2 коментара
Отново съм на 12!

Отново съм на 12!

Ревю на филма „Заразно зло: Началото“, вече по кината.

Отидох на Resident Evil: Welcome to Raccoon City с ниски очаквания. Трейлърите бяха ужасни, ревютата го оплюват, актьорите не ме вдъхновяват, всичко изглежда евтино и долнопробно. Същевременно, огромен фен съм на игрите (1, 2 и 3, както и техните римейкове, от 4 нататък вече не ми харесват толкова, нищо че 4 се води най-добрата) и на филмовата поредица с Мила Йовович, колкото и слабости да има тя, особено в по-късните филми, които са откровено зле, така че имам високи изисквания. Resident Evil е франчайзът, който ми позволява наистина да разбера носталгичната вълна, заляла филмите и сериалите през последните години – продукции, които искат да те върнат в 80-те и 90-те, за да изживееш наново детството си. Досега винаги оценявах тези усилия, но не се трогвах от тях. Със „Заразно зло: Началото“ най-накрая успях да разбера носталгиците. Успях да разбера как е възможно да се влюбиш в откровено тъп филм заради способността му да те пренесе в миналото и да те забавлява. Пригответе се да четете хвалебствено ревю за долнопробен екшън-хорър с огромни пропасти в сценария, защото той успя да ми достави точно това, което харесвам в „Заразно зло“, че дори и повече. Фен-филм в пълния смисъл на думата, който критиците с основание ще зачеркнат, дори и повечето почитатели на игрите няма да харесат, защото се различава с тяхната визия, но пък сякаш е направен баш като за мен!

Бутон за зареждане на YouTube видео

Ако сте играли игрите, вие имате доста добра представа кои са Крис и Клеър Редфийлд, Джил Валънтайн, Лион Кенеди и Албърт Уескър, може би дори сте добре запознати с брутално изглеждащата Лиса Тревър, шефа на полицията Брайън Айрънс, пилота Викърс, доктор Уилям Бъркин и неговите жена и деца. Това са героите в този филм – почти всички главни действащи лица от първите три игри. Образите им тук са леко променени спрямо игрите – не само на външен вид, но и като предистории и характери. За някои фенове това е светотатство, особено предвид промяната при Лион, но при мен сякаш собственото творчество в сценария пасна отлично, допълни и дообогати персонажите, както и послужи много добре за навързване на сюжетите от първата и втората игра в един общ голям такъв.

Действието се развива в съдбоносната нощ на 30 септември 1998 година в Ракуун сити. Аз вече бая пъти съм се пренасял в този хронотоп и бая мозъци на зомбита съм разплискал по стените на имението и полицейското управление, сега е ред на други хора да минат през същото забавление – сценаристите, които ще поведат и нас на това пътешествие през техните очи. Ракуун сити е малко по-различен от този в игрите и предишните филми, но е по-реалистичен. Той не е огромен мегаполис с небостъргачи и метро, а индустриално градче, възникнало около централата на корпорация Ъмбрела. Производителят на лекарства с чадърено лого обаче се е изнесла от градчето и в момента то е в разпад – живеещите там или са отрепки, или носталгици, на които сърце не им дава да си тръгнат. Ако и в игрите се бяха сетили да го направят така, това щеше да обясни сравнително скромния брой зомбита и изобилието от тесни алеи. Иначе казано, първата бонус точка филмът получава за това, че придава на Ракуун сити по-адекватна атмосфера, чар и повече характер. Друг е въпросът, че при това положение количеството полицаи на нощна смяна е потресаващо голямо, както и че гигантското фоайе на полицейското управление стои абсурдно, но това са пропуски в логиката, които на мен изобщо не ми попречиха – аз видях локациите от играта, които исках, забавлявах се, не съм търсил изпипан сценарий, какъвто всеки разумен човек знае, че във филм по игра няма да намери.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Та, в съдбоносната нощ на 30 септември 1998 година (подчертавам, 1998 година – филмът ще направи всичко възможно да се пренесете там) Клеър Редфийлд се завръща в Ракуун сити, за да разследва слуховете, че корпорация Ъмбрела е допуснала отравяне на местното население, а и евентуално да се види и сдобри с брат си. На двамата им е дадена предистория, която в игрите липсва – тук Крис и Клеър са сираци, отраснали в ракуунското сиропиталище. По стечение на обстоятелствата (не че ще е голям спойлер да го разкрия, но все пак не е нещо, което да е взето от играта, така че е сравнително нов елемент и ще ви го спестя) двамата са се разделили и са пораснали по различен начин. Крис е с промит от ъмбрелските важни клечки мозък и е решил да отдаде живота си в служба на града, който му е дал подслон и сигурност – станал е полицай. Клеър пък е хашлачка, която все още е сърдита на Ъмбрела и служителите й, че са искали да й навредят навремето. Честно казано, сценаристите са се постарали да направят двамата персонажи по-добре развити, което е нож с две остриета – на мен ми дойде идеално, но на други фенове може би няма да им допадне. А и (тук виня и актьорите) на двамата сякаш им липсват малко чар и персоналност като за филм, което със сигурност ще попречи на незапознатите с игрите да се заинтересуват от съдбата им.

Уви, Клеър е избрала възможно най-неподходящата вечер да се завърне у дома – градът е на прага на зомби епидемия. Крис отива на работа нощна смяна и Клеър остава в дома му, но не задълго – нападната е от полудели оплешивели ракуунци. Тук е мястото да отбележим, че зомбитата този път не са баш зомбита, а нещо като прото-зомбита. В продължение на седмици хората са тровени с нещо, изпуснато от Ъмбрела във водата, и просто сега се случва да започнат да се превръщат в трудни за убиване агресивни изроди, гладни за човешка плът. В този смисъл, не ги сравнявайте със зверовете в предишните заразни зла или „Z-та световна война“, преходът е малко по-плавен, самите зомбита не нападат веднага. Това отнема от опасността, но пък добавя мистерия и напрежение. Та, след нападението, Клеър се отправя към полицейското управление, за да намери брат си и да го подкокороса да избягат по-бързо от този отвратителен град.

Междувременно, Крис вече е там и се е събрал с колегите от екипа си – май във филма не ги нарекоха по име, но ние си знаем, че това са S.T.A.R.S – най-елитния отряд, който Ракуун сити може да предложи. Тук е другата промяна – с изключение на Джил Валънтайн, която се отличава с изключително точен мерник, всички други от алфа екипа са нищо повече от най-обикновени нацепени провинциални батки. По цял ден си пускат просташки шеги и се кикотят, но ако опре до вършене на реална полицейска работа са гола вода. Затова, когато шефът на полицейското управление (също голям простак и потресаващо некомпетентно ченге, но пък много забавен) ги кара да отидат до имението на Спенсър, за да разследват изчезването на двама полицаи, реално ги праща на заколение.

Бутон за зареждане на YouTube видео

И ако най-елитният отряд на полицията представлява сбирщина фитнес манЯци с оръжия, то представете си какво е нивото на обикновените полицаи. Такъв е Лион Кенеди, който пък е избрал най-неподходящата вечер за първата си смяна като новобранец в полицейското управление. И при него има някаква нова предистория, обясняваща защо е пратен в този забравен от бога град, но тя, честно казано, е излишна. Достатъчно е да го видим колко некадърен и вечно заспал е Лион, за да ни стане ясно, че да го пратят в западнало село, вместо директно на трудовата борса, е незаслужена похвала за уменията му. Той е и най-далеч от образа си в игрите – там Лион също е новобранец, но е сравнително компетентен, схватлив, адаптивен и като цяло – бързо се оправя. Затова и в следващите игри кариерата му расте стремително. Също така, там е сресан и в приличен вид. Тук шефа Айрънс много правилно го определя като „проклето чорлаво хипи“. Сценаристите са осрали образа му, но поне после се подиграват сами на себе си – въплъщават и нашето отношение към тази интерпретация. Вероятно идеята е Лион да започне като льольо и постепенно, в рамките на няколко филма, да израсне в истински екшън герой. Напълно разбирам и съчувствам на феновете на героя от игрите, които искаха да го видят добре пресъздаден на кино. За мое щастие, аз никога не съм изпитвал особени симпатии към Лион и вероятно затова отчитам, че промените в образа са подходящи за филма и допринасят за настроението.

Та, докато Клеър се дотътри до полицейското управление, Крис, Джил, Уескър и другите „елитни“ полицаи вече са отпрашили към имението с хеликоптера (защо с хеликоптер, а не с обикновена кола, питате? Ама моля ви, не си пречете на забавлението с такива въпроси! Щом в играта отиват с хеликоптер, значи и във филма ще са с хеликоптер – точка). Клеър обаче стига точно навреме за зомби обсадата. Уви, пристигането на Клеър и самата обсада не са точно както в игрите. Тук вече филмът отбелязва негатив – явно бюджетът им е бил твърде скромен, за да направят експлозиите и разрушението както трябва, та събитията са доста по-скромни. За сметка на това, загатват и трупат напрежение за задаваща се вакханалия, сякаш ще ни покажат визуално пиршество. Може би, когато са писали сценария, са си мислели, че ще имат повече пари, а в последствие продуцентите са орязали финансите… Пак имаме превръщащия се в зомби тираджия, който катастрофира баш пред портата на полицията, моментът е вълнуващ, защото феновете на игрите знам какъв хаос следва и колко яко би могъл да изглежда той на филм, но уви, тук го дават по-скромно, защото нямат парички. По дяволите, дори емблематичната статуя във фоайето на полицейското управление е направена на компютър, и то ясно си личи къде са опънали зеления чаршаф и колко малко от показаните елементи физически съществуват като декор. Но, пак казвам, явно съм твърде щедър фен и поощрявам усилието да ме върнат в детството, голяма част от което съм прекарал в мотане около въпросната статуя в търсене на ключове, куршуми, билки и важни предмети.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Бавно минавам през синопсиса и обилно коментирам, защото не мога да превъзмогна фенщината си, но ще ми простите. Вече се оформиха двете основни сюжетни линии – Крис, Джил, Уескър и няколко анонимника в бонус (ясно е, че някой трябва да умре от тази група и това няма да са любимите ни персонажи) отиват в имението да играят първата игра, а Клеър, Лион и Айрънс остават в полицейското управление и после се пренасят в сиропиталището, за да минат през втората игра. Вкарването на предисторията на Клеър в сиропиталището прави посещението й там доста по-интересно и емоционално заредено, отколкото в игрите. Още повече, там се крие и един от най-яките елементи на адаптацията – Лиса Тревър. От една страна, тя е по-развита отколкото в игрите, защото има по-осезаемо присъствие и запазена човещина под изродската обвивка. От друга страна, изобщо не става ясно коя е тя, какво прави в това сиропиталище и кой я е сложил там. Можем да предположим, че е едно от децата, върху които д-р Бъркин е експериментирал, но в игрите мястото й не е тук. Отново обаче си затваряме очите за разликите и пропуските в сюжета (всъщност, бихме могли да ги запълним при добро желание и въображение, но не е редно филмът да ни оставя да го правим сами) и продължаваме напред.

В имението нещата също са хем много добре, хем с известни пропуски и нереализиран потенциал. От една страна, атмосферата е докарана. Има много яка сцена, в която Крис стреля по зомбита в пълен мрак (операторът на този филм е работил по много хубавия хорър Lights Out). Уескър се ориентира из имението с карта върху PDA – джаджа от 90-те години, която съм виждал само в игри от този период, а не на живо, но наистина е съществувала и хората са я ползвали. Свири на пиано, за да отвори таен коридор. Появата на първото зомби в имението, култов елемент от играта, е пресъздадена отлично. За съжаление, отново липсата на бюджет тежи страшно. Фоайето на имението не е огромната зала от игрите, а някакво стайче от селска вила. Много от ключовите за игрите локации и моменти липсват. Омешаните тук елементи от втората игра – доктор Бъркин и превръщането му в чудовище, са пришпорени и незадоволителни (макар че постепенното му превръщане в тотален изрод беше яко направено, признавам!). Не казвам, че е необходимо да се пресъздава всеки детайл от играта, но е желателно поне с една дума да се обясни какво търси този доктор там, какво има в тези епруветки, защо той е завел жена си и малката си дъщеричка при зомби с отворен корем, вместо да ги изведе от града.

Уви, колкото и да ми хареса целият филм, колкото и фенщината ми да ми позволява да приема простотиите му с усмивка, оправдание за финала не мога да измисля. Не смятам за опасно да обсъждам тук спойлери, тъй като е достатъчно да сте играли или гледали нещо по RE преди, за да знаете, че героите ще се спасят с таен подземен влак, а Ракуун сити ще бъде унищожен. Винаги досега, Ракуун сити е бил унищожаван с термобарична ракета, което е изглеждало красиво и логично. Тук, по някаква необяснима причина, са решили унищожението да бъде направено по друг начин, който нито има логика, нито е красив. Историите на героите свършват в нищото, не им се позволява дори една минута да обсъдят преживяното или да докарат някакъв епилог. За сметка на това имаме пост-кредит сцена, в която ни се тийзва втори филм с Ейда Уонг. Като гледам как се приема първия, едва ли ще стигнем до такъв, но аз лично не бих имал нищо против.

https://www.youtube.com/watch?v=qlahhV-tydU

Сърби ме да направя сравнение със „Смъртоносна битка“ – друг филм от тази година по скъпа на сърцето ми игра, която вече е била адаптирана успешно веднъж навремето. Там бях по-скоро разочарован (а подходих със същите ниски очаквания) и по-критичен. Тук съм доста по-благосклонен, защото има достатъчно добри моменти, които да позволят на фенщината да надделее. Личи си, че сценаристите са се постарали да наблъскат и дори да подобрят максимално много елементи от игрите. Не навсякъде е сполучливо, но е подходено с любов. Пак е пришпорено, пак е нискобюджетно, пак е пълно с дупки в сюжета, реално качеството от кинематографска гледна точка не е много по-различно, но като за мен се е получило значително по-подходящо.

За да си излея душата напълно, ще направя като в ревюто за Mortal Kombat – класация на по-важната част от адаптираните персонажи с оценки според това доколко добре се е получил екранният им образ този път. Като още сега ще направя уговорката, че тук качеството не е толкова драстично различно, колкото в „Смъртоносна битка“. Там героите се разпростираха от ужасяващо зле (Рейко, Милийна) до шокиращо добре (Кейно). Тук нещата са по-скоро средни и с потенциал за много различни мнения покрай добавените елементи.

Анет Бъркин (Среден 3) – ако не сте играли RE2, сигурно въобще няма да разберете коя е тази – дори не й казват името. Разбирам, че и така филмът е претрупан с истории от игрите, че и така те са пришпорени и недобре предадени, поради което няма място и за сюжетна линия с Анет, но все пак жалко за сравнително интересния персонаж, който би могъл да бъде добре развит, а тук е само фон. За незапознатите – става дума за жената на злодея, която във втората игра си има важна роля, макар и предимно зад кадър, а тук е трепереща женица с половин реплика и нищо повече.

Д-р Уилям Бъркин (Добър 3.50) – тук критиката ми е основно към пропиления потенциал – на сюжета в игрите, на таланта на актьора, който играе злодеи в много други филми и сериали, че дори и на натрупаното в този филм напрежение и обещание за истински конфликт с него. Хитро той е вкаран в предисторията на Клеър, за да създаде вражда между двамата, в началото имаме и бърза среща на Клеър и Бъркин, по време на която двамата си разменят злобни погледи, предвещаващи епичен сблъсък накрая, но целият този buildup отива в нищото. Твърде бързо и лесно се развива историята му, излишно се разкрива пред Крис, само и само да изнесе задължителната за този тип филми злодейска реч, твърде лесно го убиват. За незапознатите може би образът не е зле, но реално можеше много повече.

Бен Бертолучи (Добър 4-) – става дума за журналиста, който в игрите разкрива мизериите на Ъмбрела, а тук си чати с Клеър и й праща видео записа си. И в двете версии персонажът е третостепенен и умира бързо, но във филма има някакво противно излъчване. Иначе си изпълнява същите функции по същия начин.

Шери Бъркин (Добър 4) – малката пикла е малка пикла и в играта, така че тук няма какво повече да се очаква. Честно казано, даже съм благодарен, че не й дават по-голяма част от действието.

Брад Викърс (Добър 4) – пилотът на хеликоптера има доста по-трогателна кончина в игрите, но пък там се проявява като страхливец, зарязал екипа си в гората на ужасите, заради което феновете го мразят и се радват на смъртта му в третата игра. Тук и двата елемента липсват, образът му е фонов и спокойно можете да го забравите.

Ричард Айкън (Добър 4+) – отново третостепенен образ и в играта, и във филма. Но докато в играта идва леко лигав, тук изглежда като адекватна част от екипа. Няма да коментирам другите образи-пълнежи, които и на двете места съществуват само за да умрат.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Клеър Редфийлд (Добър 4.50) – критиката ми тук е по-скоро към актрисата, която играе твърде апатично и с това проваля иначе нелошия образ. На хартия филмовата Клеър има по-богата и емоционална история от прототипа си в игрите, но въпреки това сякаш излиза по-малко симпатична.

Крис Редфийлд (Мн. добър 5) – и в игрите, и във филма, Крис не е много повече от нацепена батка с добро сърце. Екранният образ е прилично пресъздаден, харесва ми напрежението между него и сестра му, развитието на отношенията им.

Джил Валънтайн (Мн. добър 5+) – хич не одобрявам, че на визия Джил няма нищо общо с оригинала си от игрите, но разбирам, че трябва да има някой с по-тъмна кожа за разнообразие и тя е била най-подходяща за жертва на политкоректността. Визуално, Джил от предишната филмова поредица беше хиляда пъти по-яка и адекватна. Тук обаче ми допадат допълненията към характера й – дадени са й чар и отличителни черти, повече закачливост и чувство за хумор, а това, че си пада по Уескър, прави неговото предателство по-ефектно. Като цяло, химията между членовете на S.T.A.R.S екипа е страхотна и явно Джил е свързващото звено.

Лион Кенеди (Мн. добър 5.50) – както вече казах, съчувствам на недоволните от превръщането на Лион в неориентиран льольо, защото този образ няма нищо общо с оригинала си. Но, според мен, на филма пасна много добре, придаде му свежест и хумор.

Албърт Уескър (Отличен 6-) – В игрите Уескър си е чист злодей, който става все по-готин, доближавайки се до версията си от предишните филми – с черния шлифер и очилата тип Матрицата. Тук започва като наистина равен на Джил и Крис, образът му е много по-човешки, а предателството му дори до известна степен е обяснимо и простимо. Не че е много сложен и невиждан в киното образ, но определено е значително по-симпатичен и това го прави по-интересен от всички досегашни версии.

Лиса Тревър (Отличен 6-) – историята на Лиса в играта е малко по-богата, но за да стигнете до нея, трябва да намерите и прочетете разни скрити дневници и документи. Реалното й представяне там е като на поредния изрод, когото ще се озорите да убиете. При римейка на първата игра са искали да добавят бос от типа на Немезис и г-н Х с цел консистентност на бранда, та са вкарали нея. Във филма не се разбира много за историята й, но пък е направена симпатична и доста по-въздействаща емоционално. Много ми допадна идеята за приятелство между нея и Клеър, дори е трогателно, когато Лиса помага на единствения човек в живота й, проявил някога милост към нея. Тя не е изрод за убиване, а неразбрана жертва, съществуваща в състояние на постоянно страдание. Което не я прави по-малко страшна за гледане.

Шефа на полицията Брайън Айрънс (Отличен 6+) – в игрите той е един от злодеите, корумпирано от Ъмбрела ченге, но няма кой знае колко запомнящ се характер или взаимодействие с основните персонажи (никога не го виждаме заедно със S.T.A.R.S екипа). Във филма персонажът направо краде сцени, а химията му с другите ченгета е превъзходна. Изобщо не очаквах интеракциите му с Лион да са толкова забавни. Смях се и на борбата му със зомби-кучето. Айрънс не е човек, на когото да повериш управление дори на метла, а те са дали на този дърт простак цял полицейски участък!

Бутон за зареждане на YouTube видео

Resident Evil никога не е бил пример за висше изкуство. Игрите изобилстват от странни решения и абсурдни диалози, а за сценарния майсторлък на предишните филми по-добре да не говорим. Затова съм готов да простя всички глупости и на „Заразно зло: Началото“. Оценявам хумористичните му моменти високо, защото те успяват също да отразят по нещичко от игрите, но не буквално, взимайки се насериозно както там, а с намигване. Например, когато Джил задава тема на разговор – „По кой начин би било по-ужасно да умрете – да ви изяде гигантска змия или да ви разкъса огромна акула“. Сигурно ви звучи като тъпа тема на разговор във филмова сцена, но имайте предвид, че в игрите, които уж също се развиват в истинския свят, точно срещу такива предизвикателства се изправяте от време на време. Та, лично аз останах много приятно изненадан и излязох от киносалона ухилен до уши. Разбирам защо незапознатите с митологията на франчайза могат да останат разочаровани (момчето в киното до мен даже май по едно време заспа), разбирам защо някои върли фенове могат да се разочароват че еди кой си герой са го направили такъв, а не онакъв. Аз бих се присъединил само към оплакването, че има доста пропилян потенциал заради скромния бюджет и са се опитали да вместят твърде много история в твърде малко време.

Но ми се струва, че не бива да имаме големи изисквания към нещо, което на практика си е фен-филм, помъкнал по принуда няколко дини под мишница – хем да е близко до игрите, хем да е хорър, хем да е екшън, хем да е с повече дълбочина от предишните филми, хем ако може да стане начало на поредица, хем всичко това да се постигне с крайно недостатъчен бюджет. Каквото са могли хората, това са направили и, според мен, не е малко. Вярно, нагоден е точно към моята специфична фенска гледна точка и вкус за специфична долнопробност, напълно съзнавам, че това ми е най-субективното ревю, писано някога, но с удоволствие заставам срещу вълната от хейт и давам мощна подкрепа на тази продукция. Забавлявах се, върнах се в детството, имаше достатъчно яки моменти, които да запомня и да ме впечатлят, накефих се на Лиса Тревър, шефа Айрънс и пресъздаването на определени моменти от игрите – повече от доволен съм, очакванията ми бяха надминати. Искам още от същото!

 

Изображение с име: БележникМоята оценка:
История – 5+
Герои – 5-
Режисура, ефекти и актьорска игра – 5
Eлементи на изненада – 5
Теми за размисъл – 4
Емоционален заряд – 6
Фантастични елементи – 6
Саундтрак – 6
Старание на екипа – 6
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 3

Обща оценка: Мн. добър (5,10)

 

Послепис: За да ви намекна, че носталгичната стойност на филма за децата на 90-те важи и за нефенове на игрите, ще ви оставя с тази песничка, която идва тотално противоположно на гейм поредицата, но пък е вмъкната в ключов момент на „Заразно зло: Началото“ за комедийно-носталгичен ефект.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата