9 коментара
orphan black 12 rrr

Клонинг-парти!

Ревю на първи и втори сезон от Orphan Black с леки спойлери и малко повече детайли за работата зад кадър.

В случай че не сте разбрали от деликатните вметки в статиите ми, Orphan Black (още нямам представа как трябва да се преведе на български) в момента е любимият ми все още продължаващ сериал (след малко повече от месец ще преценя дали „Доктор кой“ ще си върне тази титла или ще остане перманентно изместен на второ място). Наглед с не кой знае колко гениална или новаторска концепция – млада жена с житейски проблеми открива, че има клонинги, които живеят свободно, неподозиращи един за друг – творбата успява постоянно да впечатлява, изненадва и провокира! В днешния изтъркан телевизионен свят това е много трудно да се постигне.

Как започва това приключение? Вижте сами:

Бутон за зареждане на YouTube видео

Точно 3 минути са необходими на сериала да заинтригува, а това е само началото – до края на първи епизод ще сте зарибени, а в следващите 10 епизода (1-ви сезон) темпото почти през цялото време е бясно и напрежението е в червената зона. Сюжетът и мистерията се разкриват постепенно, не без трудности за героите, но в никакъв случай скучно или мудно. Сред всичко това сценаристите успяват и да вкарат комедийни елементи, които да изненадат и леко да ви отпуснат измежду стегнатите моменти. Всъщност, нерядко ще сте нащрек, уплашени и развеселени едновременно от един и същи кадър.

Сара Манинг е водещият клонинг, през чиито очи се запознаваме с другите и разкриваме конспирацията.
Сара е водещият клонинг, през чиито очи разкриваме конспирацията.

По принцип, колкото по-малко знаете за Orphan Black, толкова по-добре. Ако не сте го гледали, а тази статия е първият ви досег с него, направо спирайте да четете и започвайте да гледате! Ако пък вече сте го гледали или имате нужда от още убеждаване, тогава добре, от мен да мине, продължавайте да четете.

Главната героиня е Сара Манинг – млада жена с трудно минало, която се завръща в града на най-добрия си приятел, осиновителката и дъщеря си, за да поеме отговорност за миналото и да продължи живота си. Но не щеш ли, на гарата тя вижда жена, която прилича досущ на нея, да се самоубива. Сара решава да се потопи в живота й, за да разбере какво става – оказва се, че самоубийцата е полицайка и има немалко пари. Как да устоиш на изкушението да се превъплътиш в нея? Да, но нещата са доста по-дълбоки – оказва се, че самоубийцата е клонинг и има още бог знае колко такива, щъкащи свободно из целия свят, а някой иска безжалостно да ги убие. Същевременно, корпорацията, която ги е създала, е вкарала по един човек в живота им, който да бъде техен монитор и да следи действията им. Кой на кого е монитор и кой и защо стои зад целия експеримент?

Не бързайте да се отказвате, ако това описание не ви изглежда достатъчно интригуващо. Има ред елементи, които правят Orphan Black гениален.

На първо място е самата главна актриса. Неведнъж съм споменавал, че тя е просто феноменална. Сама играе всичките си клонинги, а екип от VFX-специалисти напасва кадрите, за да изглежда, че говори със себе си. Забравете за всички тези сериали, в които актьорите от време на време играят свои близнаци, забравете и за „Куклена къща“, който, макар също да беше гениален по замисъл, не разполагаше с такъв талант в главната си роля (Илайза Душку, колкото и да е сладка, не може да стъпи на малкия пръст на Татяна Маслани по актьорско майсторство). С изключение на един транссексуален клонинг, който по необясними причини се появява във втори сезон само за един епизод, актрисата и гримьорите се справят блестящо в пресъздаването на около 10 различни роли. През една огромна част от времето, особено в първи сезон, Татяна Маслани изнася целия сериал на гърба си, играейки 100% от присъстващите на екрана. Същевременно, тя е почти неразпознаваема във всяка от ролите си. Често забравяш, че една и съща актриса стои зад толкова различните Сара, Алисън, Косима и Хелена.

Косима е може би най-симпатичният (и умен) клонинг от отбора на добрите
Косима е може би най-симпатичният (и умен) клонинг от отбора на добрите

Стигаме и до другото голямо предимство на сериала – добре развитите персонажи. Макар и по обясними причини епизодите да не са много на брой (все пак Татяна разполага само с 24 часа на ден да играе, през които трябва и да спи), количеството е достатъчно, за да разберем и да започнем да симпатизираме на всяко едно от превъплъщенията й. Дали говорим за очарователната зубъро-растафарка Косима или за шантавата футболна съпруга Алисън, героините са симпатични, бързо ти стават познати и ти влизат под кожата. Това се отнася дори за психопатките Хелена и Рейчъл, които се появяват по-късно.

Между другото, ако ви е любопитно как се постига този ефект, гледайте това клипче. Татяна има своя дубльорка, която я играе в съвместните сцени. Двете изиграват сцената така, както би изглеждала, ако бяха две различни актриси – Татяна е в ролята на единия клонинг, а дубльорката – в тази на другия. Целта е Татяна да запомни развитието на сцената с друг човек срещу нея и да знае кога как да реагира. След това Татяна играе сама срещу въздуха, като в ухото й дубльорката говори същите реплики (за да знае Татяна кога да отговаря на въздуха срещу себе си). По-натам същата сцена се изиграва с обърнати роли – Татяна е в ролята на другия клонинг, а дубльорката – първия. И процесът се повтаря. Накрая компютърът реже и съчетава сцените, а ако нещо не е изиграно както трябва (например има десета от секундата разминаване в движенията), то се снима нов дубъл.

Сами си направете извода колко време и усилия отнема да се заснеме една най-обикновена сцена с два клонинга, които трябва да се докосват. А сега го увеличете прогресивно, ако знаете, че в кадъра трябва да има не 2, а 3 или дори 4 клонинга. Впрочем, това обяснява и защо клонингите си помагаха толкова рядко във втори сезон и извън разговорите в скайп и по телефона почти не си общуваха – Татяна отново играеше в 90% от времето, но комуникацията в сцената беше почти винаги с друг актьор (неклонинг). Макар това пак да е изключително изморително и много повече като количество работа отколкото имат обикновените актьори, става малко по-бързо и лесно от събирането на клонинги. Колко жалко, че сюжетно сериалът работи най-добре, когато клонингите са заедно!

Не бих казал, че Алисън е от най-симпатичните, но определено провокира най-много комедийни ситуации.
Не бих казал, че Алисън е от най-симпатичните, но определено провокира най-много комедийни ситуации.

Впрочем, редно е да уважим и дубльорката на Татяна Маслани, която също върши къртовски труд, но се оказва винаги зад кадър. Тя се казва Катрин Алекзандър и минава през същите трансформации, през които и главната актриса. Ролите на Сара, Косима, Алисън, Хелена, Рейчъл, Катя, Бет и т.н. са толкова на Татяна, колкото и нейни. Все пак, за да й се даде малко време под светлината на прожектора, Катрин се появява за няколко минути в 9-ти епизод от 2-ри сезон като майката, която бие детето си в къщата на пролетариите, но после получава заслужена и конкретна заплаха от Хелена.

Тези две предимства – феноменалната работа на Татяна Маслани и прекрасно развитите персонажи, кулминират в една от последните сцени за втори сезон. След толкова препускане из корпоративните и научните мистерии, убийствата и животозастрашаващите операции с близките, четирите клонинга се събират в дома на Феликс и си спретват едно малко клонинг-парти. Временно забравяйки за проблемите и различията си, Косима, Сара, Алисън и Хелена се отдават на малко забавление, подпомагани от Феликс (прескачащ от кадър в кадър) и Кира. Сцената с танца е постижение както на актрисата и техническия екип, така и на сценаристите – един малък топъл момент, който да даде дъх на героините и да стопли сърцето на зрителя. Честно казано, очаквах танцът да бъде прекъснат от нечия смърт или изненадващо събитие. Но безпроблемното му завършване и трогателните усмивки по лицата на клонингите го направиха много по-специален и запомнящ се, отколкото можеше да бъде. Тази сцена едновременно ме разсмя и просълзи (за съжаление в клипчето по-долу липсва вмъкнатият кадър, в който Алисън неловко пляска Феликс по дупето).

Бутон за зареждане на YouTube видео

Защо героините толкова лесно ни влизат под кожата? Може би защото ни напомнят на наш познат (Джон Фосет признава, че е изградил образа на Алисън по невротичната си сестра)? Или може би защото в един момент от живота си всички сме били като тях и можем да се идентифицираме с преживяванията им? Така или иначе, по тази точка сериалът заслужава само похвали.

Рейчъл е доста интересна като персонаж - какво цели тя и на чия страна е? Защо се държи като Ледена кралица и какво може да я спаси?
Рейчъл е доста интересна като персонаж – какво цели тя и на чия страна е? Защо се държи като Ледена кралица и какво може да я спаси?

Но предимствата не свършват дотук. Не по-малко важен е провокативният елемент, повдигнатите теми за размисъл. Доколко развитието на човека е предопределено от гена му и доколко влияят средата и собственият избор? Всъщност, може ли да се говори за собствен избор, ако генът е един и същ? Възможно и морално ли е да се бъркаш в еволюцията и генетиката – имат ли право неолюционистите или са просто сбирщина отвращаващи деформирани откачалки (героят с опашката, както и нейният край, от първи сезон беше друг провокативен бонус)? На по-прав път ли са пролетариите, с тяхното осланяне на Бог? Всъщност, къде свършва божественото и къде започва човешкото – богоугодно ли е да се опитваме да управляваме зачатието на нов живот и не е ли Хенрик твърде свободомислещ религиозен фанатик? И дали в крайна сметка пролетариите и неолюционистите не правят едно и също? След всичките екшън, драма, напрежение и комедия, които задържат погледа върху екрана, тези и много други въпроси задържат ума върху видяното.

Е, не бива да твърдим и че сериалът е перфектен – определено не е без своите проблеми. Някои сюжетни линии отидоха в нищото (д-р Лийки, Кал, Арт, Анджи и Вик), някои комедийни елементи просто не бяха успешни (обикновено са около Алисън), а някои от второстепенните герои станаха твърде хаотични (Г-жа С, Пол – тъкмо решиш, че започва да става ясно откъде идват и за какво се борят, когато някое ново неочаквано тяхно решение или поява се включва в микса и обърква всичко). Orphan Black заслужава само похвали за смелите експерименти, които предприема, и обикновено му се получават (Феликс успешно вкарва гей теми и шеги без да дразни), но транссексуалният клонинг Тони беше просто излишен и недобре реализиран – и сюжетно, и визуално (за щастие, остана само в един епизод).

Първи сезон също завърши доста опасно. След бясната скорост и почти постоянно високото напрежение в първите 8-9 епизода, сценаристите се почувстваха длъжни да стигнат още по-далеч за последните серии. В резултат, вкараха някои нереалистични и дори сапунени елементи, при това в изобилие. Създаде се реалната опасност очевидно много трудната за реализиране идея в крайна сметка да бъде опропастена и опошлена във втори сезон, ако се беше продължило по същия път. За щастие, тази година темпото малко се поуспокои и макар това да донесе някои проблеми със себе си, като цяло спаси сериала и понапипа по-адекватна скорост за събитията. Вече съм много по-спокоен за бъдещето му, макар че все още не съм сигурен дали сценаристите имат ясна идея какво точно целят с всяка сюжетна линия.

Между другото, някои факти:

  • orphan black cool posterOrphan Black е едва вторият собствен сериал на неособено амбициозния канал BBC America, известен предимно като „телевизията, която излъчва Doctor Who в САЩ“. Това е предпоставка за скромна популярност;
  • Въпреки това критиците вече започват да го признават – сериалът е с награда Пийбоди, а Татяна Маслани е с две поредни награди за най-добра актриса по избор на критиците, награда „Млад холивуд“, отличие за индивидуални постижения от Асоциацията на телевизионните критици, награда Грейси, както и номинации за Златен глобус и People’s Choice;
  • Активността около Orphan Black в Туитър е трета по големина за драматичен сериал по кабелна телевизия, като се е увеличила 7 пъти между първи и втори сезон;
  • В класацията на iTunes епизодите 2.1 – 2.5 стигат до второ място, а епизоди 2.6 – 2.9 първо място до 24 часа след премиерите си;
  • Втори сезон постига втория най-добър рейтинг в историята на BBC America, като на първо място е седми сезон на „Доктор кой“;
  • Саундтракът, който обикновено е сред най-подценяваните елементи, определено е уважаван от феновете. Моят личен любимец е темата на Хелена, която винаги е използвана на място. Тук пък можете да чуете зарибяващата реге-песен от края на втори сезон.

Очевидно шумът около гения на първи сезон работи доста добре за сериала и телевизията му. Шокиращо е, че BBC America не обявиха подновяване за трети сезон веднага, а ни изпилиха нервите няколко седмици след излъчването на последния за тази година епизод.

Ако трябва да опиша Orphan Black само с една дума, тя би била… иновативен. Сериалът разширява границите на възможното и забива флагове в неизследвани територии не само на техническо и актьорско ниво, но и на сюжетно и идейно такова. Определено в него има моменти, които няма къде другаде да видите. Ако още не сте му обърнали внимание само защото не е с тежки промоции и не познавате никого от актьорите в него, поправете пропуска си – едва ли ще съжалявате.

 

БележникМоята оценка:

История – 5+
Герои – 6-
Режисура и ефекти – 5+
Актьорска игра – 8
Елементи на изненада – 5+
Теми за размисъл – 6-
Емоционален заряд – 6-
Фантастични елементи – 5
Саундтрак – 5.50
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 4

Общ успех: Отличен (5,65)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата