14 коментара
gorqshti pari

Седемте най-големи провала във фантастиката от киното за 2019 г.

Класация на седемте филма с най-големи загуби в бокс-офиса.

2019 беше една от най-наситените с жанрови киносъбития досега – грандиозни поредици бяха завършени или изживяха своите кулминации, пъстри римейкове спечелиха сърцата на ново поколение фенове. За съжаление, имаше и доста неуспехи във фантастиката, като тук ще видим кои са най-големите от тях. Подчертаваме, че тук ще гледаме само бюджетите и приходите от бокс-офиса, а качествата на съответните филми няма да имат особено значение. Разбира се, числата са условни, защото никое холивудско студио не разкрива точния размер на бюджетите за продукция и маркетинг на филмите, а и е много трудно да се проследи какъв процент от приходите реално отива при тях, защото в различните пазари сделките са различни, но ще се придържаме към правилото, че един филм трябва да направи два пъти бюджета си, за да донесе печалба, а тези примери са били най-далеч от тази цел. Като критерий за класацията ще сметнем потенциалната загуба по формула, съставена по наше усмотрение, защото и без друго няма точно такава – умножаваме бюджета по 1,3, за да добавим маркетингови разходи, споделянето на приходи като част от хонорарите на екипа и др. разходи, които не се включват в официалната оценка, а приходите ще намалим наполовина, за да отразим процентите, които остават в кината и местните разпространители.

И така, да видим кои филми лепнаха срамно петно на фантастичния жанр в очите на инвеститори и продуценти (които, както знаем, са с формата на доларови знаци).

Captive State

Изображение с име: Captive State

Бюджет: 25 милиона, Приходи: 8,8 милиона, Потенциална загуба: 28,1 милиона

Още когато показахме трейлъра за този филм, знаехме, че едва ли ще стане умопомрачителен хит. Но с бюджет от 25 милиона и достатъчно международно ориентиран сюжет, вярвахме, че поне ще бъдат положени необходимите маркетингови усилия за широко разпространение и стабилни рекламни кампании. Уви, лентата така и не стигна до държавици като нашата, а не се е представила добре и в англоговорящия свят. Въпреки че инвестицията не е кой знае колко голяма за фантастичен филм със специални ефекти, тя не само не се е възстановила, но и е генерирала още повече загуби, вероятно дори надвишаващи първоначалния бюджет. Ще бъде интересно да се изрови „Пленена държава“ отнякъде, за да се прецени дали качествата му отговарят на финансовия резултат (мненията на критиците по въпроса са разделени) или стряскащото увътряне на инвеститора се дължи предимно на липси в маркетинга.

Replicas

Изображение с име: Replicas-Keanu-Reeves

Бюджет: 30 милиона, Приходи: 9,2 милиона, Потенциална загуба: 34,4 милиона

Киану Рийвс е може би най-обичаният актьор в момента – заради неговите харизма, талант, доброта и завиден за годините му външен вид, интернет го обожава. Затова е странно, че филмът му „Реплики“ се представя толкова зле. Причината за ужасяващата загуба, вероятно вкарала продуцентите в повече дългове, отколкото са имали преди да решат да пускат филма по кината, е слабото му разпространение – едва 18 пазара, някои от които са му донесли по по-малко от 20 хиляди долара (Литва и Парагвай например са дори под 10, а в Словения са събрани малко под 17 000). У нас така и не се намери разпространител, който да покаже филма на родната публика, но е възможно това да не се дължи само на български мързел – може би самият филм не е нищо особено, както предполагат ревютата му (едва 9% одобрение в Rotten Tomatoes). Трейлърите не предполагаха чак такъв провал, но те явно лъжат.

Hellboy

Изображение с име: hellboy-2019

Бюджет: 50 милиона, Приходи: 46,7 милиона, Потенциална загуба: 41,7 милиона

Този нестандартен комиксов супергерой, който не е част от „Отмъстителите“ или „Световете на DC“, уж имаше достатъчно фенове, плачещи за продължение или нова версия, които да му помогнат да се задържи сам на повърхността сред огромната конкуренция. С присъствието на Дейвид Харбър, Иън Макшейн и Мила Йовович в състава, перспективите дори изглеждаха добри. Трейлърът обаче веднага понижи рязко очакванията, а отзивите на гледалите филма след това не мотивираха колебаещите се да му доверят пари колкото за един кинобилет и 2 часа от живота си. Като се съпоставят бюджетът и приходите, разликата не изглежда чак толкова сериозна, но загубата му със сигурност е огромна. И можем с висока степен на вероятност да твърдим, че скоро време нова версия на „Хелбой“ на голям екран няма да има, съчувстваме на феновете, които така и не получиха желаното.

Gemini Man

Изображение с име: GEMINI_MAN

Бюджет: 138 милиона, Приходи: 173,1 милиона, Потенциална загуба: 102,9 милиона

Уил Смит определено не е звездата, която беше през 90-те години, но това не пречи и днес да му се хвърлят огромни хонорари, без оглед на реалния потенциал да бъдат оправдани. Нека си спомним провалите на „Отряд самоубийци“, „Земята: Ново начало“, отзивите за „Ярко“, реакцията на интернет когато за пръв път го видя като Джина в „Аладин“… И все пак кариерата на човека все още процъфтява, макар и „Близнакът“ да е поредното петно в нея. Хубаво е, че приходите съвсем не са малко, но пък лошото е, че от САЩ парите са под 50 милиона, а именно там най-висок процент от закупените кинобилети остава в студиото. Екшънът и интересната концепция вероятно са помогнали да бъде намалена загубата, но калпавата реализация и избледнялата слава на Смит явно са били по-силни фактори за ужаса на крайния финансов резултат с девет цифри в червената зона.

Terminator: Dark Fate

Изображение с име: terminator-dark-fate-poster

Бюджет: 185 милиона, Приходи: 260,5 милиона, Потенциална загуба: 110,3 милиона

Едва ли е пресилено да се каже, че със завръщането на Джеймс Камерън, Линда Хамилтън и Арнолд Шварценегер и отричането на предишните три филма, „Мрачна съдба“ беше последният шанс на „Терминатор“ да бъде съживен. Никоя друга поредица не е оцелявала за шест части след разочароващи резултати за четвъртата и петана, но тук беше даден шанс. Режисьорът се кле, че „Мрачна съдба“ ще измие срама от предишните неуспехи и ще върне блясъка на неунищожимата машина от бъдещото. Уви, Dark Fate е една от най-големите бокс-офис бомби на годината (по някои оценки е сред най-големите в историята въобще), с най-слаби резултати от поредицата и много разочаровани от някои сценарни решения фенове. Шварценегер едва ли ще се върне отново в тази роля, същото важи и за Линда Хамилтън, която иначе се труди напоследък усилено за златни старини. Какво ли не опита Холивуд, за да съживи „Терминатор“ и да го направи интересен за съвременното младо поколение, какви ли не сюжетни обрати се опитаха да преобразуват концепцията в малко по-устойчива на дългосрочно сюжетно развитие, без вкопаване в стари догми – не става – само затъват все по-дълбоко в калта. Явно е трябвало Terminator да си остане в миналото и да не се пипа повече.

Cats

Изображение с име: Cats 2019 M

Бюджет: 100 милиона, Приходи: 17 милиона, Потенциална загуба: 122,5 милиона (но още върви в кината)

Спорно е доколко можем да броим филма за фантастика, но все пак вече показахме трейлърите му и не можем да подминем CGI-кошмара. Филмът все още се показва в кината, но резултатите от първата му седмица са трагични и бихме се обзаложили, че загубата ще остане огромна. Засега е значително по-голяма от първоначално обявения бюджет, в който на всичкото отгоре не влизат преработките на визуалните ефекти с цел да се направят котките по-малко плашещи. Макар и да не е на първо място по номинален размер на загубата, „Котки“ е пример за абсолютен провал, пръснал купища пари по скъпи актьори и технологии, без почти никакъв потенциал за възвръщаемост. Стискаме палци в годините занапред да има достатъчно телевизионни и стрийминг показвания, за да се намали загубата поне под нивото на първоначално обявения бюджет, защото иначе историята на филма ще бъде наистина жалка.

Dark Phoenix

Изображение с име: x-men dark phoenix

 

Бюджет: 200 милиона, Приходи: 252,4 милиона, Потенциална загуба: 133,8 милиона

Най-трагичният резултат за годината е на последният филм от поредицата „Х-мен“ – „Тъмния феникс“. Въпреки че филмчето не е чак толкова зле, колкото го изкарват повечето критици, общото мнение за него е, че е крайно несполучлив, а парите за актьори и ефекти са пръснати нахалост. Така или иначе, с придобиването на Фокс от страна на Дисни, кино-вселената на X-Men нямаше как да продължи в този си вид. Потресаващият финансов резултат показва, че наистина е било време за край, макар и сценаристите да са възприемали филма като пореден епизод от кино-сериала, докато са го писали. Една от причините загубата да е толкова голяма, е драстично увеличеният бюджет за презаснемане на някои сцени и скалъпването на някакъв приличен финал предвид преждевременното спиране. Това обаче не извинява слабите злодеи, анахронизмите, клишетата и други елементи, които изгониха иначе лоялните фенове от салоните. Поне има една утеха – загубата може да е с най-голям абсолютен размер за 2019 г., но като дял от бюджета поне не преминава 100% както при някои други споменати по-горе.

Публикацията не е актуализирана от повече от една година, съдържанието може вече да не е актуално към днешна дата