5 от най-добрите scifi игри на всички времена

Игрите, които са оставили имената си като най-успешните игри в жанра фантастика.

Компютърните (конзолните, видео- и т.н.) игри винаги са предоставяли много благодатна почва за развитието на жанра. Това е съвсем естествено, защото те позволяват на фантазията на създателите наистина да се развихри. Анимацията им дава възможност да пресъздадат каквото си пожелаят, а на играча да извършва невъобразими в реалния свят действия. Самият факт, че за повечето игри героят трябва да може да скача много високо и да е способен да поема хиляди удари и куршуми, без да умира, прави цялото изживяване доста нереалистично и е някак естествено фантастиката да бъде основният жанр при игрите. Разбира се, преди толкова години, когато са били създавани тези игри, едва ли създателите са си представяли култовия статут, който техните продукти ще постигнат. От средство за убиване на време, игрите са се превърнали в обсебващи портали към други светове, където играчът е значим, а последиците от действията му – мащабни. Някои игри са преобърнали далеч повече геймъри в маниаци от други и са били продължавани и разклонявани безброй пъти. Именно те са сред най-добрите игри на всички времена.

 

5. The Longest Journey / Fahrenheit

Поставила съм тези заглавия на едно поради простата причина, че не можах да реша кое от двете повече ми харесва. Също така и двете игри имат много сходни черти. Те залагат най-вече на сюжета. Не са определяни като чиста игра, а като смесица между игра, филм и книга. Много лесно играчът потъва в изградената вселена и часовете пред монитора започват да текат доста бързо.

Поредицата „The Longest Journey“ за сега се състои от две игри – „The Longest Journey“ и  „Dreamfall: The Longest Journey 2„. Години след излизането си през 1999 „The Longest Journey“ все още е определяна, като една от най-добрите приключенски игри на всички времена. Вие влизате в ролята на Ейприл – обикновено 18 годишно момиче от 2209 година. Тя учи рисуване в колеж и се издържа, като работи в кафене. Всичко изглежда нормално, но Ейприл започва да сънува кошмари населени със странни същества. Една сутрин човек пред апартамента и я спира и й казва, че тя има съдба и ако не се изправи срещу кошмарите си те ще почнат да се появяват и през деня. По-късно Ейприл открива, че е така нареченият „подвижен“ – човек, който може да се движи между двата съществуващи свята. Светът на науката и технологията Старк където тя е израснала и светът на магията Аркадия, в който ходи неволно по време на съня си. Границата между двата свята изтънява и това води до хаос и oт двете страни. Съдбата на два свята лежи в нейните ръце (и вашите) и тя се опитва да възстанови баланса като минава през доста трудности и среща много интересни неща както в света на науката така и в света на магията. Стандартната „point and click“ система е използвана за управление в играта. Като всяка приключенска игра и тук присъстват множество пъзели, които трябва да преминете, за да продължите историята и да видите какво ще се случи с Ейприл по-нататък. Те обаче не са особено трудни и мога да се похваля че използвах помощни материали само два пъти и нито веднъж не стигнах до състояние на скубене на коси и чупене на клавиатури както ми се е случвало с игри като Мист. Нивото на играта е за средния геймър, а не за запаления и вече опитал всичко фен на адвенчър игрите. Една от забележките към играта е, че има твърде много реплики, но лично на мен това ми харесва, кара ме да се чувствам като действащо лице в историята, а не просто като редящ пасианси и решаващ безсмислени пъзелчета за убиване на времето отегчен играч.

В „Dreamfall: The Longest Journey 2главно действащо лице е 20 годишната Зоуи, която в началната сцена на играта е показана да лежи в кома. Годината е 2219 – 10 години след събитията в първата част. Разследването й на изчезването на бившият й приятел журналист я забъркват в доста голяма световна конспирация, която включва системи за сънуване, които промиват мозъците на хората и дори могат да ги убият, наркотик довел до убийството на малко момиченце и възнесението му в мрежата на голяма корпорация, чрез която тя се опитва да внуши на Зоуи да спаси Ейприл. В края на краищата Зоуи попада в Аркадия, където среща Ейприл – тя е загубила способностите си и сега е лидер на бунтовници, които се борят срещу злата Империя на Азади. В определени глави ще можете да управлявате Ейприл, също така и Киан – войник на Азади, чиято мисия е да убие Ейприл. В играта е представена нова система за управление както и бойна система. На много от феновете на първата игра това не им се харесва, но аз нямам нищо против новостите. Все пак може да се биеш с меч докато си в ролята на Киан или да потренираш карате с Зоуи преди да и се стоварят всички неприятности на главата. Отново най-добрата част от играта са увлекателната история и цветните герои. Голям минус на играта е обаче, че няма завършек или по-скоро завършва с така наречения клифхенгър. От студиото Фънком са имали чудесната идейка да пуснат кратки игри епизоди на малки интервали един от друг и така да дават на феновете ново съдържание и да припечелят добре от цялата работа. Да ама не. „Dreamfall“ излезе през 2006 година и до сега и думичка не се е чула за продължение на поредицата.

 

Годината е 2009, мястото – Ню Йорк, играта – Fahrenheit. Ужас сковава градът – обикновени хора биват обладавани от демони и убиват. В първата сцена вие сте в ролята на Лукас Кейн точно преди да извърши първото си убийство. Лукас иска да разбере какво точно се е случило и защо се е случило на него. Ще можете да играете и като детектив Карла Валенти – главен разследващ по убийството извършено от Лукас и с отец Маркъс Кейн – братът на Лукас. Създателите на играта от „Куантик Дрийм“ определят играта като интерактивен филм. В нея всяко действие, което извършвате е важно и води до различни събития и до различен край на играта. Ако в първата сцена се панирате и не прикриете добре следите си, то детектив Валенти и партньорът и Тайлър Майлс доста по-бързо ще стигнат до заключението, че вие сте виновникът за случилото се. Отново световна конспирация, ужасяващи демони, свръхестествени сили, изкуствен интелект и може би краят на света такъв какъвто го познаваме. Изходът е изцяло в ръцете на играещия и неговите решения.

4. Fallout 3

„Fallout 3“ се развива през 2277 година – 36 години след „Fallout 2“ и 200 години след ядрения апокалипсис, който е унищожил света. Влизате в ролята на жител на Сейф 101 – убежище за оцелелите, което е конструирано да защитава до 1000 души от последиците от ядрените експлозии. Става ясно, че баща ви Джеймс е изчезнал мистериозно и разбира се както се полага на съвестният син/дъщеря веднага се впускате в изпълнено с опасности приключение, за да откриете родителя си далеч от безопасността на Сейф 101. Отвън разбира се картинката въобще не е розова. Земята е меко казано развалина, пълно е с мутанти и малкото останали селища с разумни хора минават през атаки на чудовища и заплахата радиацията да ги убие или по-лошо – да ги превърне в безмозъчни изчадия. По пътя си към истината ще бъдете подпомагани от оцелели, но със същия успех може и да бъдете убити от тях. Нищо не е сигурно в света на „Fallout 3“ и трябва да си пазите гърба във всеки един момент. Играта умело смесва жанровете шутър, рпг и ужаси. Има няколко нови и интересни въведения в управлението. С течение на времето може да избирате кои свои способности да развивате и с каква екипировка да се движите. Освен основната история играта има множество странични куестове и часовете игра, които може да навъртите в нея нарастват драстично в сравнение с обикновените шутъри. Края на главната история отново зависи от вашите решения и действия. След като завършите историята може да изберете да продължите да изпълнявате различни мисии и да обхождате огромния отворен свят на „Fallout 3“. По принцип не съм голям фен на рпг-тата, но играта ме грабна и дори непривично за мен изиграх доста от страничните мисии и проследих края на някои второстепенни истории. Нямах нерви обаче напълно да „превъртя“ играта. По едно време се хванах, че минавам всичко по най-бързия начин, за да разбера какво се случва на края. Мрачността и безпомощността, които предизвикват руините на бъдещата Земя са доста впечатляващи, но след време играта омръзва. Все пак „Fallout 3“ показа много нововъведения в геймплея на игрите и заслужено си спечели званието „Игра на Годината“ и много други награди, като определено записа името си със златни букви сред големите в игровия жанр.

3. Dead Space

Определено един от най-плашещите хоръри излезли за последното десетилетие, ако не и за всички времена. Годината е 2508, а главното действащо лице – инженерът Айзък Кларк. Цялата история започва, когато корабът клас „Планетотрошач“ „Ишимура“ изпраща зов за помощ по време на миньорска мисия на планетата Аегис 7. На зова откликва корабът „Калион“, на който служи и нашият Айзък. Докато „Калион“ се опитва да се скачи с „Ишимура“ настъпва някакъв проблем и резултата е сблъсък между двата кораба. Екипът на „Калион“ трябва да намери друг начин за транспорт до дома и слиза на „Ишимура“. Корабът е изоставен, но не приятно изоставен с блестящи помещения и изрядни уреди, а неприятно изоставен с кървави надписи по стените, почти пълна нефункционалност и не на последно място гладни извънземни, които се опитват да попълнят менюто си с новопоявилият се екипаж. Естествено екипажът се разделя с цел да покрие повече терен и по-бързо да си свърши работата и разбира се, за да останете сами в тъмно изоставено място пълно с неприятни звуци и изкачащи от къде ли не изчадия. Освен с тях ще се срещнете и с приятелката си, която е служила на „Ишимура“, но отново по неприятния начин. Малко страховити видения и необясними звуци (мразя когато малки момиченца пеят приспивни песни) и страхът вече е на лице. Атмосферата на играта е меко казано уникална. Изиграла съм доста хорър игри, но никоя не ме е плашила по толкова добър начин. Пуснете си играта на слушалки, с усилен до край звук в малките часове на денонощието и ще разберете за какво говоря. Всяка вечер с „Dead Space“ беше едно плашещо и в същото време приятно преживяване. Ще си призная – по време на цялата игра бях на тръни, дори докато играх „Dead Space 2“ ми се случи един спукан балон в изоставена детска градина

да ме докара до такова състояние, че ми се наложи да пийна една студена вода, да хапна една „фафличка“ и да практикувам източни методи за дишане преди да се върна пред монитора.  „Dead Space“ – един чудесен хорър, който ви държи на ръба на стола през цялото време не само с плашещите си моменти, но и с добрата история, непредвидените моменти и обрати. С нетърпения очаквам третата част от поредицата и се надявам създателите и да не оплескат нещата ( „Dead Space 2“ беше по-малко плашеща от „Dead Space“).

 

2. Mass Effect

Може би най-голямото име във фантастичните игри през последните години. Главният герой е Командир Шепърд – вие избирате неговият произход, пол, външен вид. Вие също избирате дали Шепърд да бъде героят на героите и да се слави с добротата и справедливостта си или да е безчувствен диктатор, който мачка всички по пътя си и не се интересува от желанието и мнението на другите. „Mass Effect“ пренася нововъведенията на „Fahrenheit“ и „Fallout“ на едно ново ниво. Действията ви не само определят безброй възможности в играта, но също така можете да запаметите героя си от първата игра и да го пренесете във втората, като взети от вас решения ще имат тежест и в новата част.

В началото на Mass Effect годината е 2183. 35 години по-рано човечеството е открило технология на Марс, която е била построена от древна технологично напреднала раса наречена Протеаните. Изучавайки тази технология човечеството успява да пътува отвъд слънчевата система и поставя началото на множество човешки колонии из Млечния Път. Използвайки извънземни артефакти известни като Масови Релета различните раси могат да пътуват на огромни разстояния за миг. Цитаделата е огромен космически град, който е бил изоставен от изчезналите извънземни. Сега тя е управлявана от Съвета – политическо тяло, което е съставено от членове на три раси: асари, саларианци и турианци. След намирането на маяк на Протеанците на човешка колония Шепърд е провъзгласен за спектър, като това му дава правото да действа над закона. Шепърд и екипажът му на модерния кораб „Норманди“ ще обикалят из звездите, за да разберат защо Протеанците са напуснали галактиката и ще се усъмнят дали изчезването им не е било насилствено и същото унищожение грози сегашните раси населяващи тази част от космоса.

Всяка една реплика, която изберете, всеки един ход, който предприемете се отразява на съдбата на цялата галактика. Играта има добър баланс между рпг, шутър от трето лице и история. Между мисиите ще можете да разговаряте с екипажа си като това отново води до различни опции и взаимоотношения с тях. Вече два пъти съм изигравала и двете игри от поредицата, като отново мисля да ги изиграя, защото все си мисля „ами ако бях постъпила по този начин“. Наистина епичната история и огромния мащаб на играта я правят толкова харесвана от най-различни типове геймъри. Друга забележителност на играта е актьорският състав озвучил поредицата. Мартийн Шийн, Кари-Ан Мос („Матрицата“), Триша Хелфър („Бойна Звезда Галактика„), Адам Боудуин(„Чък„), Клаудия Блек(„Фарскейп„,“Старгейт СГ-1„), Ивон Страховски(„Чък„), Майкъл Хоугън(„Бойна Звезда Галактика„), Сет Грийн(„Междузвездни Войни: Войните на клонираните„, „Италианска Афера“) са само част от имената, които присъстват в списъка на актьорите на „Mass Effect“, като оформят един наистина звезден екип пълен с легенди на фантастиката. Третата част на „Mass Effect“ ще излезе догодина и ще завърши приключенията на Шепърд. В момента обаче се разработва и филм „Mass Effect“, така че ще слушаме за командира и екипажа му още дълго.

1.  Half-Life

Безспорно най-добрата игра във всички жанрове и за всички времена поне за мен. Като мен обаче мислят и безброй други геймъри и критици, след като поредицата има близо 100 награди „Игра на годината“, „Half-Life 2“ спечели три приза на публиката за най-добра игра на десетилетието, а през 2010 PC Gamer я обяви за най-добра игра на всички времена, Аликс Ванс – героиня в играта заслужи място сред 30те герои, които са оформили игрите на новото деситилетие, а след гласуване в Gamespot Гордън Фрийман спечели званието най-голям компютърен герой на всички времена.

Първата игра от поредицата предизвиква фурор след като за първи път сред шутърите е представена идеята за история и решаване на пъзели за напредване в играта. В началото създателите от „Valve“ не успяват да си намерят издател, защото играта е „твърде амбициозна“. След като обаче се появява на бял свят „Half-Life“ постига огромен успех и създава един изцяло нов тип игри. В главната роля на играта е физикът д-р Гордън Фрийман, който работи в изследователската компания „Бляк Меса“. Фрийман се подготвя да извърши експеримент, но в самото начало всичко се обърква. Последствията са създаване на портал към планета, която е населена с не особено дружелюбно настроени извънземни. Отново съдбата на Земята е във ваши ръце. Няма да разкажа какво се случва нататък.

„Half-Life 2“ започва когато Фрийман е събуден във влак пристигащ в Град 17. Става ясно, че действието се развива години след първата игра. Много българи къде с насмешка, къде с гордост наричат Град 17 Халф-Люлин, заради голямата му прилика със софийската архитектура и неизменното присъствие на характерните панелки. Главен виновник за това е Виктор Антонов, който е главен художествен директор на „Half-Life 2“. Мълчаливият доктор се присъединява към група бунтовници, част от които са негови бивши колеги и започва да се бие за свободата на Земята. По пътя верен спътник ще ви бъде Аликс Ванс – дъщеря на един от вашите колеги. Аз започнах да се привързвам към героите от играта, като глупостите на куче-робот ме разсмиваха, а смъртта на бунтовниците ме натъжаваше – много малко игри могат да постигнат това и свалям шапка на сценаристите на поредицата за постигнатия от тях резултат. Уникалната атмосфера, чудесният сценарий, доброто темпо правят „Half-Life“ наречие за оригинална, забавна и развличаща игра. Изживяването от изиграването на „Half-Life“ може без проблем да се мери с прочита на добра книга или гледането на любим филм или сериал. Няма да направите грешка ако решите да се впуснете в нейната вселена и видите как героите и сюжета се развиват пред очите ви.

Осъзнавам, че най-вероятно не съм включила много от любимите ви заглавия в тазседмичната класация, но местата са само 5, а хубавите фантастични игри многократно надвишават този брой. „Bioshock“, „Portal“, „Starcraft“, „Deus Ex“, „Star Wars“, „Assassin’s Creed“, „Left 4 Dead“ и много, за които не се срещам в момента незаслужено остават извън топ 5, но след размисъл реших да построя моята класация по горния начин. Покажете вашите топ 5 в коментарите под статията или в секцията в нашата Общност.

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
7 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Нормално е да е направена за по-бързо „връткане“, все пак там не можеш да сейвъш. Но все пак си е доста популярна игра 8)

Мира

Contra беше първата игра, която превъртях и си ми е на сърцето още. Игрите са от последните години, защото точно те предоствят нещо повече от скачане и трепане на разни врагове.

Определено не обхващаш всички времена, а времето от последните години 😛 Иначе би следвало да се включи и една добре забравена игра от осемдесетте – Contra

Кал
Kal

Ooo… и това изглежда любопитнесто. 🙂

(Като видя такава графика… но най-вече такива реплики в балончета, веднага ми щръкват ушичките. 🙂 А моята ответна препоръка, fewfewfew, е Mardek – особено Chapter 3: http://www.fighunter.com/?page=gamepage&g=MDK3 )

fewfewfew

Що за грях е да пропуснеш TSE 2:http://thespiritengine.com/tse2-screens.html

Петър Атанасов

Нито една от тези не съм играл 🙂
Аз бих изтъкнал Старкрафт и Хироус 🙂 А лична любимка ми е и „Заразно зло“.

Кал
Kal

Запали ме да се впусна и в Half-Life. В следващия ми преобладаващо попивателен период… 😀