foundation season 2

Кратки впечатления от втори сезон на „Фондацията“

Писателят и преводач Григор Гачев споделя отзив за втори сезон от сериала Foundation, само на думи адаптация на едноименния роман от Айзък Азимов.

Взимате „Фондацията“ На Айзък Азимов. Вадите от нея двайсетина по-често срещащи се имена на герои, места, идеи и т.н. Правите си по тях ваши си герои и места (идеи не, важно е такива да липсват). По възможност нямащи много общо с оригиналите. За да компенсирате празнотата от идеи, намъквате вътре крадени от цялата световна фантастика хрумки без никаква логическа връзка помежду си. Казвате, че резултатът бил сценарий по Азимов. Игнорирате звука като от ултрацентрофуга откъм гроба на писателя… Ето така и вие бихте могли да напишете сценарий за втори сезон на „Фондацията“, който дава още от същото като първия.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Откакто Холивуд смаза стачката на сценаристите, не съм видял направен американски филм с дори малко приемлив сценарий. Вероятно аз бих могъл да напиша по-добър (това хич не е комплимент за американското кино!). Но сценарият на Гойър определено постига нови „висоти“. Преди казвахме за хубавите книги „прочетете ги, докато не ги е прочел Холивуд“. Сега – „дайте ги на Холивуд, че иначе може да ги вземе Епъл“. (В картинката има и по-тъжни елементи. Примерно хората, които нямат проблем с всичко това, но имат проблем, че на някой герой му е сменен полът. Или че го играе актьор от раса, за която те си мислят, че той не е от нея – въпреки че авторът не е казал гък от коя раса е той. Бих посъветвал такива хора да се лекуват. Най-вече заради себе си, чак после за да не им се чудят на акъла околните.)

По начало такъв сценарий би трябвало да е негоден за употреба. Въпреки това обаче сериалът за мен е в категория поносим (естествено, след като забравя за претенциите да има нещо общо с Азимов). Благодарение на две неща – великолепните специални ефекти и великолепната игра на доста от актьорите.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Играта на актьорите не би трябвало да е голям фактор, толкова плоски образи не дават особен мегдан за проява на майсторство. Въпреки това обаче някои се справят. Ето преценката ми за основните:

  • Лу Лобел като Гейл Дорник – образ близо до едноизмерен, игра в доста моменти даже пълнокръвна, въпреки идиотизма на ролята. Това момиче има талант.
  • Джаред Харис като Хари Селдън – също на практика линеен образ, но много добра игра. Чак се учудих.
  • Леа Сейду като Салвор Хардин – уви, за мен не се справя добре. Полага усилия, но не успява да преодолее едноизмерността на ролята.
  • Касиан Билтън като брат Утро – неговата роля е мъъъничко не толкова едноизмерна, справянето му е… добро, но не достатъчно добро. Не блести.
  • Терънс Ман като брат Вечер – малко по-пълнокръвна роля и отлична актьорска игра. Впечатлен съм, дори малко поизненадан – не бях виждал толкова добро негово изпълнение.
  • Лий Пейс като брат Ден – за мен безспорно най-доброто изпълнение. Ролята му е по-плоска от тази на брат Вечер, а изпълнението му е смайващо убедително и пълнокръвно. Свалям му шапка!
  • Лаура Бирн като Ето Демерзел – в първия сериал хич не ме впечатли, но в този се справя по-добре, особено към края. (То и ролята само там дава възможност за не чак толкова механично изпълнение.)
  • Ела Рей-Смит като кралица Сарет – абсолютно убедително и истинско изпълнение, в не кой знае колко предполагаща го роля. И да отстъпва на Лий Пейс, е с твърде малко.
  • Изабела Лафланд като брат Констанс – също много добро изпълнение в доста плоска роля. Браво на нея!
  • Димитри Леонидас като Хобер Мелоу – уви, ролята му беше толкова плоска, че даже меракът му не помогна да я съживи.
  • Бен Даниелс като генерал Бел Риоз – една от малкото роли, които позволяваха някаква не-едномерност, и той я хвана отлично. (Чудя се – защо е нужно да вкарат някой образ в гей-брак, за да даде ролята възможност за актьорство над ниво училищна постановка? Преди стачката на сценаристите го постигаха чудесно и без това…)

Другите повечето не ме впечатлиха особено.

Като цяло: ако нямате очаквания, става за умствени пуканки. И ефектите са красиви…

 

Изображение с име: бележникМоята оценка:

История – 3
Герои – 3
Режисура, ефекти и актьорска игра – 5
Eлементи на изненада – 3
Теми за размисъл – 1 (и тя е „кой пусна Гойър да пише сценарий по Азимов?“)
Емоционален заряд – 3+
Фантастични елементи – 3.50
Саундтрак – 4- (2- на сценаристите, 6- на актьорите)
Старание на екипа – 5+
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 3

Обща оценка: Среден (3,38)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата