1 коментар
the meg

Sharknado 7: Welcome to China

Ревю на филма „Мега звяр“, по кината от 10 август.

Изображение с име: meg-posterДобре, разбирам. Морето е страшно. Не се вижда добре какво плува вътре, никак не е приятно нещо да ви докосне по крака докато плувате, за някои хора това усещане си плаче за овековечаване в хорър творба. Стивън Спилбърг влезе в историята преди 43 години с „Челюсти“, първият суперуспешен филм за кръвожадни акули, смятан за класика до ден днешен.

Въпреки това, не мога да проумея защо всяка година трябва да се изявяват неговите подражатели? Колко от десетките копия и продължения на „Челюсти“ успяха да постигнат същото и колко се помнят единствено като източник на подигравки (само „Акулонадо“ съчетава и двете – The Meg е напълно достоен да бъде част от тази серия, оттам и заглавието на ревюто)? Кому е хрумнало да налее 150 милиона долара, за да повтори същата концепция, но по много по-долнопробен начин?

Всъщност, тези въпроси не са с толкова труден отговор – продукцията е съвместна между САЩ и Китай. В най-населената страна в света обожават кино със зрелища, без смисъл или каквато и да е логика в сюжета, именно такива са и най-касовите им филми, наредили се в световните класации. Само вижте „Русалката“, ако я изтърпите повече от 5 минути. И ако наистина Китай се очертава да стане новият хегемон в киното, а тамошните продуценти ще инвестират все в такива продукции, то ни очаква едно много мрачно бъдеще, в което по кината ще пускат само тъпотии.

Не ме разбирайте погрешно, за всеки тип забавление си има публика и в това няма лошо, но ако филм като „Небостъргачът“ е направо шедьовър в сравнение с „Мега звяр“, то основанията за притеснение стават прекалено много. Може концепцията и трейлърът да изглеждат добре за съответния таргет, но те буквално представят единствените хубави елементи във филма и нагло лъжат, че има нещо повече.

Бутон за зареждане на YouTube видео

Концепцията на The Meg е повече от елементарна – група изследователи откриват мегалодон – огромна акула от времето на динозаврите, изчезнала преди 2 милиона години. Тогава се налага да се намеси мъжкарят Джейсън Стейтъм, за да ги спаси. Дотук звучи достатъчно прилично и обещава свежо лятно филмче с морски звяр, нали? Но в разработката на детайлите от тази концепция екипът се проваля на абсолютно всяка крачка. Дори не знам откъде да започна с подробностите. От милиардера, който уж е построил станцията, но не знае за какво служи тя? От малкото момиченце, което се мотае сред скъпото оборудване и акулите? От срещата на Стейтъм с мега звяра преди мега звярът да бъде открит и неволно пуснат на свобода от изследователите? От голямото спасяване, което би могло да бъде извършено от всеки друг със същата техника? От някое от стотиците клишета? Описването на дупките не само в сюжета, но и в самата концепция е твърде непосилна задача за лаик с главоболие като мен, така че ще си я спестя. Съвременните блокбъстъри по подразбиране са тъпи и затова е ясно, че винаги ще има определено количество нелогизми, които трябва да се преглътнат, но тук чашата прелива още на първите 20 минути.

Нека преминем към по-важното за този тип филми. Никой не отива да ги гледа заради дълбокомислени сюжети с философски послания или добре разработени герои. Отива се за зрелищата и ефектите. Уви, и тук разочарованието е пълно. Има около минута с хубави подводни пейзажи и животни, но твърде тъмни, размазани и откъслечни, за да са красиви. През повечето време акулата дори не се показва. Уж за да е по-страшна, но всъщност за да се спестят пари от ефекти, камерата избягва да я снима. Фокусира се само върху главните герои, които се оглеждат трескаво за мега звяра, не го виждат докато не е твърде късно, след което подводницата или клетката им е бутната от чудовището и само виждаме как всичко се раздрусва. И после пак същото. Малко повече видимост имаме в сцената в края, където мегалодонът стига до плажуващите, но отново, никой не го вижда докато не става твърде късно, и разбира се, употребата му е максимално пестелива. За морски звяр с дължина 25 метра мегалодонът много успешно се справя с прикриването си и с плуването по места с дълбочина два метра. Междувременно, филмът е много беден и на локации – над половината от историята се развива в подводната база (с общо две и половина стаи), където усещането е много повече като от телевизионен театър, а не като от кандидат-блокбъстър, направен за деветцифрена сума. В голямата скъпа база пък работят точно шест човека, без да броим момиченцето. Нивото на ефектите, когато ги има, не е много по-високо от това на продукциите на Hallmark.

Изображение с име: the-meg-movie

Какво може да спаси The Meg тогава? Актьорската игра? Със сигурност не. Тук видях някои от най-некадърните и претупани изпълнения от последните години. Джейсън Стейтъм се мотае пред камера само колкото да вземе хонорар, а Бингбинг Ли е като току-що завършила курс от школата по актьорско майсторство на Стефан Данаилов – старае се в името на народната република и комунистическата слава, но не й се получава. Клиф Къртис, изиграл най-нелепата смърт в „Пази се от живите мъртви“, се е заблудил, че филмът може да му е вратата към успешна кинокариера, но той явно толкова си може да играе и да се ориентира къде се намира. За щастие, повечето от моментите със смърт на второстепенни герои стават твърде бързо или извън кадър, тоест не се налага да гледаме долнопробни отпускания на глава и тела, но смешната драматична музика си я има, както и сърцераздирателните викове на оцелелите близки след конкретния спестен кадър.

В краен случай може да разчитате на хумор като причина да не напуснете киносалона след десетата минута – в интерес на истината, има два-три опита, в които шегите усмихват, предимно с момиченцето, което е изненадващо недразнещо, предвид че изобщо не трябва да е там. Също и още две-три сцени, които трябва да са страшни и напрягащи, но също са смешни, защото са некадърно направени. За съжаление обаче, те са много по-малко, отколкото е необходимо, за да влезе филмът в графа „толкова зле, че е добре“ и да бъде забавен и привличащ вниманието. „Мега звяр“ не знае дали иска да е лятна комедия или ужасяващ трилър и лутането между двете крайности е също толкова болезнено, колкото ухапванията на акулата. Романтичната нишка в историята пък просто не заслужава коментар. Стократно повече химия има между Джейсън Стейтъм и момиченцето, отколкото между него и двете жени, с които уж е имал или ще има любов, взети заедно.

Изображение с име: jason bingbing

И така, разбирам ви, ако сте имали някакви надежди филмът да не е тотална брадва и ако просто обичате подобен тип продукции или пък сте готови да гледате всичко с Джейсън Стейтъм. Въпреки това ви съветвам „Мега звяр“ да го пропуснете. Нищо в него не си заслужава и спокойно заявявам, че това е най-тъпият филм на годината до момента. При „Небостъргачът“ поне можех да ви посъветвам да изчакате една-две години да го пуснат в неделя вечер по бтв или кино нова, за да го гледате докато вечеряте с роднините, но за „Мега звяр“ и това не мога, тъй като дори българските ефирни телевизии едва ли биха се унижили с него. Няма да го дадат и по каналите за детски филми (а той определено е като за 7-годишни), тъй като в него има прекалено много кръв и насилие, за да го позволят юес-мамите на децата си. Едва ли ще го видите и като нелегално заснет с камера от киносалона по торентите, тъй като всеки уважаващ себе си пират би се отказал да се занимава и вместо това би използвал телефона си да разцъква RenRen, Tantan или каквито там брутално копирани от американските, но одобрени от Партията-майка социални мрежи и мобилни приложения са популярни в Китай сега. „Мега звяр“ е една дупка, в която вече са закопани 150 милиона, и не е нужно да хвърляте в нея вашите пари и време.

 

Изображение с име: Sharknado 7: Welcome to ChinaМоята оценка:
История – 3-
Герои – 3-
Режисура, ефекти и актьорска игра – 3+
Eлементи на изненада – 3
Теми за размисъл – 2
Емоционален заряд – 2+
Фантастични елементи – 3
Саундтрак – 4
Старание на екипа – 4
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 4.50

Общ успех: Среден (3.15)

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата