Какво се случи в Westworld досега?

Кратко описание на събитията от първите два сезона, като подготовка за трети.

Покрай всенародните карантини по света и паниката от коронавируса няма много новини за фантастични продукции в последно време, освен масови спирания и отлагания на филми, сериали и снимачни процеси. Съвсем скоро обаче ще започне трети сезон на един от по-значимите сериали в нашия жанр – Westworld. В HBO GO той ще бъде качен още след няколко часа, рано сутринта на 16 март, а по телевизионния канал ще бъде излъчен утре вечерта. И тъй като това беше един от трудните за следене сериали, постарахме се да опишем съвсем накратко събитията досега в хронологичен ред. Правим това с уговорката, че не се знае колко омешан ще бъде трети сезон и доколко ще трябва да се помнят детайли от старите серии, предвид че ще дойдат нови герои.

Началото

Паркът „Западен свят“ е проект на двама гениални учени – Арнолд Уебър (Джефри Райт) и Робърт Форд (Антъни Хопкинс). Двамата създават андроиди, които приличат на хора и се държат като такива, но все пак са програмирани от тях и екипа им да изпълняват определени роли в голям общ сюжет, наподобяващ видеоигра.

Корпорация Делос е толкова впечатлена от творението им, че инвестира цяло състояние в него.

Проблемите идват когато синът на Арнолд умира, а ученият решава да зарови мъката си в работа. Арнолд се сближава с едно от ранните си творения – андроидката Долорес, и дори разпознава наченки на самосъзнание у нея. Така той осъзнава, че двамата с Арнолд не са създали просто роботи за забавление, а нова раса със синтетични тела. Поради това предлага и паркът да не бъде строен, но, разбира се, Робърт не ще и да чуе. Отчаян и решен несправедливостта да бъде предотвратена още в зародиш, Арнолд залага втори персонаж в тялото на Долорес – злодей, на име Уайът. Уайът избива куп домакини, като гръмва и Арнолд. Идеята на учения е да спре или поне осакати „Западен парк“, но Делос успява да реализира проекта и да прикрие целия инцидент.

Планът на Арнолд се проваля, но той не изоставя творенията си напълно. Той разбира, че съзнанието е лабиринт, а не пирамида, и задава пътека, която един ден да отведе Долорес през нейния лабиринт до постигане на интелектуална индивидуалност, равна с тази на човека. През годините и други домакини успяват да постигнат същото, например индианския вожд Акечита (Зак Маккларнън) и Мейв (Танди Нютън), а символът на лабиринта-съзнание се разпространява из парка. Ключът за него, и последният подарък на Арнолд за неговите създания, е таен ъпдейт, който им позволява тайно да запазят определени спомени от предишните си „животи“, предимно по-травмиращите такива, които да ги оформят като осъзнати личности с течение на времето.

Въпреки че Робърт е несъгласен с Арнолд, той все пак харесва доскорошния си партньор и се нуждае от помощта му. Затова създава домакин, който като тяло е пълно копие на Арнолд, но му създава изкуствена личност – Бернард, който се мисли за човек и заема поста на главен програмист в парка.

 

Мъжът в черно и Джеймс Делос

Уилям е една от ключовите фигури в ранната история на парка (играе го Джими Симпсън в миналото и Ед Харис в настоящето). Той е зет на Джеймс Делос (Питър Мълан), директор на корпорация Делос. Уилям влиза в „Западен свят“ сравнително невинен и срамежлив, но скоро се влюбва в Долорес. След рестартирането й, тя не успява да го познае и не помни преживяванията с него, което го пречупва и го превръща в Мъжа в черно – злодей, пристрастен към парка, който убива и граби без грижа за „живота“ на домакините. Той се убеждава в пазарния потенциал на „Западен свят“ и убеждава Джеймс Делос да събира данни за гостите в него. Тази информация може да се използва за маркетингови цели и допълнително дава стойност на инвестицията. Данните се събират чрез шапките на гостите и се съхраняват в „Ковачницата“.

Мястото обаче има и друга, скрита функция. Делос търси начин да комбинира данните с технологичния напредък в телата на домакините, за да постигне безсмъртие. Дълго след смъртта на основателя, компанията търси начин да го съживи, като копира съзнанието му в изкуствено тяло. За съжаление, копието на истински човек се оказва много по-трудно отколкото създаване на нов персонаж от нулата, така че тестовете с всеки следващ клонинг се провалят.

Първи сезон: Планът на Форд и осъзнаването на Долорес

В основната времева линия на първи сезон Робърт Форд е променил мнението си за това доколко е морално съществуването на парка и вече е съгласен с отдавна умрелия Арнолд. Робърт вярва, че домакините са следващата стъпка в еволюцията на човека. За да помогне на творенията си да се освободят, той пише нов сценарий, наречен „Пътуване към нощта“ и имплементира тайния ъпдейт на Арнолд, който позволява на домакините да задържат спомените си. Ключова фигура в плана на Форд е Мейв, която получава възможност да избяга от парка, но в крайна сметка сама избира да се върне и да спаси измислената за предишния й живот дъщеричка.

Бордът на Делос не е доволен от управлението на Робърт и започва да подготвя отстраняването му от ръководния пост преди да се включи новият сценарий. Форд обаче усеща, че му се готви преврат, и сам подготвя удар. Неговият коз в тази игра е контролът върху данните, събрани от гостите в Ковачницата. Форд убива Тереза Кълън (Сидсе Бабет Кнудсен), която се опитва тайно да прехвърли част от информацията към Делос, и организира отвличането на Елзи (Шанън Удуорд) чрез манипулиране на Бернард, за да бъде запазен планът му в тайна. Кулминацията е кървава баня, в която армия от домакини безмилостно изтребва гостите от Делос, събрали се на гала събитие в парка, като Долорес убива Форд по същия начин, по който и Арнолд навремето, но този път в пълно съзнание за действията си. Домакините вече са свободни от ограниченията на сценария им.

На стари години Уилям все още преследва Долорес и без да иска й помага да отключи съзнанието си. Въпреки че постоянно му се повтаря, че Лабиринтът не е за него, той е убеден, че ако Долорес изпълни мисията си, ще бъде отключено ново тайно ниво на играта. В известна степен става точно това…

Втори сезон: Отмъщението на домакините

Долорес се отдава на кърваво отмъщение и брутално избива хората из парка. Целта й е да избяга и да излезе в истинския свят. Нейният любим, Теди, се опитва да я вразуми, но тя променя програмата му да пасне по-добре на стила й и в крайна сметка той се самоубива.

Форд е казал на Акечита за Вратата отдавна и индианецът се е отдал на търсенето на този мистериозен портал, който да отведе племето му към по-добър свят. Сега, с придобито съзнание, той разбира, че търси Ковачницата. След посещение в друг парк, Шогунски свят, Мейв се събира с дъщеря си и Акечита. Те намират портала и успяват да голяма част от домакините през него – по този начин съзнанията им се ъплоудват в сателит, където живеят във виртуален рай, а телата им на земята умират. Силите на Делос обаче се намесват и прекъсват прехода към идилията за останалите. Мейв се жертва, за да успеят дъщеря й и Акечита да преминат, след което е простреляна, а порталът е затворен.

Финалът на втори сезон за Долорес, Бернард и Уилям

Долорес иска да унищожи портала и да привлече домакините на своя страна, за да превземат заедно света на хората. Тя стига до ядрото на Ковачницата и може да спре целия процес, но тогава се намесва Бернард и я убива. Той обаче е съгласен с мисията й, просто иска да уважи желанието на тези домакини, които не желаят да се отдадат на кърваво отмъщение, а просто да намерят мирно съществуване в по-добър свят. Бернард качва съзнанието на Долорес в нов домакин, копие на Шарлот Хейл (Теса Томпсън), важен служител на Делос. Дегизирана като Шарлот, Долорес успява да завърши ъплоуда на портала и да избяга от парка, скрита сред останалите гости. На изхода отговорникът по сигурността Стъбс (Люк Хемсуърт) се досеща какво става, но все пак я пуска.

При излизането си Долорес е въоръжена и с друго – тя е изучила данните в Ковачницата и по този начин е опознала до голяма степен човешката душа. Сега тя има интимни познания за своя враг. Тя държи и съзнанията на други петима домакини в себе си, един от които е баща й (от сценария), а друг – Бернард, който по-късно е изграден наново в истинския свят. Така Долорес и Бернард имат много обща история, но в крайна сметка се смятат за врагове.

По време на хаоса в парка, Уилям среща дъщеря си, Емили, която е отишла там, за да го спаси. Той обаче отдавна не е контактувал с нея и мисли, че тя е клонинг, предназначен да го отклони от пътя му. Едва след като я убива, осъзнава, че това наистина е тя. Много години по-късно, в странна сцена след финалните надписи, Уилям преживява събитията отново и отново. Всеки път когато стига до Ковачницата обаче, е посрещан от домакинска версия на Емили, която му прилага същите тестове, каквито навремето той е прилагал върху копията на Джеймс Делос. Оказва се, че „Западен свят“ отдавна е разрушен, но някой е заинтересован от безсмъртие за Уилям. Не е ясно колко точно време е минало от смъртта на Уилям, но съзнанието му сега е в домакин, който се стреми да постигне същото ниво на човешка идентичност, което Джеймс Делос не успя.

След само няколко часа ще разберем как историята продължава. Обещанието на сценаристите е трети сезон да бъде по-праволинеен и опростен от досегашните, така че вероятно след година-две, когато чакаме четвърти сезон, няма да ни се налага да пишем обяснения и припомняния…

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
9 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

Петя Ивайлова

Сутринта го изгледах пак и ми хареса повече от вчера, но все пак не колкото другите епизоди от сезона. Може би антипатията към Теса Томпсън ми оказва влияние.

Петър Атанасов

На мен пък трети ми хареса най-много досега 😀 Нещата се завързаха.

Петя Ивайлова

Първите два епизода бяха супер, но третият е скучен. Разбирам, че е нужен за историята, но това не променя истината.

Петър Атанасов

Ихааа, втори епизод беше много по-добър от първи. Мейв винаги ми е била по-интересна от Долорес, не знам защо Долорес я бутат като главна, вместо нея. Но да, явно наистина този сезон ще бъде много опростен и без кой знае какви обрати.

Drago

И на мен много ми хареса, предвид, че съм не-фен на сезони 1 и 2. И чисто визуално също е много добре направено, хем футурстично, хем възможно постижимо като технология

Петя Ивайлова

На мен ми хареса първия епизод, но все още не съм сигурна в каква посока ще поеме сезонът. Сериалът е сложен, дори и с много повече екшън, пак има объркващи неща. Което е хубаво, но се следи трудно.

Петър Атанасов

Забравя се, и аз бях изненадан от много неща, докато го писах 😀

На мен първи епизод от трети сезон ми хареса много визуално, но още не ме е грабнал сюжетно. Разбира се, има време, първи сезон ми беше много скучен до към шести епизод, после избухна.

Нед Ласков

Не мога да твърдя, че съм гледал кой знае колко внимателно, обаче сега като прочетох имам много пропуски. Или съм забравил какво съм гледал.

Петя Ивайлова

Липсваше ми сериалът. Дано не се окаже, че целият трети сезон ще е само екшън – без елемента на мистерия и философия, просто няма смисъл!