1 коментар
arrival-r

Може ли езикът да промени възприятията ни?

Ревю на филма „Първи контакт“, по кината от 11 ноември.

От утре започват прожекциите на нова провокативна фантастика от Дени Вилньов, наречена „Първи контакт“ (Arrival). Ейми Адамс е в главната роля и ще бъде нашият преводач, който ще ни научи на извънземен език и ще предизвика представите ни за времето и човешките възприятия. Стига да сме търпеливи. Това не е стандартният блокбъстър с бясно темпо, който използва фантастиката само като извинение да наблъска по-шарени специални ефекти и да разнообрази битките. Ето трейлъра за провокативното кино-предложение:

Бутон за зареждане на YouTube видео

„Първи контакт“ е кино адаптация на разказ и, ако погледнем количеството събития в сюжета, това си личи. Филмът върви бавничко, отделя си време да ни вкара в леко паникьосания свят на човечеството, сблъскващо се за сефте с напреднала цивилизация от космоса, както и да ни постави в кожата на главната героиня, която ще тълкува новия език. От една страна това не е лошо – потапянето в атмосферата е плавно и пълноценно, като същевременно не се губи време за излишни подробности и инфодъмп. Основната идея се разкрива постепенно, провокирайки междувременно размисъл и емоция. От друга страна – Arrival трае малко под 2 часа, което се усеща, особено когато не се случват повече неща, отколкото могат да се съберат на страниците на един разказ.

Като всеки филмов лингвист, героинята на Ейми Адамс говори около 1000 езика и е най-подходящият човек за осъществяване на комуникация между извънземните и хората. И когато човешката глупост (доказана многократно тази година по най-различни политически поводи) тръгне да изражда тази първа среща в ненужен унищожителен конфликт, тя е тази, която ще трябва да спасява нещата, преди да е станало прекалено късно. Същевременно ще открие, че потапянето в чужд език може буквално да промени възприятията ти и да ти помогне да преодолееш ограниченията на физиката.

arrival-trailer1-screen2

Няма да издавам подробности от сюжета, защото цаката на този филм е да не знаете какво се случва и кое точно е в центъра на историята. След като сте го гледали, ще се радвам в коментарите да спретнем една спойлер-дискусия, но засега е важно да се пази тайна. Сами трябва да откриете (или да изчакате героите да открият) какво точно представляват извънземните, какъв точно е езикът им, как точно той може да промени човешкото мислене и къде всъщност е драмата на историята. Не се бойте, откритието си струва, но ще трябва да внимавате и да сте търпеливи, а не разсеяно да се тъпчете с пуканки в очакване на голямата тупалка. Ще ви кажа само, че идеите са наистина извънземни, а посетителите не са просто хора с цветен грим и гуми по главата. В края на „Първи контакт“ светът ще бъде коренно променен, а вие ще се замислите какво ли би представлявал един такъв нов свят. Е, ще трябва и да преглътнете, че основната идея всъщност е малко парадоксална, както и че идва твърде удобно за разрешаването на конфликта, но важното е да си зададете въпроса „Какво ако..?“, а не да търсите кусури. За всекиго ще бъде интересно да се постави на мястото на главната героиня и да реши дали е съгласен с избора й (ако изобщо предположим, че концепцията й позволява такъв).

Личи си, че Arrival няма огромен бюджет (макар че 50 милиона долара не са малко), но такъв не е и необходим – не изобилства от екшън, извънземните не разполагат с твърде много екранно време. Малкото ефекти обаче са направени добре и по-скоро подпомагат визията вместо да привличат внимание. Откъм режисура опитът на Вилньов си личи. Той умее да натрупва напрежение, както и да подбира красиви кадри. В историята не се разбира защо извънземните пращат 12-те си кораба на точно тези локации, но според мен е било защото те са представителни за най-красивите места, които Земята може да предложи.

Amy Adams as Louise Banks in ARRIVAL by Paramount Pictures

Ейми Адамс се справя очаквано добре в главната си роля, но за мен изненадата е Джереми Ренър – играещ математик, който помага на главната героиня. Ренър е актьор, когото наемат да играе мачовци и екшън герои („Отмъстителите“, „Ловци на вещици“), а тук трябва да изиграе леко смотан, но умен и забавен учен. Определено му се получава и доказва, че не е просто застаряващ красавец за пуцалки, а има талант и за по-сериозни роли. Адамс и Ренър успяват както да предадат пълноценно емоцията, заложена в сценария, така и да повдигнат предвидените теми за размисъл – а и двата елемента са ключови за успеха на филма. С други думи, „Първи контакт“ разполага с отличен сценарий по заслужено награждавано литературно произведение, изигран повече от адекватно.

Не знам как ще се представи Arrival в бокс-офиса. Масовата публика не обича такива филми – карат я да мисли, а не просто да забрави за проблемите си, наслаждавайки се на зрелищни битки, или да се отдаде на носталгия с петдесетата екранизация на любимия им комикс. От време на време обаче има и изключения, а самият факт, че Arrival стигна до масово киноразпространение, вече си е сериозно постижение и признание за потенциала му. Стискам му палци да събере много пари, с което да покаже, че има място и за умната фантастика в киносалоните, а публиката няма нужда винаги да се третира като сборище от идиоти. Съмнявам се да го направи, но все пак се надявам…

бележникМоята оценка:
История – 6-
Герои – 5.50
Режисура, ефекти и актьорска игра – 6
Eлементи на изненада – 6
Теми за размисъл – 6
Емоционален заряд – 6-
Фантастични елементи – 6
Саундтрак – 5
Старание на екипа – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5

Общ успех: Отличен (5.70)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата