8 коментара
person of westworld

Person of Westworld

Защо трети сезон на Westworld вече сме го гледали? Спойлери за Westworld и Person of Interest

Изображение с име: Westworld
Машината

Текущият сезон на Westworld приключи, но продължава да ме оставя със смесени чувства и вчечатления. Което от своя страна не е непременно нещо лошо, но все повече затврърждава в мен мнението, че на създателя на продукцията (когото аз наричам “малкия Нолан”) много иска да бъде оригинален, провокиращ мисли и същевременно да гали окото, но нещо все му липсва.

Първите два сезона се развиваха по-бавно от необходимото и бях на ръба да ги зарежа, но оставах до края и те успяваха да се реваншират, да кажем, прилично.  Имаше достатъчно хубави обрати, за да спасят шоуто от резил, но пък от друга страна историята можеше да се разгърне спокойно в половината серии. Създателите усетиха “вятъра на промяната” в публиката и решиха да сменят концепцията – да “опростят” и ускорят малко динамиката. И да викнат Арън Пол, на който не му се получи филмовата кариера (което не знам защо е така). Така или иначе започна да се изгражда нова идентичност на сериала.

Трети сезон наистина е по-динамичен, значително по-линеен, направо изглежда да е минал от едната крайност в другата, което също не съм сигурен колко е добре. Освен това, прави впечатление, че създателите нямат особена идея какво да правят и започват да рециклират стари идеи, концепции и сюжетни линии. Понякога и от други продукции. В което също няма нищо лошо, хората се вдъхновяват един от друг, музикални творци използват семпли от други такива. Творчески процес, така да се каже. Нещото, което аз не мога да разбера напълно обаче, е да рециклираш в голяма степен собствената си идея почти едно към едно само, че в нов сетинг.

Изображение с име: vincent-cassel-1
Самарянина

Да, предишната авантюра на малкия Нолан с телевизията беше Person of Interest (мой много голям фаворит, писал съм много пъти защо). С времето, той еволюира плавно в научна фантастика, в която два изкуствени интелекта се борят един срещу друг. Добрият се нарича Машината (в Westworld e Долорес), а лошият – Самарянина (В Westworld – Рехобом). Машината искаше да спаси човечеството и то да не е лишено от свободна воля. Самарянина виждаше спасението на обществото само в тотален контрол, както само една машина би го направила – хладно и калкулирано, като отделните хора се приемат за променливи и просто част от уравнението. И двата съперника използваха и вербуваха симпатизанти, за различни мисии, водещи към заветните им цели (но там историите им бяха по-добре развити, съответно емоционално заредени, а тук – претупани). Серак е нов вариант на Джон Гриър, а Мейв е напъхана в ролята на Мартин Русо за тази история. Накрая, разбира се, свободният избор побеждава, а човечеството продължава напред свободно от манипулациите на изкуствените интелекти.

Е, има някои разлики в детайлите по реализацията на концепцията в двата й варианта. Пътят към тотален контрол винаги е пресечен от съпротива и неудобните трябва да се елиминират тихомълком. В „Западен свят“ първо ги затваряш в лудница и пробваш да им промиеш мозъка. Не ги отстрелваш директно. А и в “Под Наблюдение” ключовите играчи на двете страни бяха двама мафиоти, а не войник и деградирал СЕО на голяма корпорация. Там добрият ИИ си имаше човешки интерфейс (Руут), а тук – лошият (Серак).

В основата и на двата сериала, заимстващи една и съща концепция, е свободата на човешкия избор, дали да го загърбим в името на едно по-добро бъдеще или няма такова без въпросната свобода. И, че малкият Нолан е нереализиран data scientist или machine learning engineer, на когото му липсват cross validation skills в Python. И вдъхновение да направи нещо различно и наистина умно.

Oтплеснах се, говорим за Westworld, а половината ми текст до тук е за друг сериал. Но пък и това ми е основния проблем със „Западен свят“ – не може да си намери идентичността откъм история и послание и се опитва да го прикрие с пари. Признавам, те са похарчени добре – сериозно актьорско присъствие, атмосфера, визуални глезотийки и изключително сполучлив вариант на близкото бъдеще, с всичките му технологични аспекти в ежедневния свят. И екшън сцени, направени като за холивудски блокбъстър. Но в основата си идеята бие на кухо. Искам да ми хареса повече, но явно не може.

Оставам с надеждата, че ще видим нещо по-различно и интересно следващия сезон. Все пак ще имат достатъчно време да го направят.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата