4 коментара
kosm subitiq

5-те най-важни космически събития за 2011

Напоследък космосът около Земята ври и кипи от човешка дейност.

Наскоро списание „Тайм“ публикува своята класация за 10-те най-важни събития в космоса през 2011. Ние пък си имаме собствено мнение и ще се спрем на традиционния брой за нашите класации – 5. И така, кои са най-важните 5 събития в космоса според SciFi.bg?

Изображение с име: Juno_Mission_to_Jupiter_(2010_Artist's_Concept)5. Изстрелването на космическия апарат Джуно

На 5 август беше изстрелян в космоса космическият апарат Джуно. Неговата мисия е да достигне до Юпитер, за да го снима и изследва през 33-те обиколки, които ще направи на газовия гигант. Уредът тежи 3,6 тона и ще постави рекорд по изминато разстояние само на слънчева енергия, подпомогнат от трите си соларни панела и ниската консумация на бордовите компютри. Джуно се отличава и с една глезотийка – на борда има легофигурки на боговете Юпитер и Юнона, както и на Галилео Галилей. Целта не е да се представим именно с тях на евентуалните извънземни, които апаратът може да срещне по пътя, а да се повиши интереса на децата към космическите изследвания.

4. Откриването на Татуин

През септември космическият телескоп Кеплер успя да засече студена газообразна планета, която, също като Татуин, родния свят на Люк Скайуокър от „Междузвездни войни“, обикаля около две слънца. Официалното й име е Кеплер-16b, а размерите й са приблизително колкото на Сатурн. Двете звезди, около които обикаля тя, са по-малки от нашето слънце. Според шефа на изследователския екип на такива планети има по-голям шанс да се зароди живот.

Изображение с име: 5-те най-важни космически събития за 20113. Краят на американските совалки

Тази година се пенсионираха и последните совалки на НАСА, с което тяхната мисия официално приключи. Разбира се, походите на американските астронавти в космоса няма да приключат, но оттук нататък асоциацията ще плаща на Русия, ако иска да праща хора на МКС. Трите совалки ще влязат в музей, а НАСА ще мисли дали и как да продължи независимите си от други държави полети в космоса.

2. Откриването на огромен облак вода

Едно от най-важните открития на астрономите е огромен облак с вода в космоса. Образуванието се намира около квазара APM 08279+5255, а масата му е 140 трилиона пъти по-голяма от тази на Световния океан, което го прави най-големия воден резервоар във Вселената. Засега ни е малко далечко, но в далечното бъдеще, когато човечеството ще изпитва проблеми с недостига на вода, може би именно оттам ще можем да възстановим ресурсите си?

Изображение с име: dna1. Откриването на ДНК в метеорити

Учени са открили в парчета от паднали на Антарктида метеорити части от ДНК. Откритите „тухли на живота“ са адеин и гутаин, част от елементите на нуклеотидите, които съставят дезоксирибонуклеиновата киселина на живите организми. Значението на събитието идва от това, че те не са със земен произход, което за пореден път доказва, че живот може да се зароди и другаде, не само на Земята.

Разгледайте и галерията на „Тайм“ с най-добрите космически снимки от тази година.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата