omnibus r

Пътуване с омнибуса

Ревю на сборника „Омнибус“ от Филип К. Дик и изд. „Бард“.

Изображение с име: omnibus synuvat li androidite elektroovceПреди време пуснахме ревю на „Сънуват ли андроидите електроовце?“ от Филип К. Дик, като част от сборника „Омнибус“. Изводите от повестта (новелата? романа?) бяха, че Дик има страхотни и смели идеи, но затруднения в реализирането им като добри сюжети. Дали заради почитанието ми към „Блейд Рънър 2049“, дали защото самата творба е като цяло доста сполучлива, крайното ми впечатление остана много добро. За съжаление, повечето произведения в „Омнибус“ нямат същия късмет, въпреки че изводите за цялостното творчество си остават същите.

Сборникът започва с разказчето „Спомени на едро“, по който е правен страхотният филм „Зов за завръщане“ с Арнолд Шварценегер (и не толкова страхотният с Колин Фарел). В този разказ най-ясно си личат феноменалното въображение на Филип К. Дик и склонността му да претупва нещата. Дъглас Куейл води скучен живот и отива да му имплантират интересни спомени, та да има с какво да се разнообрази и да си повдигне самочувствието. Оказва се обаче, че е сядал в машината и преди… Както филмът показва, идеята има огромен потенциал за развитие с богат и заплетен сюжет. Дик препуска през този потенциал, сякаш бързайки да приключи по-бързо и да се захване със следващия разказ. Сюжетът е интригуващ, но не много добре обмислен и изпипан. Което не пречи на идеята да си остава гениална, просто оставя читателя с незадоволена жажда за повече.

„Вариант две“ е малко по-дълга творба, по която е направен филмът „Писъци“ от 1995 г. ООН и СССР (да не забравяме, че разказите са писани отдавна) се изтребват в опустошителна война, като всяка от страните се чуди каква по-смъртоносна технология да измисли, за да довърши другата. Стигат дотам, че създават умни машини, които могат да имитират хора, за да печелят доверието им и да се промъкват сред тях, след което по-лесно да ги избият. Накрая останките от армиите на двете страни се обединяват срещу ужасяващата технология в името на човечеството, но не се знае дали не е прекалено късно. Отново – много добра идея с важно послание, но невпечатляващо изпълнение. Обратите са предвидими, героите са скучни, разказът лесно се забравя. От една страна, може би щеше да спечели от повече обем за развитие на света и героите, но от друга – и в тези 50 страници не се случва кой знае какво, така че броят страници би могъл даже да се редуцира. Не съм гледал филма, за да сравнявам.

С подобен обем е и „Специален доклад“ (по който е правен едноименният филм с Том Круз, а по-късно и провалилият се сериал). Честно казано, тук останах доста по-доволен. Концепцията за сюжета е подобна на филма, но разказът я развива по-добре. Героят пак е стереотипен, но и някак си чаровен, историята върви по-бързо и вълнуващо. В недалечното бъдеще е разработена технология, която да се възползва от редкия „талант“ на единици хора да предвиждат престъпленията. Така извършителите се задържат и опандизват още преди да са съгрешили. Технологията работи добре и обществото просперира, но тя явно не е винаги точна и с нея може да се злоупотребява… Главният герой е сред хората, които обработва информацията от „предкоговете“ (или маймунките, както някои шеговито ги наричат) и изпада в потрес, когато излизат данни, че той ще убие непознат за него човек. Докато се опитва да се ориентира в странната ситуация и да запази живота и работата си, Андъртън ще разкрие много мистерии и конспирации. В този разказ имаме най-добро съвпадение между потенциал и реализация на идеята и сигурно затова той се е получил най-хубав сред по-кратките.

Изображение с име: minority report

„Заплащането“ също е доста сполучлив разказ в малко над 40 страници. Дженингс се събужда след 2 години мистериозна работа за секретна организация. Спомените му за този период са изтрити, както е било по договор, и сега той е свободен да продължи живота си значително по-богат. Оказва се обаче, че в края на работните си задължения е изразил желание паричният хонорар да бъде заменен с чип за автобус, ивица зелен плат, счупен чип за покер и още няколко наглед безсмислени предмета. Защо, по дяволите, е взел такова решение и какво е правил през тези 2 години? Следващите няколко дни лудешки приключения ще отговорят на въпроса по напълно задоволителен начин. Разказът е вдъхновяващ, въображението на Дик отново действа с пълен размах, а недостатъците на стила и сюжета са достатъчно малки, за да се пренебрегнат. Не съм гледал едноименният филм по този разказ от 2003 година, дори не го бях и чувал, но ще му обърна внимание в недалечно бъдеще.

„Камера потъмняла“ е най-дългото произведение в сборника, също издавано като самостоятелен роман преди, филмиран през 2006 г. Води се една от най-популярните и добри творби на Дик, въпреки че на мен въобще не ми хареса. Ако знаете нещо за автора, със сигурност сте чували, че той е бил наркоман и дрогата много му е помагала във вдъхновенията. Това най-много си личи в „Камера потъмняла“ където главният герой е хем наркоман, хем полицай под прикритие, разследващ наркомани. Творбата е посветена на трудностите да поддържаш мисловния си процес, когато мозъкът ти е станал на пихтия заради дрогата. Не е лесно да различиш кое е реално и кое – фантазия. В случая на Боб Арктър двете половини на мозъка му започват да функционират поотделно и дори да не разпознават, че са две личности в едно тяло… За съжаление, творбата е доста скучна, макар и с моментни проблясъци. Разбирам, че написването й е било един вид самотерапия за Дик, както и защо много други хора я харесват, но на мен не ми допадна, защото е твърде дълга, мудна и сюрреалистична за моя вкус, а депресиращото развитие на сюжета е по тема, която е далеч от мен.

Изображение с име: Philip-K-Dick-Art-Painting-Blade-Runner-Ubik
Филип К. Дик

„Златният човек“ се развива като типичен филм за супергерои, но с акцент върху лошия и без добрият да е супергерой. Човечеството е започнало да мутира – къде сполучливо (децата се раждат с нови способности), къде не (децата се раждат безполезни изродчета). Правителството се е заело да отстранява мутациите, но, разбира се, няма да му се удаде, защото еволюцията не може да бъде спряна, дори когато следващото ниво (или разклонение) е много различно от нашето. В случая агент Бейнс гони един тийнейджър с невероятни способности, но и липса на човешки ум и емоции. Историята не е нищо особено, а идеята е да се запитаме прави ли сме да преследваме различните от нас, какво е бъдещето ни като раса и можем ли да го спрем. Става за четене, макар и да не е задължително произведение.

Последният разказ преди „Сънуват ли андроидите електроовце?“ е „Агенти на съдбата“. И по това има филм, а също и епизод от „Зоната на здрача“. Хората живеем живота си, но не съзнаваме, че сме контролирани и направлявани от сили и същества над нас. Понякога тези същества променят реалността ни и е много важно да не усетим това. Един от „божиите служители“ обаче, поспаливо куче, закъснява със задачата си и я изпълнява цяла минута по-късно. Това води до разстройване на плана за деня и до това един обикновен човечец да разкрие цялата схема като се озове в реконструиран сектор по време на „божествените“ ремонтни дейности. Как ще се справят вселенските служители с този гаф? Може ли човекът да запази разсъдъка си? Разказът е хем доста сериозно метафизичен, хем забавен и лековат, така че заслужава да му се обърне внимание.

Ще се въздържа от обща оценка на „Омнибус“, тъй като произведенията са доста различни и разнообразни, както по тематика и обем, така и по качество. Като цяло обаче мога да ви дам препоръка да си вземете сборника и да го прочетете. Филип К. Дик е сред емблемите на американската фантастика и сред вдъхновителите на цели поколения творци след него, така че е редно да го познавате. Може да не е майстор-писател, но въображението му е лудо и заслужаващо почит. Книгата не е евтина, но е много съдържателна (8 филмирани произведения на Дик върху 700 страници) и е направена с любов.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата