За феновете на Warcraft и Рагнар Лотброк

For the Horde! Ревю на филма „Warcraft: Началото“, по кината от 10 юни.

Ако сте фенове на емблематичната поредица игри на Blizzard, вероятно вече чакате обявения преди 10 години филм с нетърпение. Наистина, това е една от игрите с най-пленяващите светове, сюжети и персонажи (макар, по мое мнение, да отстъпва на Starcraft) и изглежда много благодатна за адаптация към киното. Уви, според повечето критици, първият опит на Blizzard е провал. Според мен филмът е много добър, но e предназначен за фенове (ако не на играта, то поне на жанра като цяло), които могат да си затворят очите за недостатъците.

Историята на „Warcraft: Началото“ започва баш в началото – орките от умиращия свят Дренор за пръв път отварят портал към човешкото кралство Азерот. Техният план е да го завладеят и да заживеят там, без значение кого ще избият по пътя (даже ако им се наложи да избиват повече – по-добре, войната е важна част от живота им). Предвожда ги шаманът Гул`дан, който владее магията Фел – изсмуквайки жизнената сила на животни или пленници, той може да прави почти всичко и да бъде почти непобедим. На следващото йерархично ниво са главатарите на клановете, един от които е Дуротан, а неговата жена, Драка, е бременна. Дуротан държи повече на традициите, подчинява се на Гул`дан, както те повеляват, но не бърза да се доверява на магията Фел – той знае, че тя винаги си има цена и не желае кланът или расата му да я плащат. С Ордата на орките пътува като пленница и Гарона – мелез между орк и нещо друго (но прилича бая на човек).

Светът на хората от друга страна е толкова утопичен, колкото може да бъде в един фентъзи свят по средновековен модел. Различни раси живеят заедно в мир и любов, самите хора са доста отворени дори към отделни индивиди от нашествениците, защото вярват в доброто и във възможността всички да се разбират без да се избиват (нещо като отношението на по-цивилизованата част от обществото към бежанците). Най-отгоре е крал Лейн, подкрепян от милосърдната си съпруга и боеспособния й брат, Лотар, който е и командир в армията. Светът изобилства от магия, като най-силният магьосник е Пазителят, който живее в отшелничество, но може да бъде призоваван в случай на нужда. Главен герой от тази страна е и Кадгар, чирак на Пазителя, който в последствие се е отказал от чиракуването, но не и от уменията си.

Гул`дан е доста внушителен.

Гул`дан е доста внушителен.

Ако не сте играли игрите досега, вероятно се чувствате затрупани от имена – точно така ще се чувствате и докато гледате филма, поне в първите 30 мин. Една от големите критики към него е, че е препълнен с персонажи и сюжети, които не могат да се развият качествено, дори граничат с инфодъмп и объркват зрителя. От една страна съм съгласен – наистина на моменти има излишни отклонения, които може би искат да напомнят на „Властелина на пръстените“, но не им се получава, защото там някак си Питър Джаксън успява да накара допълнителните моменти да се чувстват не като товар, а като важна част от пъзела, била тя и от периферията му. Дънкан Джоунс не успява. От друга страна, колкото и обидно да звучи сравнението, вселената на Warcraft не е по-бедна от тази на The Lord of the Rings. Тя също изобилства с интересни герои и истории, които могат да бъдат разказани в епична сага. На мен лично всички герои ми бяха интересни, с някои почувствах и емоционална връзка, но е факт, че не могат да се нарекат развити и не са пренесени на големия екран по най-пълноценния начин. Все пак бонус точки в графа Герои филмът получава заради Гул`дан – отдавна не бях гледал интересно направен злодей, дори покрай комиксовите глупости бях забравил какво е.

Сюжетът във филма като цяло върви доста близо до този на игрите, макар и с отклонения откъм герои и инструменти на повествованието. Така например, в игрите магията Фел се свързва с The Burning Legion (любимата ми раса – демоните и немъртвите са ми хиляди пъти по-интересни от орките и хората) и се появява чак в третата игра като елемент от второстепенна история, докато тук е централна за историята, но без да се споменава Горящия легион (само се загатва визуално). В игрите Гарона е треторазряден персонаж, повече е развита в комикси и романи, а тук е от най-важните. Във филма пък Лотар има син, което е ново за персонажа и според мен го обогатява доста добре. За съжаление, от игрите са взети също обратите и предателствата, които така хем са предвидими за феновете, хем допринасят за претоварването на филма с излишни елементи от гледна точка на лаиците. Но пък за феновете това не е такъв минус – близката адаптация с любов към играта им дава шанса да зърнат повече от любимите си персонажи, локации и същества на голям екран. Моето лично мнение за историята е, че първите 90 минути от филма са супер, но последните 30 правят всичко възможно да развалят доброто впечатление и до голяма степен успяват, особено що се отнася до орките и техните традиции.

От фентъзи елементите не е пестено.

От фентъзи елементите не е пестено.

Актьорската игра е друг противоречив елемент на филма. Травис Фимел, например, играе уоркрафтския Лотар по начин, който е много подобен на ролята му на Рагнар Лотброк във „Викинги“. От една страна, звучи ужасно да смесваш две тотално различни неща, а и не говори добре за уменията по принцип. От друга, шантавите движения и физиономии много му помагат да се открои и да се получи неочаквано добра комбинация – поне аз мисля така, може би защото съм фен и на „Викинги“. Пола Патън играе оркската мелезка Гарона, която минава през доста драматични моменти. От една страна, актрисата и образът й са симпатични. От друга – на моменти Патън яко преиграва, а двата долни зъба, стърчащи от ченето й, разсейват. Останалите актьори пък (поне от човешката страна, за анимираните орки ми е трудно да преценя кое е актьорска игра и кое компютърна) постигат минимума, но не си дават твърде много зор да вкарват емоция или живец в героите си.

Визуално, филмът е страхотен, въпреки противоречивия вид на орките и лекото оливане с компютърна анимация понякога. Някои сцени изглеждат като взети от великолепните трейлъри на Blizzard (наби ми се в съзнанието моментът, в който Гул`дан си играе с жизнената сила на пленник, изсмуквайки нещастника малко по малко, докато междувременно си води обикновен разговор). Пътуването между световете, мащабните магии, пейзажите, от време на време и битките (а има много повече битки, отколкото трейлърът показва) се съчетават в зрелище, което си струва да се види.

Честно казано, не знам защо оценката на критиците в момента е толкова ниска – в Rotten Tomatoes се върти около 20%, мнозина го описват като тотална катастрофа, но „Warcraft: Началото“ изобщо не е толкова зле. Не е перфектен, има достатъчно кусури, за да вдъхнови обширно ревю от cinemascrotum, но има и много интересни моменти, дори по-емоционални такива, страхотна визия и адски богата вселена с огромен потенциал, който няма как да не си личи дори на далите ниска оценка. Дори повдига и някои теми за размисъл – отражението на делата ни върху следващите поколения, кое е предателство и кое е геройство, бежанците и др. Аз съм доволен от видяното и го препоръчвам не само на Warcraft-феновете, но и на почитателите на мащабните фентъзита като цяло.

 

бележникМоята оценка:

История – 5
Герои – 5
Режисура и ефекти – 5.50
Актьорска игра – 5-
Елементи на изненада – 4.50
Теми за размисъл – 5
Емоционален заряд – 5
Фантастични елементи – 6+
Саундтрак – 5
Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5

Общ успех: Мн. добър (5,10)

Статията е на повече от половин година, информацията в нея вече може да не е актуална.
17 коментара

Вашият коментар

Поддържани BB тагове: [spoiler], [img], [b], [u], [i] и [url]

Вход | Регистрация   |  

Maltorian

Този филм наистина е повече за фенове на играта. Въпреки това, обаче всички мои приятели и роднини гледаха филма с мен и им хареса, а те дори не са виждали играта. И естествено, че няма толкова голямо развитие на героите, защото това е едно малко парче от играта. Хайде почни от началото (книгите), мини през петте стратегически игри и след това изиграй RPG-то заедно с всички експанжъни. Как очакваш цяла игра да се събере във филм, особенно най-голямата игра в света. Властелина на пръстените беше по-добър, защото беше по книга, а това са игри и книги, събрани на куп. Имаш и някои грешки: Гул’ дан е warlock (черодей), той никога не е бил шаман. Кадгар не е чирак на Медив, той бе ученик на Кирин тор. Последно в Азерот не са царяли никакви мир и разбирателство. Даже много от расите не се познавали. В сюжета на филма, обаче има пет други грешки. 1Алианц не съществуват до втората война; 2Високите елфи, джуджетата и гномите се появяват във втората война; 3Блакханд трябваше да бъде убит от Дуумхамър в Мак’ гора (двубой до смърт) за мястото на вожд; 4Гарона трябваше да убие Леин, докато нейният ум бе контролиран от Медив. 5Кадгар трябваше рязко да се застари в битката с Медив. За третото и четвъртото разбирам, те ще трябва да добавят някъде час и половина за тези неща. Честно казано е чудо, че този филм излезе толкова добре. И не забравяй- Всеки филм, който е мразен от американските критици е добър, а всеки който им харесва е лош. Да не забравяме, че те одобриха Междузвездни войни 7. Дисни съсипаха този велик филм. На критиците им хареса, а за феновете, включително и за мен и цялото ми семейство, беше абсолютен боклук!

Nedev88

Верно е само за феновете. Нищо впечатляващо не видях в този филм. Твърде много компютърна намеса, клишета, слаби актьори, скучни герои (с изключение може би на магьосника от орките). 4/10

Петър Атанасов

Разбрах те, но продължавам да не съм съгласен 🙂 Борбата между хората и буболечките е малка част от Старкрафт. Не мисля, че приликите са толкова много. Естествено, ако тръгнат да правят типичен холивудски буламач, нищо чудно само това да оставят, при което ще си прав…

cinemascrotum

Естествено, че се майтапех за „Звездни рейнджъри“, защото очевидно не е правен по играта на Близард, но имах предвид, че цялата концепция за футуристични пехотинци, сражаващи се срещу раса от извънземни инсектоиди на чужди планети вече е правена и евентуален „Старкрафт“ филм ще бъде изключително ощетен от множеството прилики, освен ако Близард не направят точно обратното и го центрират единствено върху конфликт между терани и протоси.

Петър Атанасов

Не съм аз, аз из парковете ходя само по без шлифер. И не съм съгласен със забележката ти за Старкрафт ? Макар че наистина поредицата не е толкова популярна по света, колкото в България, и ако Уоркрафт не е очаквания успех, едва ли Близард ще се метнат и на Старкрафт. Уви.

cinemascrotum

Знаех си, че някой ме следи! Освен, ако онзи с шлифера в парка не си ти? ?

И само да вметна, че скоро няма да има филм по „Старкрафт“, защото вече имаше – наричаше се „Звездни рейнджъри“.

Петър Атанасов

викто Мда, защо не 🙂 Дори когато критикува хубави филми, забележките му са на място.

викто

следиш синемаскротум?

Петър Атанасов

infi Всъщност, и аз не съм съвсем обективен, защото за мен игрите Resident Evil 1-3 са много специална част от детството ми, докато Warcraft не ми е толкова важен (сравнително късно почнах от третата част, и то след като вече бях играл и много харесал Starcraft). Колкото за последния Заразно зло – не знам какво разбираш под достоен завършек като се има предвид средното качество на поредицата :))) Едва ли ще е хубав филм, но ще се гледа задължително въпреки това. Аз ограничавам надеждите си до поне 1 сцена, която да се запомни толкова, колкото първата от Retribution – за повече не смея. Но като безмозъчен фен, бих гледал всичко с марката Resident Evil лепната отгоре :)) Това, на което най-много се надявам сега, е сериал или поне филм по Starcraft. На това вече бих изпитал кеф като твоя сега 🙂

Иван Стамболийски
infi

Петър Атанасов В общи линии не мога да бъда напълно обективен и двете игри съм ги играл, и двете са ми харесали, но само едната ми е любима, и чувството да гледам филм по-нея който да ми хареса е съвсем друго. От друга страна ако смятаме играта спрямо филма и филма спрямо играта, съм съгласен RE филма е пъти по-добър от играта, докато при WOW не е така. Надявам се новата част на RE да е един достоен завършек(този път окончателен :D) на поредицата.

Петър Атанасов

Надявам се да си прав, но само един пропуск виждам в разсъжденията ти. За мен най-добрият филм по игра си остава Resident Evil. И въпреки че вторият не беше лош, за мен там поредицата е низходяща, като всеки следващ филм е много по-зле от предишния. Пети изкопа ново дъно и нямам търпение да видя колко по-ниско може да падне шестият 🙂 Но и аз се надявам да има цяла поредица и следващите филми да са по-добри – има го потенциала.

Иван Стамболийски

Първо преди да почне филма някой в киното викна For the horde и цялата зала отговори 😀 Епик момент няма да го забравя никога!
Така, над 2 часа седя изтръпнал и без да мигам докато гледам да не изпусна някои easter eggs. От началото с Lok’tar Ogar и for the horde до края с алианските бъртвежи. Да, вярно, че филма както предположих беше пълен черни дупки, и да вярно актьорската игра не струваше. Но по дяволите кой ти обръща внимание на тези неща когато виждаш свят в който си отделил години да оживява пред теб? От тук нататък близард могат само да се учат от грешките си и да направят продължението (което без съмнение ще има) като внимателно анализират грешките и ги изчистят, така че при следващия филм дори критиците да останат безмълвни. Така се правят филми по компютърни игри, с любов и самия филм да те вкарва в атмосферата все едно си в играта. Като човек който е гледал всички филми по компютърни игри, това е най-добрия, като втория е на светлини години след него. Дано това поведе крак и всички други филми по игри да бъдат такива (assassin’s creed е на линия).
Разликата в историята между играта и филма няма да коментирам, според мен не е толкова фрапираща :).
Чакам книгата и director cut версията

Петър Атанасов

Абе май си казват, че другата половина на Гарона е дренайска, със сигурност поне го намекват, но тя си е на практика човек със зелена пудра по кожата и два грозни зъба на мутрата. А и е малко съмнително как веднага заприказва на човешки и тръгна да се залюбва с човек. Но карай де, това да са кусурите 🙂

Аз със удоволствие бих гледал още един филм – Трал тепърва има да расте, а Артас да се появи и да стане на зомби след това 🙂

Петя Ивайлова

Оказва се, че филмът е много добре приет в Китай; сигурно ще има продължения, независимо дали американците го одобряват.

Петя Ивайлова

Не съм фен на Уоркрафт, но ще го гледам и сигурно ще ми хареса. Радвам се, че Рагнар отново е млад 🙂

Иван Стамболийски

Гарона в историята е на половина орк, на половина драней. Освен ако във филма не са объркали тотално нещо и тя е наполовина човек (като се има предвид че хора и орки се виждат за първи път…). Този филм си беше направен за феновете, няма как да ти хареса ако отидеш просто да гледаш филма и очакваш всичко да е там. Имаше си предистория като книга, ще има роман по филма, и ще има director cut който е с 40м по дълъг.