2 коментара
batman

Митът за пещерата или когато DC отглежда прилепи

Ревю на филма „Батман“ (2022)

Влизаш в сградата, заставаш на опашка, купуваш билет, купуваш нещо за хрупане и пиене, влизаш в залата, сядаш, гледаш. След 2 седмици или 2 месеца повтаряш. Комиксовите филми не са нищо ново и историите за любимите ни супергерои вече ги чувстваме доста изтъркани. С това очакване се срещам с наскоро излезлия „Дъ Батман“.

DC не се справят толкова добре с развитието на киновселената си, макар и да имат много добри попадения за малкия екран. Никога не се знае дали филм на DC ще е добър или ужасяващо плосък. С толкова много филми за Батман, дали това ще поредният провал на DC?

Бутон за зареждане на YouTube видео

Лентата започва, като ни запознава с един млад Батман (Робърт Патинсън), който се е утвърдил като „разплатата“, която помага на местната полиция в Готъм и всява страх сред дребните улични провинители. Действието почва в нощта на Хелоуин със смъртта на настоящия кмет на Готъм, няколко дни преди кметските избори. Любимият ни протагонист разследва случая загадка по загадка в компанията на Алфред (Анди Съркис), лейтенант Гордън (Джефри Райт) и жената-котка Селина Кайл (Зоуи Кравиц).

Актьорският състав е много добре подбран и Патинсън влиза в ролята на Батман идеално – млад, затворен, мрачен, със силно желание да въдворява ред в града и непоклатим идеал кое е правилно и кое не е. Ролята на Алфред не е поверена на Майкъл Кейн, който вероятно ще си остане най-добрият Алфред според мен, но и този вариант е прекрасен. Съркис се превъплащава в любящ ментор за един млад герой. Има ли роля, която Джефри Райт не е изиграл добре в последните години? Не и продължава да няма!

Но диамантът на кастинга остава Зоуи Кравиц, като дори Патинсън остава зад нея, макар и на косъм. Зоуи Кравиц успешно замества Мишел Пфайфър в 21-ви век, отличен вариант за жената котка. Селина Кайл е съблазнителна, целеустремена и провакативна. Химията между маскираните герои е осезаема и, с изключение на епилога, който е прекалено драматичен, се движи като по ноти.

Филмът е приятно заснет в стила на нео-ноара като „Блейд Рънър“ и това изключително много приляга за цялата атмосфера за детективски трилър – сива, прашасала, обезличаваща, тук-таме с кървав залез, нощни сцени в клубове и улици, тъмни коридори и т.н. Всички тонове на цветовете са меки. Сцените се развиват бавно, но не и протяжно.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Признавам обаче, че в трите часа времетраене на филма може да има моменти на умора от гледане. А камерата не придава усещане за 4К. Може и да е от качеството на киносалона, но картината не бе с високо качество. Предполагам търсен ефект за подчертаване на нео-ноара.

От друга страна саундракът е една от по-силните страни на лентата. Той ни води от сцена в сцена и услужливо подсказва как би трябвало да се чувстваме и какъв ритъм да следваме. А екшън-сцените са перфектно хореографирани под ударните инструменти, засилвайки целеустремеността на Батман и чувството му за оправдано насилие. Дали е гонка с батмобила (да благодарим на фен сървиса), проследяване на жената котка, или сърцераздирателна сцена, музиката задава темпото с изключителна точност.

Ами злодеят? Те са няколко и все класически. Освен с Гатанката (Пол Дейно) се сблъскваме с Кармайн Фалкон (Джон Тортуро) и Пингвина (Колин Фарел). Ролите са изиграни на висота, а персонажите представят едни интересни, макар и не напълно пълнокръвни антагонисти. Двама мафиоти и един кръвожаден борец за справедливост.

Сценаристите не ни предлагат крайни изненади, а залагат на сигурното. Водят наратива по отъпкан път и ако човек си постави за цел, лесно може да предвиди историята. Феновете дори лесно биха разпознали някой сюжетни линии за изграждане на историята на героите, както и за водене на повествованието. Като изключим прекрасно развитите Брус и Селина, останалите герои остават някак плоски и второстепенни без допълнително изграждане на образите им. От друга страна, това позволява да се проследи дългата лента без допълнително емоционално натоварване или замисляне.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Но това далеч не означава, че филмът е без теми за размисъл. По някакъв странен начин се завърта мотивът за промяната и еднаквостта при обновлението. А това е наблегнато на много нива. Примерно, че това е поредният филм, в който Батман търчи да спасява Готъм. Също и идеята, че героите и злодеите действат като градители на същата тази промяна, а резултатът се вижда спрямо реакциите на наблюдателите. Затова извършителят на действието трябва да е осъзнат в начинанията си. Допълнително това е един от по-приятните филми, където фенистко-политкоректната пропаганда е предадена като залък за всеки. Малък спойлер: има само два избора за кмет – бял мъж, убит в началото, и тъмнокожа жена. Нима това е избор? Но пък ясно се заявява позиция.

DC си свършва работата добре с най-новия Батман филм. Цикълът продължава, фениксът-прилеп отново възкръсна от пепелта. The Batman е вълнуващ, енергичен и има какво още да учи в студения сив свят. Ако се чудите как да прекарате 3 часа в киносалон с носталгия по любими летящи гризачи, то няма да съжалите с този филм.

 

Изображение с име: бележникМоята оценка:

История – 5
Герои – 5
Режисура, ефекти и актьорска игра – 6
Eлементи на изненада – 4
Теми за размисъл – 5
Емоционален заряд – 5.50
Фантастични елементи – 3
Саундтрак – 6
Старание на екипа – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 6

Обща оценка: Мн. добър (5.15)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата