Принцип

Ревю на филма „Тенет“, вече по кината.

(54.5) ръбод .нМ :акнецо ащбО

05.5 – лаицнетоп вотих и яицоморп ,гнитекраМ
+6 – апике ан еинаратС
05.5 – картднуаС
+5 – итнемеле инчитсатнаФ
-5 – дяраз неланоицомЕ
+5 – лъсимзар аз имеТ
-5 – аданензи ан итнемелЕ
6 – арги аксроьтка и иткефе ,арусижеР
05.5 – иореГ
-6 – яиротсИ

:акнецо атяоМ

Ако познавате вкусовете ми, знаете, че далеч не съм фен на Кристофър Нолан. Не харесвам тричасови псевдоинтелектуални псевдофилософски драми с претенции за вселенска мъдрост и реалната дълбочина на къс разказ, каквато е например „Интерстелар“. Същите слабости, но в по-малка степен имат „Престиж“ и „Генезис“ – нелоши филми, но далеч от шедьоврите, които феновете на Нолан ги изкарват. За Батманите му да не говорим, че ще престанете да влизате в сайта, ако започна да ги хейтя както си трябва.

Затова и не очаквах „Тенет“ да се окаже толкова сполучлив. Темпото му е отлично, даже по средата и към края е доста забързано и не ви оставя време за съзерцание или обмисляне на случващото се. Доколкото четох чуждите ревюта, спокойно мога да кажа, че който дава ниска оценка на филма, най-вероятно просто не го е разбрал или не е знаел какво да очаква. Да, това е доста стандартно оправдание на защитниците на творби от критиците им, но в случая наистина е така. Няма как да разберете абсолютно всичко от „Тенет“ само с едно гледане, а ако не внимавате много и нямате подготовка с други подобни фантастики, има шанс да разберете и по-малко от необходимия минимум, за да го харесате. Това се е случило на около 20% от критиците, свикнали филмите на Нолан да са изпълнени с 5-минутни кадри на красоти от космоса на фона на тежка оркестрална музика в два тона, по време на които да се хвалят мислено колко са умни и философски настроени, щом гледат нещо претенциозно и го разбират.

Не че и Тенет е толкова сложен. Със сигурност не може да се сравнява с огромния пъзел, който представлява например „Дарк“, нито пък е нарочно усложнен и разбъркан като „Западен свят“, за да се изкара по-засукан, отколкото е реално. По-скоро е като судоку – трябва да гледаш числата не само отляво надясно, но и в обратната посока, да съобразяваш тези отгоре и отдолу, както и наличното в кутийките, за да можеш да попълниш целия ред, а след това и останалите.

Концепцията на филма е сравнително простичка на пръв поглед – от бъдещето пристига технология, която кара предметите „да обръщат ентропията си“, тоест, да се движат назад във времето, вместо напред, както всички останали правим. Има и машина, която позволява обръщане на ентропията на вкараните в нея, но обърнатите живи същества трябва да ходят с кислородни маски, защото не е лесно да дишаш отзад напред. Сложността идва от това да пречупиш мозъка си да мисли нелинейно и да схванеш движенията напред-назад на всеки от героите в сюжета. Също и от това, че филмът не се занимава с парадоксите на пътуването във времето, просто ги приема и продължава напред, тоест някои правила остават неизяснени. Също и от това, че ви хвърля направо в дълбокото, без да обяснява кой герой какъв е и откъде е. Също и от това, че темпото не ви позволява време и отпускане на вниманието за хубаво осмисляне на получената до момента информация. Също и от количеството детайли, с които сте заляти още в първата сцена, но част от тях служат само за отвличане на вниманието и объркване. Също и от това, че в началото нещата тръгват сравнително простичко и линейно, но накрая вече става доста оплетено кой накъде се движи и защо. Тоест да, изглежда сложно, но е достатъчно лесно да схванете основата при първо гледане, а останалото – при още едно, за да си изясните евентуално детайлите. Дори е много вероятно да предвидите част от обратите. Да, ще трябва да включите мозъка си, но, в крайна сметка, нали затова сте отишли да гледате този филм на кино?

Междувременно, Tenet има и много човешка сюжетна линия, преплетена в глобалната. Главният герой (Джон Дейвид Уошингтън) не е чак толкова интересен или дълбок, макар и да е Протагонистът. Но жената, с която се среща (почти двуметровата Елизабет Дебики, с токчета още 20 сантиметра, за да стърчи винаги с две глави над останалия свят), има трогателна история, а развитието й до края на филма припомня някои от най-хубавите обрати в ерата на Мофат от „Доктор кой“. Със сигурност Кат е най-полезният играч от драматична гледна точка във филма, въпреки че мотивацията й е малко опростена. Колегата (Робърт Патинсън) също има достоен финал, макар и да е подценяван като страничен играч и едва забележим помощник през останалото време. Злодеят (Кенет Брана) е превъзходен, истински заплашителен и изигран достоверно, въпреки че изглежда като по-подходящ за Джеймс Бонд, отколкото за сериозна фантастика.

Друго предимство, което не очаквах, е екшънът и високото му качество. „Тенет“ се развива на високи обороти и има по много от всичко задължително – престрелки, преследвания с коли по магистрали (за тази част от снимките екипът на Нолан е затворил магистрала в Естония за 3 седмици), ръкопашни боеве, гонитби, дори широкомащабна военна сцена. Само дето това не са обикновени екшън сцени, а в тях са преплетени персонажи и куршуми както с нормална, така и с обърната ентропия, което ги прави в пъти по-интересни, ангажиращи вниманието и красиви. Особено приятни за окото са сцените, които се разиграват по два пъти – веднъж от гледна точка на персонажа, движещ се напред във времето, и веднъж от гледна точка на този, движещ се назад. Щеше да ми хареса да са в забавен каданс, за да могат да се огледат и оценят по-добре от зрителя (подобно на интрото на „Заразно зло 5“ и онзи епизод от „Кралство“), но това би нарушило бързината на темпото.

Като заключение мога да кажа, че тук Нолан като цяло е изневерил на претенциозния си претруфен стил, не се е отдал на изкушението да се преструва, че изследва дълбоки философски теми, но е запазил желанието си да предизвиква интелектуално зрителя, да го впечатлява с визуални ефекти и майсторска режисура, както и вниманието си към детайла. Така се е получил много по-добър от стандартния му продукт, макар и именно това да разочарова някои от най-върлите му фенове. „Тенет“ не е перфектен филм, има някои кусури и недомислици (няма да навлизам в тях, защото са бели кахъри), не е шедьовър или нещо революционно, но със сигурност е над средното ниво и трябва да му се даде шанс, да се поощри. Фантастиката има нужда от подобни творби, защото истинската сила на жанра е в това да извисява и разширява кръгозора, а не само да радва окото с млатещи се шарени супергерои или да въздейства на първичните ни емоции с чудовища, духове и зомбита. Нолан има нужда от подобни творби, за да се легитимира като наистина умен и извисен режисьор, а не претенциозен самозванец, еквивалент на Паулу Коелю в киното. Още повече, Tenet идва след месеци на суша. Ако сте особено притеснени от пандемията и възможността да се заразите с COVID-19 и затова ще го пропуснете – имате своите основания, но моят опит в това отношение е доста положителен – гледах го на прожекция в петък вечерта и в салона имаше само 8 човека, включително мен и другарчето ми, така че дори нямаше нужда да се стои с маски. Прожектира се на 2D, 4DX и IMAX, като аз бих препоръчал последния вариант.

10 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

abv

Айде стига.От години съм във страницата,и съм сигурен че аз първи се обадих.Сега че за толкова години хората ги мързи да отделят 2 минути и да разберат какво значат думите „IMAX“ и „4DX“ след заглавието на филма – си е тяхна грешка.Аз ходя откакто го докараха в България във софийския „някой си“ мол.Където и до момента изхода от залата е „уникален“ – който е бил там знае.Пловдив и Варна ги откриха по късно.

Пуснаха трилогията „Властелина“ на 4К,и то с вградени БЪЛГАРСКИ субтитри – вече си я складирах.Голяма грешка ще направите ако не колекционирате най великото фентъзи на всички времена.Сега чакам и Хобит.

Нед Ласков

Лесно се впечатлява момчето просто 😀

Петър Атанасов

Аз не знам защо си с впечатление, че само ти знаеш какво е IMAX и само ти си ходил на такъв… Както и защо мислиш, че всички трябва да са изумени и вече само на такъв екран да ходят.

abv

Само три IMAX зали има в България,което трябва да ти говори достатъчно – София,Пловдив и Варна.Бил съм и в трите.Най добре е във Пловдив,всеки Четвъртък IMAX билета е 9лв.Не е за няколкото лева спестени,средата на седмицата около/преди обяд – все едно салона е само мой.Това петък и събота вечер на кино,сред тълпите – няма начин.

Откакто изброих филмите му,гледам че някакви класации се водят.Няма лошо,Маестрото заслужава.
Като че ли най ми бръкна в сърцето Интерстелар – първия ми Ноланов филм на ГОЛЯМ екран.Втори бих наредил втория филм на Батман,със Леджър.Това се казваше финал.
А сега трябва да чакаме години за следващия шедьовър.

Nedev88

Ми на IMAX го гледах в София и не ме впечатли особено(IMAXa имам предвид). Имаше хубави и сравнително ефектни екшън сцени, но нито адреналина ми се покачи, нито бях взривен от емоции на излизане от киното. Ако знаеш къде има хубав IMAX, кажи, за да отида да го гледам там.

abv

Кога разбрахте какво е IMAX,кога започнахте да критикувате…
Веднъж да пробваш формата,след това ще влезеш в обикновен салон само ако филма който те интересува НЕ е на IMAX.Още повече че разликата в цената е 1-2лв.
Петър няма да го признае тук,но отсега нататък ще гледа само един формат – познайте кой 😉

Nedev88

Хареса ми, но не мисля, че е непременно за IMAX гледане. Може и обикновенно 2D , но с добро аудио озвучение.

Иначе, не мисля, че е най-добрият на Нолан. Генезис ми хареса малко повече (гледах го на кино точно преди премиерата на Тенет), както и Престиж си остава номер 1(за мен). 8/10

abv

Още помня какво беше на първия Ноланов филм на IMAX – Интерстелар …
Хората които сега откриват тоя формат,вече са изпуснали 7-8 години хитове.Направо не знаят какво са изпуснали…
Погледнах в IMDB за следващия проект на Маестрото,и новините хич не са добри.Явно ще прави римейк на Мементо,там отидоха едно 3 години.И още 3 да направи нов филм.Нещо не ми се чака до 2026-а за новия шедьовър.

Иначе това IMAX,Far Cry серията – дано поне малко да покрият направо фундаменталните пропуски за филми/сериали/книги/игри/кино които съм виждал тук в страницата.
Не се подигравам,но как може да се пишете фенове и пак да сте пропуснали най доброто в изброените горе категории – и то година след година след година.

Петър Атанасов

Пределно ясно съм написал, че филмът ми е харесал. Огледалната оценка очевидно показва същото. Но чак пък шок да е трябвало да ми минава… Малко си се изсилил 🙂

abv

Автора явно е изчакал няколко дена да мине шока,и тогава е написал ревюто.С някаква критика се опитва да скрие колко му е харесал ФИЛМА.И за човек който не е фен на Нолан е подозрително добре запознат с творчеството му.Няма лошо,следващия му шедьовър ще е чак след 3-4 години.
Моето мнение е ясно,няма нужда да пиша.Оценката (5.45) я показва огледално обърната,вероятно е остатък от адреналина и емоцията 😉
IMAX? 4DX? Кое беше?