нед Ласков

Благодаря за ревюто и за картата – оказа се, че само един финал не съм видял и той ми се струва най-интересен 😀 Може би ще го врътна пак само за да го видя.

Не съм особено въодушевен обаче от цялата работа – не виждам тази концепция да работи добре за други филми. Очевидно трябва да се пише специално и да се снима и работи много повече. Във случая с Bandersnatch интерактивната природа реално е част от историята. Мисля, че концепцията не е универсална и достатъчно гъвкава.
Освен това отнема прекалено много време. Ама супер много време… И накрая гледаш едни и същи сцени отново и отново – омръзва бързичко. Да гледам road map-а ми беше по-забавно отколкото последните 20 минути, които прекарах гледайки филма.

Така че не виждам в скоро бъдеще цяла категория интерактивни филми и/или сериали/сезони от сериали направени на този принцип.
Не че е лошо, може и да греша.