2 коментара
awake-nbc-review

Събудете се във вашата реалност!

Ревю с леки спойлери на „Буден“ след първите 5 епизода от дебютния сезон.

Изображение с име: nbc-awake-hed-2012„Буден”, или “Awake”, е един от сериалите, които очаквах с нетърпение, откакто беше анонсиран на Комик кон 2011. Обещанието, съчетаващо мистерия и драма, наистина звучеше добре на фона на останалите пилотни епизоди –  главен герой , който живее в две реалности, и се пита коя от тях е истинска, като същевременно се бори да запази както разума, така и близките си хора. Допълнителен плюс за мен е, че в ролята на този герой – Майкъл Бритън, се превъплъщава британският актьор Джейсън Айзъкс, който ми прави добро впечатление с участията си в поредицатата за Хари Потър, „Патриотът”(2000), „Питър Пан”(2003).

Създатели на сериала са Кайл Килън и Хауърд Гордън. Излъчва се от телевизия NBC от първи март тази година, а новите епизоди излизат в САЩ всеки четвъртък/петък сутринта наше време. Ето и моето ревю:

.

Спойлери!

.

Сюжетът, както написах по-горе, се върти около раздвоения живот на детектив Майкъл Бритън, който преживява мистериозна катастрофа заедно със съпругата си Хана (Лора Алън от „4400”) и сина си Рекс (Дилън Минет от „Изгубени”). Или поне с единия от двамата. За да бъдем по-точни – всяка сутрин, когато Бритън се събуди, той го прави в една от двете реалности – в първата от катастрофата е оцеляла Хана, а във втората – Рекс. Останалото е почти същото – Лос Анджелис, приятелите на Бритън са еднакви и в двата свята.

За да не забрави къде се намира, Майкъл започва да носи червена гривна в едната реалност и зелена в другата. Детективът споделя за странните си преживявания със съпругата си, но тя приема това признание по-скоро като бягство от реалността, отколкото като нещо сериозно, което може да повлияе на живота им. Единствените други посветени са двамата психолози, които Бритън е задължен да посещава след катастрофата в „червената” и „зелената” реалности – съответно доктор Лий (Б. Д. Уонг) и доктор Евънс (Чери Джоунс). Въпреки съветите на психолозите, Бритън предпочита да живее и в двете реалности, тъй като по този начин и синът му, и съпругата му са живи за него. Скоро новият му начин на живот повлиява на работата му  – „знаци”, които вижда в едната реалност, му помагат да разреши случаите, върху които работи в другата.

Изображение с име: AwakeОсвен двете реалности и основния въпрос: „Коя от тях е истинската”, в сериала има още една мистерия – а именно какво е предизвикало катастрофата, за която Майкъл не помни нищо – по всичко изглежда, че детективът е жертва на заговор и опит за убийство, в основата на които стои шефката на полицейския участък Триша Харпър (Лора Инес от „Спешно отделение”).

Сериалът до голяма степен изпълни обещанието си – с изключение на пилотния епизод, който представлява по-скоро въведение и набляга върху емоционалната дилема, сериите са динамични и интересни, а основният фокус е върху случаите, които Бритън разследва заедно с колегите си – новакът, детектив Вега (Уилмър Валдерама от „Шеметни години”) в червената реалност, и старият му партньор, детектив Фрийман (Стийв Харис от ”Закон и ред”) – в зелената. Начинът, по който двете реалности се преплитат, също е интригуващ, както и опитът на Бритън да използва новата си „суперсила” – в трети епизод той се упоява умишлено, за да премине в червената реалност и да открие нещо, което да му помогне да спаси сина си в зелената.

Засега този двойнствен живот не се отразява зле на главния герой, но за неговите психоаналитици, както и за зрителя, е ясно, че с времето той може да породи вътрешен конфликт и да доведе до лоши последствия за Бритън и за останалия жив член на семейството му, който и да е той. От друга страна, раздвояването се задълбочава, тъй като Хана настоява да се преместят в Орегон, а синът Рекс тренира тенис при приятелка на майка си – Тара (Микаела МакМанъс), която се сближава все повече с Бритън. Всичко това прави сюжета разнообразен и интересен.

Дотук най-добре развит е образът на Майкъл Бритън, което, въпреки двете реалности, прави сериала еднопланов – всичко се върти около неговия живот, емоции и работа. Останалите герои – както Хана и Рекс, така и полицаите, по-скоро допълват тази картина, вместо да развият някаква странична сюжетна линия. За мен това е донякъде скучно, и един от малкото недостатъци на “Awake”.

Изображение с име: AwakeОсвен това не ми харесва, че се отделя прекалено много внимание на психиатрите, на които Майкъл разказва преживяванията си. Разбирам, че това е начинът на сценаристите да държат публиката в течение за това какво точно с случва в главата на главния герой, който е много сдържан и не проявява бурни емоции. Тяхното отношение към състоянието му показва на неосведомения зрител, че раздвоеното съзнание е сериозен психологически проблем, който трябва да бъде преодолян, а не „дар от Бога”, който спасява Бритън от загубата на любим човек. Но определено не смятам, че е задължително да ги дават във всяка серия.

Последният от малкото недостатъци е, че сериалът трябва да се гледа съсредоточено – наистина червената реалност е по-светла и червеникава, а зелената – няколко тона по-мрачна, но на мен, а сигурна съм и на други фенове, на няколко пъти ми се случи да се разсея, и да забравя коя от двете гледам. Това, е незначителен недостатък, и съм сигурна, че с времето ще се науча да ги различавам от пръв поглед – все пак досега са излезли само пет епизода.

Нека сега да отделим малко време и да поразсъждаваме върху основния въпрос за сериала:

Коя е истинската реалност?

Първоначално аз, както и много други, смятахме, че в това отношение сериалът ще дублира „Експериментът” с неговите две вселени и ще се окаже, че и двете реалности са истински и паралелни.

Мнозина развиват и друга хипотеза в коментарите си из интернет – че и двете реалности са фалшиви, а Майкъл Бритън е или в кома, или мъртъв. За мен това е слабо вероятно. На първо място, защото е стара и изтъркана идея, използвана в други филми, която не може да изненада или шокира съвременните зрители. На второ – би било проява на изключително лош вкус от страна на сценаристите, да нарекат сериала „Буден”, ако в крайна сметка се окаже, че главният герой през цялото време е бил в безсъзнание.

Изображение с име: awake.51511Но най-вече поради простата причина, че Кайл Килън и Джейсън Айзъкс споменават в интервюта, че Бритън НЕ Е в кома, и че едната реалност е истинска, а другата не. От същите интервюта става ясно, че сериалът не се измисля в крачка, а има предопределен край, сюжетът на който е известен на малцина избрани. Тази предопределеност е нещо хубаво и, за съжаление, рядко срещано в последните години.

Въпреки че адмирирам ясната концепция и се надявам „Буден” да има светло бъдеще, донякъде съм разочарована от разкритието, че едната реалност ще се окаже фалшива. Това означава, че сайфай елементът е много по-маловажен от драмата, а за мен това е недостатък.

Всеки от зрителите може да реши за себе си коя от реалностите е истинска, и коя не – червената, в която Хана е жива, или зелената, в която живият е Рекс.

Аз залагам на първата – защото тя е наистина първа – т.е. Майкъл сам признава на доктор Лий, че скоро след катастрофата, в която жена му оцелява, е започнал да вижда и сина си. В червената реалност професионалният живот на детектива е много по-реалистично представен – докато в другата има повече екшън – Рекс е отвлечен още в трети епизод, а в последствие Майкъл се сдобива и с преследвач – сериен убиец, което на мен ми изглежда прекалено нереално. Освен това, телефонното обаждане, свързано с катастрофата, което провежда шефката на участъка, също се случва в червената реалност.

Бих била доволна, ако хипотезата ми се окаже погрешна, не само защото зелената реалност е донякъде по-интересна, а и защото Дилън Минет (Рекс), вече игра въображаемият син на Джак Шепърд в „Изгубени” и донякъде ще му съчувствам, ако отново се окаже, че е въображаем.

Рейтингите на „Буден” засега поддържат едно средняшко ниво и не е ясно дали сериалът ще продължи дълго. Според мен обаче, като идея и реализация се представя много по-добре от повечето нови сериали, а и има потенциал за интересно развитие, така че се надявам да преживее поне два сезона.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата