nasa

НАСА мисли да се комерсиализира

Ще забие ли първият човек на Марс бутилка Кока-Кола вместо знаме?

Ще бъдат ли космическите совалки на НАСА брандирани с имена на газирани напитки? Ще бъде ли първата ни комуникация с извънземна раса реклама на бира? Защо не – ако НАСА наистина реши да се комерсиализира, както от известно време насам мисли да направи.

Според репортаж във Washington Post, администраторът на НАСА Джим Брайдънстайн насочва космическата агенция към подсилване на бранда чрез партньорства с корпорации. Такива могат да бъдат правата за наименоване на ракети и совалки или позволяване на космонавтите да се появяват в реклами и по кутии със закуски наравно със спортистите и актьорите. Въпреки че още нищо не е решено, идеята е финансираната с данъци държавна агенция да престъпи етичните регулации, според които държавните служители не могат да използват обществената си позиция за лична изгода, но да го направи с възвишена цел.

Досега НАСА винаги много внимателно е избягвала всякакви оценки за продукти или компании. Дори нарича M&M бонбоните, които космонавтите понякога хапват на МИР, „шоколадчета в захарна обвивка“, само и само да не поизнесе името им. Но сега агенцията се замисля дали да не използва възможностите на частния сектор, за да увеличи бюджета си, и е наела комисия от експерти, която да разучи въпроса. Брайдънстайн иска също космонавтите да бъдат по-достъпни за журналистите и дори да участват в маркетингови дейности. „Бих желал да видя деца, които вместо да се вдъхновяват да стават спортисти, да искат да бъдат космонавти или учени от НАСА“, казва той. „Искам да виждам космонавти на кутии със зърнени закуски като елемент от американската култура“.

Изображение с име: rocket launch
Нов източник на приходи би позволил на НАСА отново да се заеме сериозно с космически изследвания.

Въпреки че такава стъпка ще бъде значителна промяна спрямо досегашните практики, НАСА вече разчита на частни компании за доста дейности, като превоз на товар от и до космическата станция. С удоволствие се приемат плащания за консултации (например за научна достоверност на филми и сериали), употреба на снимки и др. Логото на НАСА е изненадващо рентабилно, защото се купуват тениски, чаши и други продукти с него, но самата агенция не печели нищо от това, защото правилата не й позволяват. Засега.

Приходите от бюджета далеч не са единствените за НАСА. От Белия Дом пък са заявили, че предпочитат да спрат директното финансиране на МКС и тя да мине на частна издръжка. Много компании пък обмислят да си построят свои собствени космически станции, донякъде защото в момента липсва възможност за по-тясно сътрудничество с МКС. Така ще се гарантира и дългосрочното присъствие на САЩ в ниска орбита без да се натоварват данъкоплатците.

Опозицията на комерсиализацията пък смятат, че е абсурдно да се приватизират активи, в които са инвестирани почти 100 милиарда долара. За мнозина това ще доведе до опошляване на космическите изследвания и размиване на целите им. Космонавтите пък не са доволни, че ще трябва да вършат работа, която в момента не присъства в длъжностната им характеристика. Още повече, ако НАСА започне да получава пари от частни корпорации, правителството ще има допълнителен стимул да прекрати всякакви инвестиции в космическото развитие. Но всъщност, именно нежеланието на правителството да плаща за НАСА е основен стимул за подобни промени.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Предварителните оценки показват, че отдаването на един модул от МКС под наем на частна инициатива би могло да носи почти половин милион долара на ден за НАСА. Сред най-екстравагантните идеи е организиране на боксов мач в условията на нулева гравитация, който да се излъчва в интернет и да се гледа срещу заплащане. Учудващо, уж мразещата капитализма Русия има доста по-богат опит с подобни партньорства – през 1999 г. Pizza Hut брандира една от руските ракети с логото си, преди това руски космонавти са се появявали в реклама на химикалки, уж способни да пишат в условията на нулева гравитация, а израелски производител на мляко е снимал реклама на МИР и в Московския космически център.

Само времето ще покаже дали и кога комерсиализацията ще бъде предприета, но с нея определено идват както много възможности, така и много заплахи.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата